Zaloguj się
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Ex-Works a faktura 0 %

Ex-Works a faktura 0 % 7 lata 4 dni temu #8244

  • amateur
  • amateur Avatar
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Posty: 8
  • Oklaski: 0
Witam,

Potrzebuję zasięgnąć Waszej pomocy. Mianowicie firma w której pracuje zajmuję się sprzedażą towarów wewnątrz wspólnoty Unii Europejskiej w znacznej części towary sprzedawane są za pomocą formuły EXW, w momencie realizacji naszym transportem nie mamy problemu z uzyskaniem potwierdzonego przez odbiorcę listu CMR a co za tym idzie wystawieniu faktury 0%, co w sytuacji gdy nie jestem w stanie uzyskać potwierdzenia dostarczenia towaru do odbiorcy ? Mam tylko podpis przewoźnika na egzemplarzu CMR oraz zapłaconą fakturę za towar przez odbiorcę ?

Czy podpis przewoźnika i zapłacona faktura moze być podstawą do wystawienia faktury 0%?

Pozdrawiam
M
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Ex-Works a faktura 0 % 7 lata 4 dni temu #8252

  • Lukasz
  • Lukasz Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • Posty: 3688
  • Otrzymane podziękowania: 200
  • Oklaski: 159
Witam,

Zgodnie z art.42 ustawy o podatku od towarów i usług potwierdzeniem wywozu i dostarczenia towaru do odbiorcy w innym państwie, stanowiącym warunek zastosowania 0% stawki podatku VAT przy transakcjach WDT, są dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Oczywiście w przypadku dostaw realizowanych na warunkach EXW uzyskanie takiego dokumentu jest utrudnione (dostawca nie ma bowiem regresu do spedytora) aczkolwiek niewykluczone. Można to bowiem przerzucić na płaszczyznę kontaktów i umów z nabywcą. W umowie handlowej z kontrahentem można bowiem zastrzec dostęp do takiego dokumentu i na tej podstawie i za jego pośrednictwem, żądać jego wydania od nabywcy.

Niezależnie od powyższego dowodami alternatywnymi pozwalającymi zagwarantować prawo do ww. preferencji podatkowych są inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

(podstawa prawna - art. 42.ust.11 ustawy o podatku od towarów i usług)

Pozdrawiam
Roman Andrzejewski
Instytut Logistyki i Magazynowania
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Czas generowania strony: 0.108 s.