Model systemu logistycznego Polski jako droga do komodalności transportu w Unii Europejskiej
Wykonawca: Koordynator: Politechnika Warszawska - Zakład Logistyki i Systemów Transportowych Wydziału Transportu; Partnerzy wykonawczy projektu: Instytut Logistyki i Magazynowania, Politechnika Poznańska, Akademia Morska w Szczecinie, Akademia Morska w Gdyni, Polska Akademia Nauk, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
Program/Priorytet: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Rodzaj: projekt rozwojowy
Czas realizacji badania: 2009, 2010, 2011
Główny cel badania: Opracowanie modelu Systemu Logistycznego Polski z punktu widzenia komodalności transportu uwzględniając:
- system transportowy (różne gałęzie transportu),
- organizację centrów logistycznych,
- podsystem dystrybucji towarów wraz centrami logistycznymi oraz innymi obiektami logistycznymi,
- logistykę miejską,
- logistykę zwrotów.
Opis: Obszar badawczy projektu obejmował system logistyczny Polski uwzględniający potrzebę komodalności w realizacji procesów przepływu ładunków. W ramach realizacji projektu uwzględniono zagadnienia dotyczące:
- analizy i oceny wpływu potrzeb przedsiębiorstw produkcyjnych, wydobywczych i rynków zbytu na ukształtowanie systemu logistycznego Polski,
- modelowania kształtowania systemów dystrybucji w Polsce i ich wpływu na komodalność transportu,
- modelowanie kształtowania krajowego systemu logistycznego Polski i jego powiązań z miejskimi systemami logistycznymi oraz systemami logistycznymi innych krajów,
- analizy i oceny wpływu ukształtowania organizacji centrów logistycznych na komodalność transportu,
- modelowanie wpływu systemu transportowego Polski na ukształtowanie systemu logistycznego.
Prace projektu skoncentrowały na budowie spójnego modelu systemu logistycznego uwzględniając różne jego elementy (import, eksport, wydobycie, produkcja i usługi, konsumpcja zbiorowa, dystrybucja, transport) oraz powiązania pomiędzy nimi. Analizie poddano zostaną charakterystyki poszczególnych bloków oraz zakres przekształceń dokonywanych na przepływie ładunków i informacji. Umożliwiło to zidentyfikowanie warunków brzegowych projektowania modelu krajowego systemu logistycznego.
Słowa kluczowe: System Logistyczny Polski, Komodalność Tramsportu