Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Kontroling operacyjny łańcucha dostaw

Decyzje dotyczące pełnego łańcucha dostaw są najczęściej podejmowane w zespole menedżerów kluczowych obszarów zarządzania w przedsiębiorstwie – sprzedaży, produkcji, finansów, logistyki (rozumianej jako obszar odpowiedzialności za zakupy i gospodarkę materiałową, magazynowanie, transport i spedycję, dystrybucję). Szerokie spektrum zagadnień – kształtowanie i rozwój produktu według wymagań klienta, sterowanie ofertą produktów na obsługiwanych rynkach, zabezpieczenie sprzedaży poprzez planowanie produkcji i dostaw, zakupy materiałów, współpraca z dostawcami i podwykonawcami, obsługa magazynowa i transportowa, analiza kosztów i korekty budżetów, planowanie kapitału pracującego – wymaga ciągłego uzgadniania wielu decyzji, zgrywania planów oraz ciągłego kontrolowania i korygowania działań. Praca zespołowa i integracja działań w łańcuchu jest nieodłącznym czynnikiem wspólnego sukcesu. Decyzje dotyczące produktów istotnie rzutują na procesy w całym łańcuchu dostaw. Tym samym wzajemnie powiązane decyzje, kształtujące przychody ze sprzedaży, a także koszty ich osiągnięcia, określają poziom zysku przedsiębiorstwa. Obsługa logistyczna (zaopatrzenie i gospodarka materiałowa, magazynowanie, transport i spedycja) stanowi w przedsiębiorstwie centrum kosztów, natomiast łańcuch dostaw, łącząc przychody (centrum przychodów stanowi na przykład dział sprzedaży) i koszty (centra kosztów stanowią na przykład działy: magazynu, produkcji, transportu, techniczny), jest często rozliczany w przedsiębiorstwie jako centrum zysku.

Rachunek kosztów działań - etapy i zalety dla przedsiębiorstwa

W ostatnich latach coraz częściej przechodzi się od zarządzania funkcyjnego do zarządzania procesowego. Kadra zarządzająca koncentruje się przede wszystkim na procesach i działaniach zachodzących w przedsiębiorstwie, a nie - jak wcześniej - na pionach organizacyjnych.

Rynek nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce 2008

W 2007 roku łączne obroty na krajowym rynku inwestycji w nieruchomości komercyjne wyniosły 3,07 mld euro (o prawie 40% mniej niż w rekordowym roku 2006), co było spowodowane obniżeniem aktywności inwestorów ze względu na sytuację rynku kredytowego w USA, a także spadkiem gotowości banków do finansowania transakcji, przy równoczesnym podniesieniu wymaganego wkładu własnego oraz marży. Najaktywniejszym sektorem były nieruchomości handlowe (53% udziału w całym wolumenie obrotów). Nieruchomości biurowe (34% wartości transakcji) i logistyczno - przemysłowe (10% wartości transakcji) zajęły kolejne miejsca. Stopy kapitalizacji w minionym roku na rynku inwestycyjnym ustabilizowały się osiągając poziom: 5,25 - 5,50 dla najlepszych budynków biurowych; 5,50 - 5,75 dla najlepszych centrów handlowych, natomiast 6,75 - 7,00 - przy zakupie najlepszych obiektów logistycznych.

Odbiór regałów magazynowych wolno stojących

Zgodnie z polskim prawem, a konkretnie Kodeksem Pracy, na pracodawcy spoczywa obowiązek przekazania swoim pracownikom bezpiecznego narzędzia pracy. Jednym z podstawowych narzędzi pracy w magazynie są regały magazynowe. Dlatego też przed dopuszczeniem do pracy obsługi magazynu pracodawca powinien mieć pewność, że regały magazynowe nie stanowią zagrożenia przy użytkowaniu zgodnym z ich przeznaczeniem. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, opublikowane w Dzienniku Ustaw numer 169 z 2003 roku pod pozycją 1650, jest głównym obowiązującym pracodawcę aktem wykonawczym w zakresie stosowania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozdział 4 „Transport wewnętrzny i magazynowanie” daje jedynie enigmatyczne wymagania przed regałami magazynowymi, opisane w paragrafach od 68 do 70.

Kierunki zmian w działalności portu w sferze magazynowania - przykład Morskiego Portu Gdynia

Magazynowanie towarów stanowi jeden z głównych obszarów działalności gospodarczej portów morskich. Technologię magazynowania determinuje z jednej strony podatność transportowa ładunku (rodzaj, właściwości fizyko - chemiczne towaru, sposób i rodzaj opakowania, wartość towaru), a z drugiej strony suprastruktura portu (możliwości składowania, wielkość i rodzaj powierzchni magazynowej) oraz przepisy prawne odnoszące się do składowania i zwyczaje portowe.

Planowanie sieci magazynów firmy handlowej - na przykładzie rynku rosyjskiego

Rozwój systemów dystrybucyjnych firm handlowych i produkcyjnych, obejmujących rozległe tereny rosyjskie, jest wielkim wyzwaniem obejmującym cały szereg zadań nakierowanych na doskonalenie logistyki dystrybucji towarów. Jednym z nich jest stałe utrzymywanie wysokiego stopnia zgodności mocy łańcuchów dostaw z celami oraz zadaniami biznesu. Ocena mocy łańcucha dostaw pozwala zdefiniować, czy jest on w stanie dostarczyć użytkownikowi wymaganej ilości towarów w ciągu określonego czasu, pod warunkiem przestrzegania ustalonych norm oraz procesów technologicznych.

Subskrybuj to źródło RSS