Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Inżynierskie materiały inteligentne w środkach transportu

Materiały inteligentne znajdują obecnie zastosowanie w wielu dziedzinach przemysłu, jednak największy ich rozwój i najwięcej zastosowań można zaobserwować w przemyśle lotniczym i samochodowym. Inżynierskie materiały inteligentne stosuje się w systemach bezpieczeństwa, w wymagających elementach konstrukcyjnych takich jak zawieszenie, silniki i urządzenia elektroniczne. Można je także wykorzystać jako dodatek zmieniający wygląd. Mogą być to stopy z pamięcią kształtu, materiały piezoelektryczne, elektrochromowe, elektroluminescencyjne, elektroreologiczne bądź magnetoreologiczne.

Ocena wpływu oddziaływania skrzyżowań w układach drogowych

W artykule przedstawiono sposób oceny wzajemnego oddziaływania skrzyżowań w układach drogowych. Zaprezentowana procedura umożliwia określanie miar tego oddziaływania oraz ich wartości na podstawie wyników mikrosymulacji ruchu drogowego. Procedura badająca wpływ konfiguracji sieci skrzyżowań wykorzystuje związki ruchu, które można ustalić w układzie drogowym. Wykorzystana jest tu analogia do występujących w innych dziedzinach wiedzy, tzw. współczynników wspólności (ekonomia, biologia, nauki społeczne). Związki ruchu ustalane są na podstawie wyników mikrosymulacji z wykorzystaniem popularnych modeli ruchu. Miary oddziaływania ruchu w układzie drogowym estymowane są na podstawie macierzy związków ruchu. Ocena oddziaływania bazuje na algorytmach analizy przestrzennej. Macierze związków ruchu indeksowane są przy uwzględnieniu występowania w nich obszarów skorelowanych. Identyfikacja związków ruchu ma na celu dostosowanie jego organizacji do istniejących w tym zakresie potrzeb.

Zaawansowane usługi logistyczne w przedsiębiorstwie transportowym*

Transport, spedycja i logistyka stanowią istotny element gospodarki i są niezbędne do funkcjonowania większości przedsiębiorstw. Transport w powiązaniu z produkcją i obrotem towarowym stanowi część koncepcji logistycznej. Jako ostatnie ogniwo przemysłowego procesu realizacji wiąże ze sobą producenta oraz odbiorców, dodaje produktom firmy wartości, tworząc użyteczność czasu i miejsca w wyniku przemieszczania towarów w określonym czasie i miejscu. Jego rola sprowadza się do bezpośredniego udziału w realizacji podstawowego celu logistyki, czyli dostarczenia określonego produktu w określone miejsce i w określonym czasie.

Problemy związane z modernizacją infrastruktury kolejowej i ich wpływ na uzyskanie efektywności projektów

W artykule zaprezentowano majątek spółki PKP PLK S.A. oraz stan infrastruktury, który ulega dekapitalizacji. Realizowane projekty modernizacyjne wymagają opracowania studium wykonalności. W studiach tych uwzględniane są problemy związane z modernizacją, które w efekcie mają wpływ na uzyskanie efektywności projektów. Problemy te zostały pokrótce omówione. Wskazano kierunek zmian jakie powinny być dokonane aby w przyszłości ograniczyć liczbę problemów i w końcowym efekcie uzyskiwać lepsze wskaźniki efektywności dla modernizowanej infrastruktury kolejowej.

Skuteczność wibroizolacji generatora energetycznego

Tematem pracy są przeprowadzone badania drgań układu wibroizolacji generatora energetycznego pod kątem jej skuteczności i możliwości zastosowania do innego rodzaju czy typu obiektów dynamicznych takich jak transport szynowy czy drogowy. Przeprowadzone pomiary drgań układu wibroizolacji wskazują, że skuteczność wibroizolacji, zdefiniowana w naszym przypadku jako iloraz amplitudy przyspieszeń nad i pod wibroizolatorem, będąca miarą dobroci wibroizolacji, to nie jedyny parametr, który winien być brany pod uwagę przy projektowaniu i doborze tego typu układu sprężystego w szczególności dla innego typu obiektów dynamicznych czy transportu. Pracę wykonano w ramach projektu badawczego 4875/B/TO2/2010/38.

Bezpieczeństwo transportu morskiego lng

W artykule przedstawiono genezę transportu gazu drogą morską oraz podstawowe problemy związane z jego transportem do terminalu gazowego w Świnoujściu. Scharakteryzowano statki służące do transportu skroplonego gazu. Przedstawiono właściwości LNG i LPG w kategoriach ładunku niebezpiecznego. Przedstawiono problemy związane z bezpieczeństwem transportu morskiego, jego rozładunku i magazynowania w gazoporcie.

Konkurencyjność w transporcie determinowana jest trzema podstawowymi czynnikami:

ceną usługi transportowej, czasem trwania tej usługi oraz jej jakością. O znaczeniu tych czynników w dużej mierze decydują: gęstość i jakość infrastruktury transportowej a także dostępność i dobór środków transportu. W Polsce, to właśnie gęstość i jakość infrastruktury transportowej sprawia, że udział transportu śródlądowego w przewozach, jest praktycznie marginalny. Wynika to przede wszystkim ze złego stanu technicznego dróg wodnych oraz zbyt małej retencji zbiornikowej dla odpowiedniego wyrównywania przepływów wody w rzekach.

Projektowanie planu przepływu ładunków w systemie agv

Artykuł zawiera podsumowanie podstawowych problemów projektowania systemu AGV oraz stosowanego aparatu matematyczny. Ze względu na złożoność systemów AGV, generują one wiele trudnych do rozwiązania problemów, gdzie często zakłada się rozwiązanie co najmniej dwóch problemów decyzyjnych jednocześnie. Elementem dodatkowym jest opracowanie metodyki projektowania systemów analitycznych i symulacyjnych jednocześnie uwzględniających kwestie związane z projektowaniem i sterowaniem w systemach AGV oraz optymalizacją oraz systemów obsługi transportu materiałów.
Subskrybuj to źródło RSS