logistyka.net.pl - wortal logistyczny | logistyka | e-logistyka | TSL

PARTNER PORTALU:

A+ A A-

Ekspert radzi - prawo transportowe dla opornych

Pewna firma produkcyjna wytwarza oleje oraz preparaty smarowe (zwane również popularnie jako oleje syntetyczne). Obecnie zamierza przystąpić do produkcji oleju syntetycznego, składającego się z oleju napędowego, nafty, oleju bazowego oraz innych dodatków (produkt o kodzie CN 3403 19 90). Towar po wyprodukowaniu zostanie przemieszczony do magazynu znajdującego się ok. 30 km od fabryki. Nie będzie to jednak sprzedaż, a zwykły ruch towaru między magazynami. Niedawno weszła w życie ustawa o monitorowaniu przewozów towarów wrażliwych, czy wobec tego taki ruch towaru między magazynami powinien zostać zgłoszony do systemu SENT?
Czytaj więcej...
W firmie transportowej (zatrudniającej 200 osób) została przeprowadzona kontrola, która wykazała nieznaczne uchybienia. Na tej podstawie inspektor wydał decyzję o utracie dobrej reputacji, co dla przedsiębiorcy oznacza utratę certyfikatu kompetencji zawodowych. Już wcześniej firma miała problemy z pozytywnym przejściem kontroli i jest od czterech miesięcy w okresie wdrażania planu naprawczego. Czy inspektor może zdecydować o utracie reputacji, mimo że plan naprawczy odnosi skutek (liczba i waga uchybień ulegają zmniejszeniu)?
Czytaj więcej...
Firma handlowa zamówiła towar (maty podłogowe) od nowego dostawcy. Pracownicy nie są jednak pewni czy towar ten jest dobrze klasyfikowany i czy przypadkiem nie należy go zakwalifikować do tzw. towarów wrażliwych. Czy istnieje możliwość zweryfikowania towaru już podczas samego jego deklarowania do urzędu celnego?
Czytaj więcej...
Pewna firma, jako podwykonawca, realizuje międzynarodowe zlecenie transportowe. W zleceniu było zastrzeżenie, że kierowca ma dać na rozładunku do uzupełnienia tylko pole 24 w liście CMR i nie wolno dokonywać innych wpisów ani pieczętować listu CMR. W kolejnym zdaniu zostało wskazane, że taki jest warunek zapłaty. Jednak kierowca podwykonawcy wpisał w pole nr 16 – numery rejestracyjne ciągnika i naczepy oraz przybił firmową pieczątkę, jako przewoźnika faktycznego. W związku z tym zleceniodawca odmówił zapłaty ze względu na  niewłaściwe wykonanie umowy.Czy w umowie można zastrzec, że kierowca ma dać na rozładunku do uzupełnienia tylko jedno pole w liście CMR i nie wolno mu dokonywać innych wpisów ani pieczętować listu CMR, jako podstawowy warunek zapłaty?
Czytaj więcej...
W praktyce rozpatrywania reklamacji przewozowych często spotyka się takie podejście przewoźników, że oddalają oni reklamacje dotyczące uszkodzeń przesyłki wskazując na to, że list przewozowy został "zgodnie potwierdzony". Fakt "zgodnego potwierdzenia" listu przewozowego, czyli podpisania go przez odbiorcę bez zastrzeżeń, ma według przewoźników sprawić, że szkoda znika jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, a oni mogą spać spokojnie niezależnie od tego jak obchodzili się z taką przesyłką podczas przewozu. Czy brak zastrzeżeń w liście przewozowym rzeczywiście powoduje, że przewoźnik nie poniesie odpowiedzialności za szkodę?
Czytaj więcej...
Trójka pracowników pewnej firmy odeszła z pracy. Złożyli wypowiedzenie 3 miesiące wcześniej, a szef zgodził się zwolnić ich ze świadczenia pracy. Okazało się, ze ten czas pracownicy wykorzystali na kontaktowanie się z klientami firmy i publikowanie na giełdzie transportowej ofert, które otrzymała firma, z której odeszli. Pracownicy nie mają podpisanej umowy o zakazie konkurencji. Co można z tym zrobić?
Czytaj więcej...
Towar importowany od kontrahenta z Chin dotarł na miejsce docelowe nie w takiej ilości, jaka widniała na fakturze zakupowej i jaka została zadeklarowana w Urzędzie Celnym. Czy w takim wypadku istnieje możliwość zwrotu nadpłaconego cła?
Czytaj więcej...
Polski rząd planuje zmodyfikować sposób wykonywania transportów na terytorium naszego kraju poprzez wprowadzenie obowiązkowego monitoringu. Na czym ma polegać ten monitoring i do jakich obowiązków zostanie zobowiązany przewoźnik?
Czytaj więcej...
Właściciel firmy transportowej, która świadczy usługi przewozu na terenie naszego kraju, rozlicza się z urzędem skarbowym w systemie miesięcznym. Ostatnią fakturę za wykonaną przez siebie usługę transportową wystawił w dniu 6 grudnia, dzień po wykonaniu przewozu z miejsca załadunku w Strykowie do Olsztyna. Płatność za fakturę została uregulowana przez klienta 23 grudnia 2016 r. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy i kiedy właściciel firmy transportowej powinien tę fakturę ująć w rozliczeniu podatkowym?
Czytaj więcej...
Jako przewoźnik otrzymaliśmy roszczenie dotyczące braku jednej palety. Był to przewóz krajowy. Od jednego nadawcy odebraliśmy dwie przesyłki. Po przewiezieniu na terminal przeładunkowy przesyłki miały zostać rozesłane za jednym listem przewozowym do Gdańska do firmy X – 4 palety, za drugim listem do Olsztyna do firmy Y – 5 palet. W Gdańsku terminal stwierdził brak jednej palety i odbiorca X odebrał tylko 3 palety. W Olsztynie odbiorca Y odebrał 5 palet, ale na magazynie w Olsztynie znaleziono jeszcze jedną paletę dla tego odbiorcy Y. Ostatecznie odbiorca Y odebrał też tę szóstą paletę. Żaden z odbiorców nie przyznaje się jednak, że ma więcej palet niż powinien. Nadawca złożył reklamację na brakującą paletę dla odbiorcy X w Gdańsku. Jak odpowiedzieć na taką reklamację?
Czytaj więcej...

Porad udzielają

Anna Zakrzewska
Od lat związana z logistyką oraz Trade Compliance. Posiada doświadczenie zdobyte w wielu czołowych międzynarodowych firmach z branży FMCG, farmaceutycznej i motoryzacyjnej.

Marta Matuszewska
Radca prawny, szkoleniowiec, dziennikarz, specjalizacje: prawo przewozowe, CMR, reklamacje w transporcie, prawo pracy.


Maurycy Kieruj
Radca prawny, absolwent studiów podyplomowych z zakresu controllingu. Od kilku lat współpracuje przy obsłudze prawnej dużej międzynarodowej spółki spedycyjnej doradzając przy zawieraniu dobrych i bezpiecznych umów.


 

 Instytut Logistyki i Magazynowania

Logowanie

LOGOWANIE

Rejestracja

Rejestracja użytkownika
lub Anuluj