Zaloguj się
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Potrzeby taborowe KM

Potrzeby taborowe KM 17 lata 3 miesiąc temu #79

  • korek222
  • korek222 Avatar
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Posty: 19
  • Oklaski: 0
Informacja o potrzebach taborowych Spółki „Koleje Mazowieckie-KM" sp. z o.o. i możliwościach ich zaspokojenia.


Spółka „Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. wykonuje pasażerskie przewozy kolejowe na obszarze województwa mazowieckiego elektrycznymi zespołami trakcyjnymi -typu EN-57. Spółka użytkuje 184 takich pojazdów. Każdy zespół trakcyjny dysponuje 212 miejscami siedzącymi i 200 miejscami stojącymi.

Użytkowany tabor jest zlokalizowany w czterech stacjach postojowych, gdzie jest utrzymywany i są dokonywane bieżące naprawy. Stacje te leżą na terenie działania Spółki, w tym dwie na terenie Warszawy (stacja Warszawa Grochów i stacja Warszawa Ochota) oraz na stacji Tłuszcz odległej od Warszawy o 39 km i stacji Sochaczew odległej od Warszawy o 51 km.

Tabor za pomocą którego „Koleje Mazowieckie-KM" sp. z o.o. realizuje przewozy jest przestarzały i nie odpowiada w pełni współczesnym standardom środka transportowego czy oczekiwaniom pasażerów. Średni wiek użytkowanego taboru to ponad 18 lat, z czego znaczna część zespołów trakcyjnych ma już powyżej 25 lat. Należy jednak podkreślić, że użytkowany tabor w pełni odpowiada wymogom w zakresie bezpieczeństwa podróżowania.

Elektryczne zespoły trakcyjne wymagają dużych nakładów na bieżącą eksploatację, na naprawy okresowe i główne. Na obecną chwilę nie ma możliwości zastąpienia eksploatowanego taboru innymi, nowszymi pojazdami. Bardzo kosztowna jest modernizacja. Pomimo tego, w najbliższych planach Spółki „Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. jest przewidziana modernizacja całego taboru. Plany modernizacyjne idą w trzech zasadniczych kierunkach:

1. Poprawa stanu technicznego elektrycznych zespołów trakcyjnych w zakresie ograniczenia czy wyeliminowania awaryjności.

W tym celu zostaną m.in. wykonane następujące prace:
- montaż przetwornicy statycznej,
- montaż sprężarki śrubowej zasilanej napięciem AC,
- zamontowanie zmodernizowanych płytek sterujących wałem kłakowym,
- zabudowa próżniowego wyłącznika szybkiego,
- zabudowa ogrzewanej szyby przedniej maszynisty,
- zamontowanie elektrycznych wycieraczek szyb czołowych w kabinie maszynisty,
- wymiana wózków napędowych i tocznych,
- zamontowanie złącz między wagonowych ułatwiających łączenie i rozłączenie wagonów,
- montaż nowej izolacji termicznej i akustycznej pudła wagonu polegającej na zastosowaniu wełny mineralnej jednostronnie foliowanej i past głuszących,
- przemieszczenie rur osłonowych przewodów elektrycznych biegnących wzdłuż całego zespołu trakcyjnego z dachu wagonu do wnętrza.

2. Poprawa stanu wnętrz wagonowych, estetyki dla podniesienia wygody podróżowania i podniesienia jakości świadczonych usług przewozowych.

W tym celu zostaną m. in. wymienione siedzenia, kabiny WC, wykładzina podłogowa, wszystkie elementy aluminiowe wyposażenia wnętrz na stalowe powlekane lub z tworzyw sztucznych. Zostanie wykonany nowy wystrój wnętrz ścian zaprojektowany z laminatów poliestrowych. Będą wymieniane drzwi, okna, ogrzewanie, itd. Zamontowane zostaną elektroniczne tablice z nazwami relacji pociągów. Wszystkie elektryczne zespoły trakcyjne zostaną pomalowane z zewnątrz farbami poliuretanowymi w barwach Kolei Mazowieckich.

3. Poprawa stanu bezpieczeństwa użytkowanego taboru i podróżowania w zakresie wyeliminowania przypadków związanych z dewastacją taboru, tak w jego wnętrzu jak i z zewnątrz.

W tym celu w modernizowanych EZT montowany jest monitoring przy zastosowaniu kamer telewizyjnych zainstalowanych na pokładach elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Modernizacja eksploatowanego taboru to jeden z głównych aspektów planów inwestycyjnych Spółki.

Użytkowane ilości taboru są jednak niewystarczające do pełnej realizacji aktualnego rozkładu jazdy pociągów. Spółka wykorzystuje także dodatkowy tabor typu EN 57, który odpłatnie jest udostępniany przez „PKP Przewozy Regionalne" spółka z o.o.

Potrzeby Spółki w tym zakresie są duże i można je podzielić według następujących zadań:

1. Zakup nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych do prowadzenia ruchu na zelektryfikowanych liniach województwa mazowieckiego.

Chodzi głównie o obsługę pociągów w takich relacjach jak: Warszawa - Grodzisk Mazowiecki, Warszawa - Tłuszcz, Warszawa - Siedlce, Warszawa - Sochaczew, Warszawa - Radom, Warszawa - Nasielsk, Warszaw - Pilawa. Spółka planuje stopniowe wprowadzanie nowego taboru. Został już wyłoniony dostawca 10 nowoczesnych EZT. Pierwsze pojazdy pojawią się na Mazowszu na przełomie 2007/2008 roku.

