Zaloguj się

WIEDZA

Problem reprezentacji wiedzy w ocenie ryzyka projektów logistycznych wspomaganej systemem ekspertowym

W działalności współczesnych przedsiębiorstw, jak i łańcuchów dostaw coraz częściej wyodrębnia się projekty realizowane w obszarze logistyki. Można zaliczyć do nich: projekty, celem których jest rozwój produktów, projekty badawcze, projekty inwestycyjne, projekty reorganizacyjne, projekty zorganizowane na potrzeby zakupu, projekty zorganizowane na potrzeby dystrybucji wyrobów gotowych. Realizowane lub koordynowane przez działy logistyki w ramach jednego przedsiębiorstwa, pomiędzy bezpośrednimi ogniwami łańcucha dostaw - dostawcą i odbiorcą, a także w całym łańcuchu dostaw (na skalę krajową lub międzynarodową) określane są mianem projektów logistycznych.

Perspektywy logistyki miasta

Celem tego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie o perspektywy logistyki miasta, o to, czy cel tej logistyki, realizowany współcześnie oraz sposoby jego osiągania, powinny zostać zmienione (lub dostosowane) do warunków, w jakich będą funkcjonowały globalne miasta przyszłości. Trzeba to pytanie powiązać z pytaniem o miejsce miast w przyszłym rozwoju i funkcjonowaniu ludzkości. Oba te problemy mają donośne znaczenie nie tylko dla badaczy, ale dla wszystkich, którzy próbują nakreślić swoje plany na najbliższe dziesięciolecia, decydując o tym, w jaki sposób będą żyli, na jaki poziom jakości życia wyrażą zgodę.

Tramwaje towarowe na świecie i w Polsce

Współczesne miasta borykają się z szeregiem problemów wynikających z ich rozrostu, starzenia się infrastruktury, migracji ludności i wielu innych przyczyn. Obecnie już około 50% ludności świata mieszka w miastach, zaś według danych statystycznych do 2030 roku udział ten zwiększy się do 60%, a do 2050 do 70%. Przy takich tendencjach należy się liczyć raczej z narastaniem problemów związanych z przeludnieniem terenów zurbanizowanych niż z ich zmniejszaniem.

Total Logistic Management - istota koncepcji Kompleksowego Zarządzania Logistycznego

Logistyka zaliczana jest do interdyscyplinarnych dziedzin wiedzy, charakteryzujących się naturą systemową oraz podejściem procesowym. Współczesne modele logistyki opierają się na pojęciu sieci dostaw, jako uogólnieniu tradycyjnego łańcucha dostaw, rozumianej jako system współzależnych procesów, w którym działanie podjęte w dowolnym miejscu systemu wpływa na funkcjonowanie wszystkich jego elementów. Podstawowym impulsem, który uruchamia te procesy jest popyt ze strony końcowych nabywców (demand driven supply chain).

Problem przydziału artykułów do lokacji w funkcji minimalizacji kosztów obiektu logistycznego

Efektywne zarządzania łańcuchem dostaw zależy od koordynacji, współpracy i działania wszystkich podmiotów i obiektów logistycznych wzdłuż łańcucha dostaw. Wobec tego każdy z elementów tego łańcucha musi usprawniać i optymalizować swoje działanie tak, aby towary lub usługi mogły być szybko i niezawodnie dostarczane i oferowane klientom przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.

Podział i internalizacja kosztów zewnętrznych transportu samochodowego

Jedną z cech systemów transportu drogowego, która poprawia elastyczność a jednocześnie generuje uciążliwość jest nieproporcjonalny przyrost suprastruktury w porównaniu do infrastruktury transportu. Wraz ze wzrostem liczebności pojazdów zwiększa się uciążliwość oraz negatywne oddziaływanie na infrastrukturę transportową.

E-logistyka w organizacjach inteligentnych

Rosnący stopień zależności globalnych procesów biznesowych sprawił, że współczesne mechanizmy rynkowe cechuje duża dynamika zmian otoczenia gospodarczego. Miarą ich dostosowania jest możliwość budowania przewagi konkurencyjnej organizacji inteligentnych z wykorzystaniem takich m.in. czynników, jak wiedza czy kapitał intelektualny personelu, które pozwalają im na realizowanie swoich strategii rozwojowych.

Odpowiedzialność przedsiębiorstwa za zrównoważony rozwój

Przekształcenia społeczno - gospodarcze pod koniec lat 90 XX wieku, które przyczyniły się do powstania i rozwijania gospodarki rynkowej, zainicjowały nowe trendy w działalności przedsiębiorstw. Odpowiedzialność społeczna biznesu (ang. corporate social responsibility) jest determinowana przez znaczenie trzech słów: społeczeństwo, odpowiedzialność oraz przedsiębiorstwo. Oznacza relacje zachodzące między organizacjami i społecznościami. Opisuje zakres odpowiedzialności powstający po obu stronach tych relacji. Społeczność należy rozumieć w możliwie najszerszym sensie, tak aby objąć wszystkich interesariuszy organizacji, czyli tych którzy współpracują lub będą współpracować z organizacją.

Jak znakować produkty w promocji?

Zachęcając klientów do kupna swoich produktów, producenci prześcigają się w tworzeniu różnego rodzaju promocji, które mają spowodować zwiększenie zainteresowania ich towarami, a tym samym przełożyć się na sprzedaż. Promocje produktowe stały się obecnie tak powszechne, że mamy z nimi do czynienia nie tylko przy okazji świąt, czy innych ważnych okoliczności, ale towarzyszą nam w codziennych zakupach.

Z założenia produkt promocyjny jest sezonowo zmodyfikowany. Powinien być dostępny w sprzedaży w konkretnym dniu lub określonym czasie. Istnieje potrzeba jego jednoznacznej identyfikacji w łańcuchu dostaw. Taką jednoznaczną identyfikację zapewnia umieszczony na produkcie, w postaci kodu kreskowego - numer GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej). To on w jednoznaczny sposób identyfikuje dowolną jednostkę (produkt lub usługę), która może być wyceniana, zamawiana lub fakturowana w celach handlowych pomiędzy uczestnikami w dowolnym punkcie łańcucha dostaw. Jednostką handlową może być zarówno produkt detaliczny (jednostka konsumencka), jak i niedetaliczny (np. karton, czy paleta). O tym, czy w przypadku danej modyfikacji produktu związanej z promocją należy nadać nowy numer GTIN, decydują zasady zarządzania numerami GTIN. Zostały one stworzone globalnie przez organizację GS1, przy współpracy z przedstawicielami firm z całego świata i zapewniają spójną identyfikację produktów w łańcuchu dostaw.

Subskrybuj to źródło RSS