logistyka.net.pl - wortal logistyczny | logistyka | e-logistyka | TSL

PARTNER PORTALU:

A+ A A-

Ekspert radzi - prawo transportowe dla opornych

Firma, zarejestrowana w Chile, planuje wysłać transport z Polski do Chile. W związku z tym przedstawiciel firmy chciałby wystąpić o przyznanie numeru EORI. Czy taki numer może być wystawiony na firmę zagraniczną bez adresu w Polsce i bez standardowego polskiego NIP-u?
Czytaj więcej...
W firmie transportowej zdarzyła się taka sytuacja - dwóch kierowców (doświadczony oraz nowy, który odbywał praktyki) rozpoczęło pracę o godzinie 7.00 (czas włożenia tarczy do tachografu), jeżdżąc z transportem do godziny 14.00 (czas zjazdu do bazy). Po tym czasie kierowcy się rozdzielili - jeden ruszył do miasta, drugi został na miejscu, realizując załadunek. Co w takiej sytuacji powinno się zrobić z tarczą w tachografie? Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której kierowca, który wyjechał do miasta, wraca po dwóch godzinach i kontynuuje załadunek innym pojazdem? Czy dopuszczalne jest rozdzielanie kierowców, którzy zaczynają pracę w załodze dwuosobowej?
Czytaj więcej...
Zleceniobiorca odwołał transport w momencie, kiedy auto było na miejscu załadunku. Przewoźnik wystawił fakturę w wysokości całości frachtu, która została odesłana bez uiszczenia opłaty. W związku z anulowaniem zlecenia przewoźnik poniósł stratę, bo samochód i tak musiał wykonać trasę, ponieważ połowa chłodni była przeznaczona na inny przewóz, gdzie część trasy się pokrywała. Czy w związku z tym przewoźnik może żądać pokrycia kosztów odwołanego transportu?
Czytaj więcej...
Firma produkcyjna zamówiła elementy do swoich maszyn u dostawcy, z którym umówiła się na daną cenę za zamówione towary. W otrzymanej fakturze zakupowej nie było należności za przewóz, który z uwagi na wysoką wartość zamówienia miał już być wliczony w cenę. Transport został odebrany bez zastrzeżeń. Po pewnym czasie przewoźnik, który realizował przewóz zwrócił się do firmy produkcyjnej o zapłatę za usługę. Czy miał do tego prawo?
Czytaj więcej...
Klient zlecił przewóz dwóch palet towaru. Nie wybrał usługi transportu dedykowanego środkiem transportu z gwarantowanym terminem dostawy, tylko zwykłą usługę przewozu dostępną w katalogu usług przewoźnika/spedytora. Według informacji mailowej od konsultanta ze strony przewoźnika przesyłka powinna dotrzeć na miejsce odbioru za trzy dni. Przesyłka dotarła jednak do odbiorcy czwartego dnia. Czy doszło do opóźnienia w przewozie?
Czytaj więcej...
Przewoźnik wskazuje, że jego odpowiedzialność za szkodę w przewożonym towarze jest ograniczona do wartości SDR. Czym w takim razie jest SDR i w jaki sposób można poznać jego wartość?
Czytaj więcej...
Pewna firma importuje alkohol z różnych części świata, a następnie dystrybuuje go na rodzimym rynku. W najbliższym czasie firma planuje sprowadzać alkohol ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Zgodnie z zapisami ustawy o monitorowaniu przewozów towarów wrażliwych towar ten trzeba będzie zgłosić do rejestru SENT. Kto powinien dokonać takiego zgłoszenia - dostawca alkoholu czy firma, która go kupuje?
Czytaj więcej...
Firma otrzymała zlecenie transportowe na przewóz towarów tytoniowych na terytorium Polski. Po sprawdzeniu produktów i kodów CN stwierdzono, że podlegają one rejestracji w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Klient został poinformowany oraz poinstruowany o konieczności przygotowania stosownych dokumentów i przekazania numeru referencyjnego z systemu SENT. Niestety, podczas załadunku okazało się, że taki numer nie został przekazany kierującemu pojazdem. Wobec tego firma podjęła decyzję o odmowie przyjęcia towaru i jego załadunku na naczepę, za co klient chce obarczyć firmę  karą za niezrealizowanie zlecenia. Czy firma była zobowiązana do wykonania tego przewozu? Czy rzeczywiście musi płacić odszkodowanie klientowi?
Czytaj więcej...
Zleceniodawca obciążył firmę transportową za koszty jakie poniósł w związku z nieterminowym dostarczeniem towaru na trasie Niemcy - Holandia. Koszty te zostały scedowane na przewoźnika, natomiast przewoźnik nie chce przyjąć obciążenia twierdząc, że brak jest podstaw (dowodu), iż powstała szkoda, mimo, że zlecenie zawiera zapis o karze umownej. Kto ma rację w tej sytuacji?
Czytaj więcej...
Pewna firma produkcyjna wytwarza oleje oraz preparaty smarowe (zwane również popularnie jako oleje syntetyczne). Obecnie zamierza przystąpić do produkcji oleju syntetycznego, składającego się z oleju napędowego, nafty, oleju bazowego oraz innych dodatków (produkt o kodzie CN 3403 19 90). Towar po wyprodukowaniu zostanie przemieszczony do magazynu znajdującego się ok. 30 km od fabryki. Nie będzie to jednak sprzedaż, a zwykły ruch towaru między magazynami. Niedawno weszła w życie ustawa o monitorowaniu przewozów towarów wrażliwych, czy wobec tego taki ruch towaru między magazynami powinien zostać zgłoszony do systemu SENT?
Czytaj więcej...

Porad udzielają

Anna Żurawiecka
Redaktor naczelna portalu PrawoiLogistyka.pl, prawnik i ekspert z zakresu Trade Compliance. Posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu łańcuchem dostaw zdobyte w wielu czołowych międzynarodowych firmach z branży FMCG, farmaceutycznej i motoryzacyjnej. 

Marta Matuszewska
Radca prawny, szkoleniowiec, dziennikarz, specjalizacje: prawo przewozowe, CMR, reklamacje w transporcie, prawo pracy.


Maurycy Kieruj
Radca prawny, absolwent studiów podyplomowych z zakresu controllingu. Od kilku lat współpracuje przy obsłudze prawnej dużej międzynarodowej spółki spedycyjnej doradzając przy zawieraniu dobrych i bezpiecznych umów.


 

 Instytut Logistyki i Magazynowania

Logowanie

LOGOWANIE

Rejestracja

Rejestracja użytkownika
lub Anuluj