Taka ilość dodatkowych składów pociągów będzie znaczącym uzupełnieniem istniejącej floty pojazdów trakcyjnych. Jednak w dalszym ciągu potrzeby taborowe Spółki KM nie zostaną zaspokojone. Do realizacji obecnie obowiązującego rozkładu jazdy pociągów potrzeba 234 elektrycznych zespołów trakcyjnych, co oznacza, że dodatkowe potrzeby taborowe Spółki sięgają poziomu 50 sztuk (234-184). Spółka „Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. zakłada stałą poprawę oferty przewozowej m.in. poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na niektórych liniach, wzmacnianie zestawień składów pociągowych itd..

2. Zakup i wprowadzenie do eksploatacji piętrowych pociągów typu „push - puli".

Ma to na celu:
- polepszenie obsługi przewozów o dużych potokach podróżnych w obrębie aglomeracji warszawskiej,
- uzupełnienie oferty przewozowej na liniach o dużych potokach podróżnych, szczególnie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego,
- zwiększenie przychodów,
-poprawę stanu połączeń pomiędzy Warszawą, a największymi miastami województwa mazowieckiego,
- uzyskanie bezpośrednich połączeń pociągami Spółki „Koleje Mazowieckie -KM" ze stolicami niektórych ościennych województw;
Do realizacji powyższego potrzebny jest tabor typu „push - puli". Są to wagony piętrowe, ekonomiczne zapewniające wysoki komfort podróżowania, o dużej pojemności. Pociąg typu „push - puli" składający się z trzech wagonów piętrowych ma 360 miejsc siedzących.

Ze względu na swoje zestawienie (lokomotywa + wagony, gdzie z drugiej strony pociągu skrajny wagon wyposażony jest w kabinę sterowniczą), takie pociągi nie wymagają na stacjach zwrotnych przy zmianie kierunku jazdy czasochłonnej i kosztownej pracy manewrowej. Spółka „Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. planuje wykorzystanie takiego taboru w pociągach następujących relacji:
- Warszawa - Siedlce,
- Warszawa - Radom,
- Warszawa - Płock,
- Warszawa - Działdowo
- Warszawa - Białystok,
- Warszawa - Lublin,

Do wykonania przewozów w jednym z ww. wariantów potrzeba 11 składów piętrowych typu „push - puli" (pchaj - ciągnij) zestawionych z trzech wagonów każdy wraz z lokomotywami typu EU 07 lub nowych lokomotyw. Trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie dostawcy taboru.

2. Zakup i wprowadzenie do eksploatacji na niektórych liniach lub odcinkach linii lekkich pojazdów szynowych tzw. autobusów szynowych.

Spółka „Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. potrzebuje do prowadzenia ruchu na liniach o niewielkim potoku podróżnych 20-25 autobusów szynowych. W tej chwili Spółka KM dysponuje 11 używanymi autobusami szynowymi typu YT-627 i YT-628. Użytkowanie
tego typu pojazdów zapewnia dostęp do usług kolejowych tam, gdzie ze względów ekonomicznych (mała frekwencja, niskie przychody, wysokie koszty eksploatacji), uruchomienie klasycznego pociągu jest niecelowe.

Spółka „Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. planuje prowadzić ruch pociągów za pomocą autobusów szynowych na następujących liniach (odcinkach linii):
• Tłuszcz - Ostrołęka,
• Tłuszcz - Legionowo - Nasielsk - Sierpc,
• Siedlce - Czeremcha (teren woj. podlaskiego),
• Radom - Drzewica,
• Radom - Dęblin,
• Tłuszcz - Małkinia,
• Tłuszcz - Warszawa Gdańska,
• Warszawa Gdańska - Radzymin
• Warszawa - Okęcie (lotnisko)

Do realizacji tych zamierzeń potrzebne są szynobusy, których pojemność waha się w przedziale 120 - 130 miejsc siedzących. Spółka podejmuje starania o zakup kolejnych 10-15 szynobusów spalinowych.

Spółka KM jest zainteresowana zakupem w 2007 roku szynobusów typu VT-670 na kolejach austriackich lub typu YT-628 na kolejach duńskich. Tabor ten jest stosunkowo nowy bo kilkunastoletni. Istnieje możliwość pozyskania takich pojazdów po naprawach rewizyjnych i modernizacji.
Cena jednej sztuki szynobusów spalinowych oscyluje wokół kwoty 2,5 min zł. Reasumując, na zakup używanych szynobusów w 2007 roku potrzebna jest kwota 30-35 min zł. Tabor taki można pozyskać najszybciej, za stosunkowo nie duże środki i szybko wdrożyć do eksploatacji.

Informuję ,ze w I czytaniu projektu budżetu Województwa Mazowieckiego zaproponowałem istotne zwiększenie wydatków budżetowych na modernizację i zakup taboru.


Janusz Piechociński ,radny Sejmiku Mazowieckiego , Klub radnych PSL

WWW.piechocinski.pl ,WWW.Piechocinski.blog.onet.pl ,Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Czas generowania strony: 0.091 s.