Zaloguj się

WIEDZA

Wykorzystanie informatycznych systemów wspomagania w monitorowaniu stanu technicznego środków transportu

W niniejszej pracy dokonano oceny przydatności programów ewidencjonowania zużycia materiałów eksploatacyjnych i paliw do monitorowania stanu technicznego środków transportu. Na podstawie przeprowadzonej analizy zużycia paliw stwierdzono, że zastosowanie programów ewidencjonowania zużycia materiałów eksploatacyjnych i paliw pozwala na efektywniejsze zarządzanie procesem logistycznym oraz bieżące podejmowanie działań w celu zapobiegania wystąpieniu awarii.

Transport sadzonek drzewek leśnych w kontenerach chronionych agrotkaninami stradomagro

PIMR od szeregu lat prowadzi prace związane m.in. z poprawą warunków transportu sadzonek na tereny przeznaczone do zalesiania. W Polsce zazwyczaj niewielkie firmy zajmują się przewozem sadzonek drzewek leśnych przy użyciu samochodów, ciągników oraz różnego typu przyczep. Niewłaściwe warunki transportu sadzonek mogą mieć istotny wpływ na prawidłowy wzrost drzew nie tylko bezpośrednio po ich zasadzeniu, ale także w kolejnych latach. W artykule przedstawiono wyniki dwuletnich badań różnokolorowych agrotkanin, które po raz pierwszy w Polsce użyto do ochrony kontenerów z sadzonkami drzewek leśnych umieszczonych w styropianowych kasetach. W wyniku przeprowadzonych badań oceniono wpływ koloru agrotkaniny na warunki transportu i krótkotrwałego magazynowania sadzonek drzewek leśnych w kontenerach.

Analiza niezawodności transportu łamanego na przykładzie korytarza transportowego odrzańskiej drogi wodnej

Korytarz transportowy Odrzańskiej Drogi Wodnej umożliwia przeplatanie się transportu kolejowego i wodnego. Punktem wyjścia dla rozważań zawartych w referacie stała się możliwość rozbudowy Elektrowni Opole. Zwiększenie zapotrzebowania na węgiel, a co za tym idzie zwiększenie jego dostaw może niekorzystnie wpłynąć na terminowość dostaw koleją. Z tego powodu rozważane jest zbudowanie nabrzeża umożliwiającego odbiór węgla od strony wody. Planując utworzenie nowych relacji transportowych, celowe jest m. in. określenie niezawodności systemu. W referacie przedstawiono propozycję modelu transportu łamanego wodno-kolejowego, na przykładzie korytarza transportowego Odrzańskiej Drogi Wodnej, ze wskazaniem portów przeładunkowych. Skupiono się na niezawodności systemu transportu, wskazując na najistotniejsze czynniki wpływające na terminowość i realizację dostaw.

Badanie i ocena wpływu skuteczności realizowanych napraw na niezawodność i efektywność działania systemu transportowego

Systemy transportowe, a w szczególności środki transportu w nich eksploatowane, są źródłem różnego rodzaju zagrożeń: życia i zdrowia ludzi oraz degradacji środowiska naturalnego. Czynniki eksploatacyjne oddziałujące na elementy obiektów technicznych wywołują niekorzystne zmiany wartości istotnych cech elementów powodując ich uszkodzenia. Wśród czynników wymuszających można wyróżnić czynniki wynikające z niewłaściwego działania człowieka oraz wynikające z oddziaływań otoczenia na obiekty techniczne. Uszkodzenia są zdarzeniami, które mają istotny wpływ na obniżanie niezawodności i efektywności działania pojazdów. W opracowaniu, uszkodzenie zdefiniowano jako przekroczenie dopuszczalnych wartości granicznych przez istotne cechy opisujące obiekt techniczny. Na podstawie zrealizowanych badań eksploatacyjnych, dotyczących chwil wystąpienia uszkodzeń stwierdzono, że zbiór uszkodzeń można podzielić na podzbiory uszkodzeń pierwotnych oraz wtórnych. Wyniki badań wykazały, że przyczyną powstawania uszkodzeń wtórnych są, z reguły, niewłaściwie realizowane naprawy uszkodzeń pierwotnych. Uszkodzenia pierwotne są niezależne od siebie i występują w sposób losowy. Uszkodzenia wtórne natomiast są zależne od siebie, ponieważ ich występowanie jest uwarunkowane wcześniejszym wystąpieniem uszkodzenia pierwotnego i skutkiem niewłaściwej jego naprawy lub niewłaściwej naprawy kolejnego uszkodzenia wtórnego.

