Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Organizacyjne aspekty przeładunku kompletacyjnego w łańcuchu dostaw

Łańcuch dostaw dysponuje różnymi możliwościami w zakresie usprawnienia i przyspieszenia przepływu produktów pomiędzy jego poszczególnymi ogniwami. Możliwości usprawnień można znaleźć w różnych sferach jego funkcjonowania: informacyjnej, komunikacyjnej, czy organizacyjnej. W ostatniej z nich ważną rolę pełnią rozwiązania organizacyjne, związane z przepływem produktów przez magazyny, znane pod ogólnym pojęciem przeładunku kompletacyjnego. Jego realizacja wykracza jednak poza sferę organizacji magazynu. Dotyczy przede wszystkim jego relacji zewnętrznych, a powodzenie realizacji przeładunku kompletacyjnego zależy w dużej mierze od sfery mentalnej, ponieważ wymaga od partnerów handlowych daleko idącej integracji, zdolności do kompromisu w zakresie współdzielenia kosztów i korzyści oraz niezawodności w działaniu.

Koncepcja zamkniętej pętli łańcucha dostaw

Rosnąca świadomość negatywnego wpływu przemysłu wytwórczego na równowagę środowiska naturalnego przyczynia się do wzrostu zainteresowania środowisk naukowych i biznesowych problemem ekologii. Kluczową kwestią staje się poszukiwanie narzędzi sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi, który zakłada, iż cele społeczne, gospodarcze i ekologiczne powinny być równie ważne, a ograniczanie się do jednego z tych obszarów, bądź koncentracja na jednym z nich w dłuższym horyzoncie czasu, jest szkodliwa dla przedsiębiorstw i otoczenia, w którym funkcjonują.

Filozofia ekologistyki w gospodarowaniu odpadami komunalnymi stałymi - cz. 2. Ekologistyka w przestrzeni urbanistycznej

W poprzednim numerze Logistyki przedstawiono cz. 1 - Wstęp do ekologistyki, w której dokonano m. in. obrachunku z zawężeniem pola ekologistyki. Ekologistyka nie jest problemem li tylko sanitacyjnym i wiązką procesów postępowania z odpadami, acz sanitacja środowiska, rozumiana jako dbałość o jego higienę komunalną oraz logistyka odpadów, należą do fundamentalnych kwestii zarządzania środowiskiem. Odniesienie ekologii tylko do procesu logistyki utylizacji odpadów, to zajmowanie się problemem "końca rury", czyli zwracaniem uwagi na zakończenie procesu, który uwarunkowany bywa stosownymi decyzjami w całym łańcuchu logistycznym.

Modelowanie wewnętrznego łańcucha dostaw w w wybranym przedsiębiorstwie

Rosnące wymagania rynku oraz wzrost poziomu konkurencji wymuszają na przedsiębiorstwach zmiany prowadzące do skrócenia czasu reakcji na potrzeby klientów. Aby sprostać wymaganiom klientów, a tym samym wykazać przewagę konkurencyjną na danym rynku, przedsiębiorstwa muszą produkować wiele asortymentów produktów o wysokiej jakości oraz dostarczać je zgodnie z zamówieniem zapewniając wysoki poziom obsługi klienta. Punktem wyjścia jest zatem budowa strategii opartej na kluczowych kompetencjach i jak dowodzi praktyka logistyka może stać się taką wyróżniającą kompetencją.
Prorynkowa strategia przedsiębiorstwa narzuca potrzebę właściwego ukształtowania wewnętrznego łańcucha dostaw uwzględniającego podstawowe cechy techniczno-organizacyjne, ekonomiczne i społeczne produkcji. Należy również mieć na uwadze to, iż procesy technologiczne i procesy logistyczne są ściśle ze sobą powiązane, a częściowo nawet zintegrowane.
Wewnętrzny łańcuch dostaw można zdefiniować jako uporządkowane fazy produkcyjne złożone z operacji technologicznych, kontrolnych, transportowych i magazynowych, powiązane strumieniami materiałowymi, energetycznymi i informacyjnymi umożliwiającymi taki przepływ materiałów i półwyrobów przez stanowiska, aby możliwe było otrzymanie wyrobu gotowego.

Ewald Th. J. Raben - "Dla nas każdy Klient jest ważny": Rozmowa z Prezesem Zarządu Grupy Raben

