logistyka.net.pl - wortal logistyczny | logistyka | e-logistyka | TSL

PARTNER PORTALU:

A+ A A-

Ekspert radzi - prawo transportowe dla opornych

Trójka pracowników pewnej firmy odeszła z pracy. Złożyli wypowiedzenie 3 miesiące wcześniej, a szef zgodził się zwolnić ich ze świadczenia pracy. Okazało się, ze ten czas pracownicy wykorzystali na kontaktowanie się z klientami firmy i publikowanie na giełdzie transportowej ofert, które otrzymała firma, z której odeszli. Pracownicy nie mają podpisanej umowy o zakazie konkurencji. Co można z tym zrobić?
Czytaj więcej...
Towar importowany od kontrahenta z Chin dotarł na miejsce docelowe nie w takiej ilości, jaka widniała na fakturze zakupowej i jaka została zadeklarowana w Urzędzie Celnym. Czy w takim wypadku istnieje możliwość zwrotu nadpłaconego cła?
Czytaj więcej...
Polski rząd planuje zmodyfikować sposób wykonywania transportów na terytorium naszego kraju poprzez wprowadzenie obowiązkowego monitoringu. Na czym ma polegać ten monitoring i do jakich obowiązków zostanie zobowiązany przewoźnik?
Czytaj więcej...
Właściciel firmy transportowej, która świadczy usługi przewozu na terenie naszego kraju, rozlicza się z urzędem skarbowym w systemie miesięcznym. Ostatnią fakturę za wykonaną przez siebie usługę transportową wystawił w dniu 6 grudnia, dzień po wykonaniu przewozu z miejsca załadunku w Strykowie do Olsztyna. Płatność za fakturę została uregulowana przez klienta 23 grudnia 2016 r. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy i kiedy właściciel firmy transportowej powinien tę fakturę ująć w rozliczeniu podatkowym?
Czytaj więcej...
Jako przewoźnik otrzymaliśmy roszczenie dotyczące braku jednej palety. Był to przewóz krajowy. Od jednego nadawcy odebraliśmy dwie przesyłki. Po przewiezieniu na terminal przeładunkowy przesyłki miały zostać rozesłane za jednym listem przewozowym do Gdańska do firmy X – 4 palety, za drugim listem do Olsztyna do firmy Y – 5 palet. W Gdańsku terminal stwierdził brak jednej palety i odbiorca X odebrał tylko 3 palety. W Olsztynie odbiorca Y odebrał 5 palet, ale na magazynie w Olsztynie znaleziono jeszcze jedną paletę dla tego odbiorcy Y. Ostatecznie odbiorca Y odebrał też tę szóstą paletę. Żaden z odbiorców nie przyznaje się jednak, że ma więcej palet niż powinien. Nadawca złożył reklamację na brakującą paletę dla odbiorcy X w Gdańsku. Jak odpowiedzieć na taką reklamację?
Czytaj więcej...
Czy można wypowiedzieć umowę o współpracy zawartą na czas określony? Czy osoba dająca zlecenie może wypowiedzieć taką umowę bez ważnego powodu? Na jakich zasadach i czy będzie płaciła karę umowną?
Czytaj więcej...
W najbliższym czasie zmieniają się przepisy prawne, które regulują kwestie transportu odpadów. Jakich zmian można się spodziewać i jak się do nich przygotować?
Czytaj więcej...
Jaka wartość produktu powinna być przedmiotem roszczenia reklamacyjnego klienta w przypadku uszkodzenia produktu - czy wartość, po której klient zakupił produkt będący przedmiotem reklamacji czy wartość, po której ten produkt sprzedaje?
Czytaj więcej...
Pojazd przewożący ładunek został zatrzymany z uwagi na to, że nie towarzyszyły mu właściwe dokumenty - w tym konkretnym przypadku wiózł tytoń, który okazał się podlegać opodatkowaniu. Dodatkowo na pozostałej przestrzeni ładunkowej przewoźnik wiózł towar od innej firmy. Ostatecznie przewoźnik musiał wynająć pojazd zastępczy, by transport został dowieziony do celu - dojechał jednak spóźniony. Kto będzie właściwą stroną w tym postępowaniu i będzie odpowiadał za szkody wywołane brakiem odpowiedniej dokumentacji i opóźnieniem? Zleceniodawca (firma spedycyjna) czy właściciel towaru zlecający transport spedycji?
Czytaj więcej...
Pewien pracownik ma umowę na czas określony zawartą w listopadzie 2015 r. do listopada 2016 r. W umowie ma przewidziany 2-tygodniowy termin wypowiedzenia. Na początku roku, w trakcie trwania wspomnianej umowy, zmianie uległy przepisy dotyczące prawa pracy i umów zawieranych z pracownikiem. Czy w związku z tym 2-tygodniowy termin wypowiedzenia nadal obowiązuje czy mają tu zastosowanie nowe przepisy? Jaki obowiązuje termin wypowiedzenia po zmianie przepisów?
Czytaj więcej...

Porad udzielają

Anna Zakrzewska
Od lat związana z logistyką oraz Trade Compliance. Posiada doświadczenie zdobyte w wielu czołowych międzynarodowych firmach z branży FMCG, farmaceutycznej i motoryzacyjnej.

Marta Matuszewska
Radca prawny, szkoleniowiec, dziennikarz, specjalizacje: prawo przewozowe, CMR, reklamacje w transporcie, prawo pracy.


Maurycy Kieruj
Radca prawny, absolwent studiów podyplomowych z zakresu controllingu. Od kilku lat współpracuje przy obsłudze prawnej dużej międzynarodowej spółki spedycyjnej doradzając przy zawieraniu dobrych i bezpiecznych umów.


 

 Instytut Logistyki i Magazynowania

Logowanie

LOGOWANIE

Rejestracja

Rejestracja użytkownika
lub Anuluj