Próba analizy kierunków zmian w organizacji pasażerskich kolejowych przewozów regionalnych w województwie zachodniopomorskim

W artykule podjęto próbę analizy zmian w systemie organizacji pasażerskich kolejowych przewozów regionalnych w województwie zachodniopomorskim w kontekście procesu usamorządowienia spółki Przewozy Regionalne oraz zmian prawnych na poziomie Unii Europejskiej oraz krajowym. Pogarszająca się sytuacja finansowa przewoźnika oraz wynikające z tego zagrożenie dla ciągłości świadczenia usług o charakterze służby publicznej, powoduje konieczność poszukiwania przez samorządy nowych form organizacji przewozów kolejowych w regionach. Jednym z rozwiązań może być utworzenie spółkiprzewoźnika z udziałem samorządu województwa świadczącego usługi pasażerskich kolejowych przewozów regionalnych.

Dynamika kabli i rur instalowanych na dnie morza

Praca jest poświęcona modelowaniu procesu instalacji elementów do transportu zasobów naturalnych (na przykład ropy lub gazu) przy użyciu rurociągów umieszczonych na dnie morza. Model może być również adoptowany do obliczeń dotyczących instalacji kabli (elektrycznych lub komunikacyjnych). Zbudowano model matematyczny urządzenia, którego podstawowymi elementami są jednostka pływająca i opis jej ruchu oraz rurociąg/kabel, których podatność (w wyniki instalacji podlegają dużym odkształceniom) uwzględniono dzięki użyciu metody elementów skończonych. Opracowano autorskie oprogramowanie, które umożliwia przeprowadzanie obliczeń trzema typowymi metodami instalowania rurociągów: bębnową, J-lay oraz S-lay. Zaprezentowano wyniki przykładowych eksperymentów numerycznych wykonanych dla układu stosującego metodę J-lay.

Operational utilization of the internal combustion engines at the motive power units and hybrid traction drives

The utilization of installed power capacity of internal combustion engines in motive power units (especially shunting locomotives and locomotives for industrial transport) is low. The result is that most of the time internal combustion engine works in regimes that are far from optimum mode. It means that specific fuel consumption is high. Some examples of measured operational regimes of locomotives in shunting operation and other motive power units are given in the paper. The improvement can be achieved by using of the unconventional traction drive of rail vehicles. One of possible ways is using of the hybrid traction drive. The hybrid drive includes the ICE and the energy storage device. The parameters of such traction drive must be based on analysis of real operational regimes of vehicles.

Cieśniny - „wąskie gardła” transportu morskiego

Bezpieczeństwo transportu morskiego w XXI wieku jest obok bezpieczeństwa międzynarodowego jednym z najistotniejszych elementów światowego ładu i porządku. Bardzo szybko postępujące procesy globalizacyjne, powstanie gospodarki o zasięgu światowym, wymaga pewnych i niezakłóconych dostaw surowców i półfabrykatów jak również sprawnej i płynnej dystrybucji wyprodukowanych dóbr. W 2008 roku ponad 80% całego światowego handlu odbyła się drogą morską a w Unii Europejskiej było to 90 % jej zewnętrznego handlu.
Subskrybuj to źródło RSS