Zaloguj się

WIEDZA: raporty i analizy

Czy ESG i zero waste będą standardami rozwoju biznesowego?

Postrzeganie biznesu ewoluuje. Dziś coraz większe znaczenie mają działania w duchu ESG i Zero Waste, które sprawiają, że przedsiębiorstwa mogą osiągać sukces, jednocześnie działając na rzecz społeczności i środowiska. To podejście staje się kierunkiem rozwoju nowoczesnego biznesu, nie tylko ze względów etycznych, ale również prawnych. Wchodząca w życie dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju[1] zobowiązuje przedsiębiorstwa do klarownego raportowania podejmowanych działań w obszarze ESG. Choć nowe przepisy stawiają przed firmami duże wyzwanie, są takie, które udowadniają, że zrównoważony rozwój jest nie tylko etyczny, ale także praktyczny i korzystny biznesowo. Joanna Legutko, wiceprezes przedsiębiorstwa W.Legutko wyjaśnia, jak działania na rzecz zrównoważonej produkcji i odpowiedzialności społecznej, mogą przyczynić się do wzrostu efektywności, redukcji kosztów oraz budowania silnej pozycji na rynku.

UTK analizuje kolejowe przewozy intermodalne w III kwartale 2023

Masa ładunków przewiezionych w transporcie intermodalnym koleją w III kwartale 2023 r. osiągnęła prawie 6,2 mln ton, a wykonana przy tym praca przewozowa blisko 2,2 mld tonokilometrów. Wyniki przewozowe za III kwartał 2023 r. są zdecydowanie lepsze niż w II kwartale 2023 r., jednak w porównaniu z III kwartałem 2022 r. masa ładunków spadła o 8,6%, a praca przewozowa o 4,5%. W III kwartale 2023 r. przewieziono prawie 6,2 mln ton, a w III kwartale ubiegłego roku ponad 6,7 mln ton ładunków w transporcie intermodalnym. Oznacza to spadek rok do roku o prawie 0,6 mln ton (-8,6%). Wykonana III kwartale 2023 r. praca przewozowa to blisko 2,2 mld tonokilometrów. W porównaniu do prawie 2,3 mld tonokilometrów w III kwartale 2022 r., jest to spadek o 0,1 mld tonokilometrów (-4,5%). Wyniki III kwartału 2023 r. są jednocześnie zdecydowanie lepsze niż te osiągnięte w II kwartale 2023 r. – masa towarów wzrosła o 0,4 mln ton (+6,5%), a praca przewozowa o 0,1 mld tonokilometrów (+7,4%).

Wyzwania dla łańcuchów dostaw w sektorze agro

Sektor agro należy do największych i najważniejszych dla gospodarki. Od sprawnej pracy łańcuchów dostaw zależy bezpieczeństwo żywnościowe państwa i dostępność produktów w sieciach handlowych i na stołach konsumentów. Tymczasem cały sektor produkcji i dystrybucji żywności przechodzi od dwóch-trzech lat prawdziwą  rewolucję. Pandemia, wojna w Ukrainie, susza na kontynencie, wzrost cen energii, wysoka inflacja - wszystkie te czynniki skumulowane w krótkim czasie spowodowały prawdziwy armagedon w branży agro. Bez szybkiej automatyzacji procesów chaos będzie się jednak pogłębiał. Jakie wyzwania czekają w najbliższych miesiącach i kwartałach łańcuchy dostaw?

10 wniosków dla sektora zrównoważonego transportu

Zakończył się rekordowy pod wieloma względami Kongres Nowej Mobilności 2023. Ponad 3 tys. przedstawicieli branży e-mobility z całego świata, przez trzy dni omawiało kluczowe trendy i wyzwania związane z transformacją transportu. Ponad 150 partnerów i wystawców, na 13 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej EXPO Łódź, prezentowało najnowsze, zeroemisyjne technologie. Kluczowy wniosek z największej konferencji mobilnościowej w regionie CEE: Polska musi wykorzystać historyczną szansę, jaką rozwój elektromobilności oznacza dla gospodarki.

Transformacja sektora healthcare napędza zmiany w łańcuchach dostaw

Według opublikowanego przez DHL raportu w zakresie realizacji opieki zdrowotnej na wyższym poziomie („Delivering Next Level Healthcare”) branże nauk przyrodniczych i medyczna przechodzą transformację, którą napędzają różne czynniki. W dokumencie przeanalizowano zachodzące zmiany, uwzględniając główne trendy sektora, takie jak: opieka zdrowotna skoncentrowana na pacjencie, wprowadzanie zrównoważonych rozwiązań czy tworzenie nowych ekosystemów branżowych. Przedstawiono również, jak reagują łańcuchy dostaw oraz jakie wyzwania są stawiane przed firmami logistycznymi.

Logistyka e-commerce w 2023 r. Rynek urośnie, a z nim oczekiwania klientów

Korzystne długoterminowe prognozy ma zarówno globalny rynek e-commerce, jak i obsługujący go sektor logistyczny. Najwięcej zarobią operatorzy działający na rynkach krajowych, a zwłaszcza Ci, którzy oferują usługi wielokanałowe. Niestabilna sytuacja gospodarcza przyniesie jednak podwyżki, a to nie podoba się e-konsumentom, którzy szukając oszczędności oczekują darmowej obsługi od sprzedawców. Spora część z nich ma także interesujące postulaty w kwestiach ekologii, choć niewielu chce płacić za ochronę klimatu.

Skalowanie startupów jest kluczem do ekspansji na globalnym rynku

W 2022 roku 47 europejskich firm po raz pierwszy osiągnęło wartość rynkową przekraczającą 1 miliard dolarów, w porównaniu do 69 w roku poprzednim - wynika z najnowszych danych firmy badawczej Sifted. Choć jest to wciąż ponad trzy razy więcej niż w 2020 roku, to teraz jest dobry moment, aby przeanalizować swoje stare praktyki i wartość, jaką tworzy biznes. Dzięki temu firma będzie miała silniejszą pozycję, gdy rynek ponownie ulegnie zmianie - uważa Paulius Insoda, CEO w NFQ Technologies, międzynarodowej firmie IT pomagającej globalnym markom we wdrażaniu innowacji, która ma w swoim portfolio 2 jednorożce i kilka firm aspirujących do tego miana.

Polskie i unijne sankcje – co warto wiedzieć?

Sankcje, wprowadzone przez Unię Europejską, jak i Polskę, będące odpowiedzią na naruszenie integralności terytorialnej Ukrainy, mają na celu wywarcie presji na agresorów. Jakie podmioty mogą znaleźć się na listach sankcyjnych? Jakich towarów nie wolno dostarczać do Rosji i Białorusi? Jak wyglądają podstawy prawne tych działań? Te, jak i wiele innych zagadnień dotyczących obowiązujących sankcji wyjaśnia Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Subskrybuj to źródło RSS