Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

Wyniki Raportu Panattoni - zaangażowanie europejskiej logistyki w zrównoważony rozwój

Najnowszy „Raport na temat zrównoważonego rozwoju w europejskiej logistyce i łańcuchach dostaw 2023” podkreśla wzrost zainteresowania stacjami ładowania pojazdów elektrycznych, oszczędnością zasobów wodnych oraz magazynami energii odnawialnej, pozwalającymi przechowywać ją na miejscu.

Pierwsza połowa 2023 r. na rynku magazynowym okiem ekspertów JLL

Wyniki dotyczącego sektora magazynowego obserwowane w I połowie roku w Polsce odzwierciedlały kondycję rynku europejskiego. Całkowity popyt osiągnął łącznie 1,95 miliona m², z czego 73% stanowiły nowe umowy i ekspansje.  Na koniec II kwartału 2023 r. w budowie pozostawało 2,5 miliona m², podzielone niemal po połowie na powierzchnię zabezpieczoną i spekulacyjną. Pierwszą połowę 2023 roku na rynku magazynowym podsumowują eksperci JLL, lidera doradztwa na rynku nieruchomości.

Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2022 r.

Układ i długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie, a wielkość ładunków przewiezionych przez polskich armatorów żeglugą śródlądową ulega zmniejszaniu. Wśród czynników, które mają bezpośredni wpływ na spadek przewozów ładunków i pracy przewozowej w żegludze śródlądowej, należy wymienić niedostateczne zagospodarowanie dróg wodnych oraz niekorzystne warunki nawigacyjne determinujące podstawowe parametry konstrukcyjne taboru, tj. stosunkowo małą ładowność barek. Przekłada się to bezpośrednio na wolumen przewożonych ładunków. Przy niewielkiej skali przewozów żeglugą śródlądową, wolumen przewiezionych ładunków mierzony w tonach podlega dużym wahaniom wynikającym z charakteru tych przewozów.

Sytuacja na rynku powierzchni magazynowo-przemysłowych w I półroczu 2023. Nowy raport Newark

Według najnowszego raportu pt. „Occupier Insight – Rynek magazynowo-przemysłowy w I poł. 2023 r.”, opublikowanego przez firmę doradczą Newmark Polska, w drugim kwartale 2023 r. całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowo-przemysłowej w Polsce przekroczyły 30 mln mkw. Zarówno najemcy, jak i deweloperzy zachowują ostrożność przy podejmowaniu decyzji, co przekłada się na spadek popytu oraz wolumenu powierzchni w budowie. Jednocześnie rośnie ilość powierzchni dostępnej w już istniejących obiektach magazynowych.

Jak recesja wpływa na stabilność finansową firmy z branży TSL?

Do tej pory branża TSL stosunkowo dobrze znosiła kryzysy ostatnich lat, jednak najnowsze dane pokazują, że widmo recesji dotarło nad Europę. Raport Upply x Ti x IRU „European road freight rates index Q1 2023” pokazał spadki stawek za fracht, w tym pierwszą od 2020 roku obniżkę kwartał po kwartale. W tych realiach polscy przewoźnicy muszą liczyć się ze spadkiem przychodów i znaleźć sposoby na optymalizację swoich budżetów z pomocą zewnętrznego finansowania.

Sprawozdanie UTK z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2022 r.

342,2 mln pasażerów, 248,6 mln ton przewiezionych towarów – to podstawowe wyniki przewozowe kolei w Polsce w 2022 r. Opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego „Sprawozdanie z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2022 r.” zawiera dane oraz wnioski na temat pracy kolei w ubiegłym roku. Przewoźnicy pasażerscy odnotowali rekordową w ostatniej dekadzie liczbę pasażerów, natomiast masa ładunków i transport intermodalny spadły. W sprawozdaniu jest również podsumowanie transportu kolejowego w ostatnich 20-latach.

Koszty wysłania listu poszły w górę. Jak Polska wygląda na tle Europy?

Według badania przeprowadzonego przez Deutsche Post, Polska nadal znajduje się w czołówce krajów europejskich o najwyższych cenach usług pocztowych. Choć nominalny koszt wysłania listu wynosi 1,02 euro (przy średniej europejskiej 1,33 euro), to uwzględniając koszty pracy oraz siłę nabywczą okazuje się, że faktyczna cena listu nad Wisłą jest dwa razy wyższa, niż ta która widnieje na znaczku. Pod tym względem znajdujemy się na 8 miejscu na 31 badanych krajów. Statystyczny Polak, żeby zarobić na wysłanie listu musi też pracować dłużej niż większość Europejczyków – ponad 7 minut.

Subskrybuj to źródło RSS