Iwo Nowak: Grupa Raben istnieje w Polsce od 11 lat. Proszę krótko przedstawić jej filozofię.
Ewald Raben: Naczelnym celem Grupy Raben jest osiągnięcie i utrzymanie wiodącej pozycji na rynku usług logistycznych. Dlatego nasza filozofia opiera się na kompleksowości. Chcemy naszemu klientowi dać nie tylko wszystkie usługi jakich potrzebuje, ale zarazem usługi najwyższej jakości z przekonaniem, że współpracuje z liderem.
I. N.: Dziś w ramach Grupy Raben działają trzy duże marki - Raben, Szybka Paczka i Fresh Logistics. Ta ostatnia, to najmłodsze "dziecko" Grupy; działa bowiem od początku tego roku. Czy można już dziś powiedzieć, że powołanie tej firmy było słuszną decyzją?
E. R.: Oczywiście. Już teraz mogę powiedzieć, że firma spełniła oczekiwania, jakie przed nią postawiliśmy. Pierwsze miesiące działalności już potwierdziły słuszność powołania jej do życia. Polski rynek produktów świeżych nie jest rynkiem łatwym, między innymi dlatego, iż producenci nabiału są ostrożni w podejmowaniu decyzji związanych ze zleceniem usług logistycznych na zewnątrz. Jednak i tu coś się zmienia, bo w ciągu ostatnich miesięcy obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na tego typu usługi. Od ubiegłego roku ta branża zaczyna się dynamicznie rozwijać, sądzimy więc, że zapotrzebowanie na outsourcing w tej dziedzinie będzie stale rosło.Już wtakkrótkim okresie swojej działalności Fresh Logistics obsługuje ponad 50 klientów.
I. N.: Jakie to są firmy - duże, małe, polskie czy zagraniczne?
E. R.: Obsługujemy duże firmy zagraniczne, które często są częścią zagranicznych koncernów, w związku z czym firmy te są "przyzwyczajone" do usług outsourcingowych. Jednakże naszymi klientami są też firmy polskie, duże a nawet te mniejsze, które widzą korzyści płynące ze zlecenia tych usług na zewnątrz. W efekcie małe firmy poprzez dobre rozwiązania logistyczne, jakie im oferujemy, zdobywają lepszą pozycję na rynku.
Dariusz Gościniak: Obecnie na rynku przewozów w temperaturach kontrolowanych w Polsce nie ma zbyt dużej konkurencji; dobrych i dużych firm jest niewiele, może stąd ten sukces Fresh Logistics?
 
E. R.: Jest na polskim rynku kilka firm, przeważnie zagranicznych, które świadczą tego typu usługi. Obsługują one jednak przede wszystkim duże, międzynarodowe koncerny.
 

Artykuł pochodzi z czasopisma "Logistyka" 2002/6.
 

Paletowy problem nadal istnieje

Dla efektywnego wykorzystania mechanizacji, realizowanej w procesach logistycznych, powszechnie stosowane są palety ładunkowe płaskie drewniane czterowejściowe typu EUR, o wymiarach płyty nośnej 800 mm x 1200 mm (rysunek 1). Palety te zawdzięczają temu powszechność stosowania, że od kilkudziesięciu lat produkowane są w oparciu o kolejne wydania karty Międzynarodowego Związku Kolejowego (Union Internationale des Chemins de fer - w skrócie UIC) UIC 435-2: 2005 Standard of quality for a European flat wood pallet, with four entries and measuring 800 mm x 1200 mm, która jednoznacznie precyzuje jej właściwości. Autentyczność palet typu EUR potwierdzana jest prawnie chronionymi znakami, umieszczanymi na ich wspornikach od strony dłuższego boku. Aktualnie palety produkowane w oparciu o licencję EPAL posiadają dodatkowe oznakowanie autentyczności, umieszczone na środkowym wsporniku (rysunek 2) i odbierane są przez jednostki posiadające odpowiednie uprawnienia. Życie pokazało, że na rynku pojawiło się wiele palet typu EUR nielegalnie oznaczonych chronionymi znakami, w większości przypadków charakteryzujących się złą jakością wykonania, co stwarzało olbrzymie zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i przemieszczanych na nich towarów. Sytuację na rynku zmieniła Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz.U. nr 119 z 2003, poz. 1117, z późniejszymi zmianami). W myśl tej ustawy, każdy kto wprowadza do obrotu towary, w tym przypadku palety ładunkowe płaskie typu EUR, oznaczone prawnie chronionym znakiem towarowym, którego nie ma prawa używać lub dokonuje obrotu paletami oznaczonymi takimi znakami, narusza prawo, w związku z tym może być ścigany i pociągnięty do odpowiedzialności karnej.

Artykuł pochodzi z czasopisma "Logistyka" 6/2008.

 

System KANBAN w ABB Sp. z o.o. oddział w Przasnyszu

Kanban w języku japońskim oznacza kartę, dokument lub widoczny znak czy zapis. W przeszłości Japończycy mianem tym określali szyld sklepowy. Kolorowy, artystycznie wykonany, zawierał informację o sprzedawanych w sklepie produktach, bądź świadczonych usługach.

Projekty logistyczne w outsourcingu usług logistycznych - cz. 1

Projekty logistyczne w outsourcingu usług logistycznych - cz. 2

Usługi logistyczne
Rosnące znaczenie logistyki we współczesnym sposobie gospodarowania, którego uwarunkowania stawiają przedsiębiorców przed koniecznością sprostania wymogom, stawianym zarówno przez konsumentów, jak i konkurentów (często o zasięgu globalnym), jest związane z powszechnym postrzeganiem logistyki jako źródła przewagi konkurencyjnej.

Subskrybuj to źródło RSS