logistyka.net.pl - wortal logistyczny | logistyka | e-logistyka | TSL

PARTNER PORTALU:

A+ A A-

Ekspert radzi - prawo transportowe dla opornych

Klient zlecił przewóz dwóch palet towaru. Nie wybrał usługi transportu dedykowanego środkiem transportu z gwarantowanym terminem dostawy, tylko zwykłą usługę przewozu dostępną w katalogu usług przewoźnika/spedytora. Według informacji mailowej od konsultanta ze strony przewoźnika przesyłka powinna dotrzeć na miejsce odbioru za trzy dni. Przesyłka dotarła jednak do odbiorcy czwartego dnia. Czy doszło do opóźnienia w przewozie?
Czytaj więcej...
Przewoźnik wskazuje, że jego odpowiedzialność za szkodę w przewożonym towarze jest ograniczona do wartości SDR. Czym w takim razie jest SDR i w jaki sposób można poznać jego wartość?
Czytaj więcej...
Pewna firma importuje alkohol z różnych części świata, a następnie dystrybuuje go na rodzimym rynku. W najbliższym czasie firma planuje sprowadzać alkohol ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Zgodnie z zapisami ustawy o monitorowaniu przewozów towarów wrażliwych towar ten trzeba będzie zgłosić do rejestru SENT. Kto powinien dokonać takiego zgłoszenia - dostawca alkoholu czy firma, która go kupuje?
Czytaj więcej...
Firma otrzymała zlecenie transportowe na przewóz towarów tytoniowych na terytorium Polski. Po sprawdzeniu produktów i kodów CN stwierdzono, że podlegają one rejestracji w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Klient został poinformowany oraz poinstruowany o konieczności przygotowania stosownych dokumentów i przekazania numeru referencyjnego z systemu SENT. Niestety, podczas załadunku okazało się, że taki numer nie został przekazany kierującemu pojazdem. Wobec tego firma podjęła decyzję o odmowie przyjęcia towaru i jego załadunku na naczepę, za co klient chce obarczyć firmę  karą za niezrealizowanie zlecenia. Czy firma była zobowiązana do wykonania tego przewozu? Czy rzeczywiście musi płacić odszkodowanie klientowi?
Czytaj więcej...
Zleceniodawca obciążył firmę transportową za koszty jakie poniósł w związku z nieterminowym dostarczeniem towaru na trasie Niemcy - Holandia. Koszty te zostały scedowane na przewoźnika, natomiast przewoźnik nie chce przyjąć obciążenia twierdząc, że brak jest podstaw (dowodu), iż powstała szkoda, mimo, że zlecenie zawiera zapis o karze umownej. Kto ma rację w tej sytuacji?
Czytaj więcej...
Pewna firma produkcyjna wytwarza oleje oraz preparaty smarowe (zwane również popularnie jako oleje syntetyczne). Obecnie zamierza przystąpić do produkcji oleju syntetycznego, składającego się z oleju napędowego, nafty, oleju bazowego oraz innych dodatków (produkt o kodzie CN 3403 19 90). Towar po wyprodukowaniu zostanie przemieszczony do magazynu znajdującego się ok. 30 km od fabryki. Nie będzie to jednak sprzedaż, a zwykły ruch towaru między magazynami. Niedawno weszła w życie ustawa o monitorowaniu przewozów towarów wrażliwych, czy wobec tego taki ruch towaru między magazynami powinien zostać zgłoszony do systemu SENT?
Czytaj więcej...
W firmie transportowej (zatrudniającej 200 osób) została przeprowadzona kontrola, która wykazała nieznaczne uchybienia. Na tej podstawie inspektor wydał decyzję o utracie dobrej reputacji, co dla przedsiębiorcy oznacza utratę certyfikatu kompetencji zawodowych. Już wcześniej firma miała problemy z pozytywnym przejściem kontroli i jest od czterech miesięcy w okresie wdrażania planu naprawczego. Czy inspektor może zdecydować o utracie reputacji, mimo że plan naprawczy odnosi skutek (liczba i waga uchybień ulegają zmniejszeniu)?
Czytaj więcej...
Firma handlowa zamówiła towar (maty podłogowe) od nowego dostawcy. Pracownicy nie są jednak pewni czy towar ten jest dobrze klasyfikowany i czy przypadkiem nie należy go zakwalifikować do tzw. towarów wrażliwych. Czy istnieje możliwość zweryfikowania towaru już podczas samego jego deklarowania do urzędu celnego?
Czytaj więcej...
Pewna firma, jako podwykonawca, realizuje międzynarodowe zlecenie transportowe. W zleceniu było zastrzeżenie, że kierowca ma dać na rozładunku do uzupełnienia tylko pole 24 w liście CMR i nie wolno dokonywać innych wpisów ani pieczętować listu CMR. W kolejnym zdaniu zostało wskazane, że taki jest warunek zapłaty. Jednak kierowca podwykonawcy wpisał w pole nr 16 – numery rejestracyjne ciągnika i naczepy oraz przybił firmową pieczątkę, jako przewoźnika faktycznego. W związku z tym zleceniodawca odmówił zapłaty ze względu na  niewłaściwe wykonanie umowy.Czy w umowie można zastrzec, że kierowca ma dać na rozładunku do uzupełnienia tylko jedno pole w liście CMR i nie wolno mu dokonywać innych wpisów ani pieczętować listu CMR, jako podstawowy warunek zapłaty?
Czytaj więcej...
W praktyce rozpatrywania reklamacji przewozowych często spotyka się takie podejście przewoźników, że oddalają oni reklamacje dotyczące uszkodzeń przesyłki wskazując na to, że list przewozowy został "zgodnie potwierdzony". Fakt "zgodnego potwierdzenia" listu przewozowego, czyli podpisania go przez odbiorcę bez zastrzeżeń, ma według przewoźników sprawić, że szkoda znika jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, a oni mogą spać spokojnie niezależnie od tego jak obchodzili się z taką przesyłką podczas przewozu. Czy brak zastrzeżeń w liście przewozowym rzeczywiście powoduje, że przewoźnik nie poniesie odpowiedzialności za szkodę?
Czytaj więcej...

Porad udzielają

Anna Zakrzewska
Od lat związana z logistyką oraz Trade Compliance. Posiada doświadczenie zdobyte w wielu czołowych międzynarodowych firmach z branży FMCG, farmaceutycznej i motoryzacyjnej.

Marta Matuszewska
Radca prawny, szkoleniowiec, dziennikarz, specjalizacje: prawo przewozowe, CMR, reklamacje w transporcie, prawo pracy.


Maurycy Kieruj
Radca prawny, absolwent studiów podyplomowych z zakresu controllingu. Od kilku lat współpracuje przy obsłudze prawnej dużej międzynarodowej spółki spedycyjnej doradzając przy zawieraniu dobrych i bezpiecznych umów.


 

 Instytut Logistyki i Magazynowania

Logowanie

LOGOWANIE

Rejestracja

Rejestracja użytkownika
lub Anuluj