Zaloguj się

WIEDZA

Problem przydziału artykułów do lokacji w funkcji minimalizacji kosztów obiektu logistycznego

Efektywne zarządzania łańcuchem dostaw zależy od koordynacji, współpracy i działania wszystkich podmiotów i obiektów logistycznych wzdłuż łańcucha dostaw. Wobec tego każdy z elementów tego łańcucha musi usprawniać i optymalizować swoje działanie tak, aby towary lub usługi mogły być szybko i niezawodnie dostarczane i oferowane klientom przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.

Podział i internalizacja kosztów zewnętrznych transportu samochodowego

Jedną z cech systemów transportu drogowego, która poprawia elastyczność a jednocześnie generuje uciążliwość jest nieproporcjonalny przyrost suprastruktury w porównaniu do infrastruktury transportu. Wraz ze wzrostem liczebności pojazdów zwiększa się uciążliwość oraz negatywne oddziaływanie na infrastrukturę transportową.

E-logistyka w organizacjach inteligentnych

Rosnący stopień zależności globalnych procesów biznesowych sprawił, że współczesne mechanizmy rynkowe cechuje duża dynamika zmian otoczenia gospodarczego. Miarą ich dostosowania jest możliwość budowania przewagi konkurencyjnej organizacji inteligentnych z wykorzystaniem takich m.in. czynników, jak wiedza czy kapitał intelektualny personelu, które pozwalają im na realizowanie swoich strategii rozwojowych.

Odpowiedzialność przedsiębiorstwa za zrównoważony rozwój

Przekształcenia społeczno - gospodarcze pod koniec lat 90 XX wieku, które przyczyniły się do powstania i rozwijania gospodarki rynkowej, zainicjowały nowe trendy w działalności przedsiębiorstw. Odpowiedzialność społeczna biznesu (ang. corporate social responsibility) jest determinowana przez znaczenie trzech słów: społeczeństwo, odpowiedzialność oraz przedsiębiorstwo. Oznacza relacje zachodzące między organizacjami i społecznościami. Opisuje zakres odpowiedzialności powstający po obu stronach tych relacji. Społeczność należy rozumieć w możliwie najszerszym sensie, tak aby objąć wszystkich interesariuszy organizacji, czyli tych którzy współpracują lub będą współpracować z organizacją.

Jak znakować produkty w promocji?

Zachęcając klientów do kupna swoich produktów, producenci prześcigają się w tworzeniu różnego rodzaju promocji, które mają spowodować zwiększenie zainteresowania ich towarami, a tym samym przełożyć się na sprzedaż. Promocje produktowe stały się obecnie tak powszechne, że mamy z nimi do czynienia nie tylko przy okazji świąt, czy innych ważnych okoliczności, ale towarzyszą nam w codziennych zakupach.

Z założenia produkt promocyjny jest sezonowo zmodyfikowany. Powinien być dostępny w sprzedaży w konkretnym dniu lub określonym czasie. Istnieje potrzeba jego jednoznacznej identyfikacji w łańcuchu dostaw. Taką jednoznaczną identyfikację zapewnia umieszczony na produkcie, w postaci kodu kreskowego - numer GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej). To on w jednoznaczny sposób identyfikuje dowolną jednostkę (produkt lub usługę), która może być wyceniana, zamawiana lub fakturowana w celach handlowych pomiędzy uczestnikami w dowolnym punkcie łańcucha dostaw. Jednostką handlową może być zarówno produkt detaliczny (jednostka konsumencka), jak i niedetaliczny (np. karton, czy paleta). O tym, czy w przypadku danej modyfikacji produktu związanej z promocją należy nadać nowy numer GTIN, decydują zasady zarządzania numerami GTIN. Zostały one stworzone globalnie przez organizację GS1, przy współpracy z przedstawicielami firm z całego świata i zapewniają spójną identyfikację produktów w łańcuchu dostaw.

Przyczynek do metodologii zarządzania ryzykiem w łańcuchach transportowo-logistycznych

Pojęcie logistyki ma swoje źródła w greckim słowie „logos”, co oznacza rozum, rachunek, jak również „logistykos” czyli człowiek myślący według reguł logicznych (matematycznych i filozoficznych). Łaciński przymiotnik „logisticus” o znaczeniu: racjonalny, zdolny do logicznego myślenia, jest bliski znaczeniowo temu greckiemu terminowi. Inne źródła natomiast wskazują na etymologię z języka francuskiego, opierając się na słowach „loger” – mieszkać oraz „logis” – pozycja.
Profilaktyka organizacyjna, w odróżnieniu od profilaktyki technicznej dotyczy tych działań, które służą redukcji liczby niepożądanych zdarzeń w łańcuchach transportowo-logistycznych, wywołanych niepoprawnym wykonywaniem funkcji przez pojedyncze osoby, zespoły i organizacje (nietrafność decyzji, niewłaściwa ocena sytuacji, niesprawność, ryzykowne zachowania itp.) w konkretnym miejscu i czasie, a także wykonywaniem funkcji w miejscu i czasie charakteryzującym się wysokim ryzykiem.

Zarządzanie łańcuchem wartości w systemie logistycznym z wykorzystaniem japońskiej filozofii pracy Kaizen

Przygotowanie kadry inżynieryjnej, która będzie zarządzać procesami logistycznymi w przedsiębiorstwie, wymaga racjonalności. Stąd też powstała koncepcja artykułu, którego celem jest przybliżenie wybranych narzędzi Kaizen, wykorzystywanych w zarządzaniu systemem logistycznym. Przepływy logistyczne w przedsiębiorstwie ukazane są poprzez pryzmat modelu Łańcuch wartości M. Portera. Umożliwia on komplementarne spojrzenie na proces tworzenia wartości dodanej w przedsiębiorstwie. W toku nauczania przedmiotów związanych z logistyką i zarządzaniem pojawia się dylemat, w jaki sposób zaprezentować system logistyczny i jego wpływ na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa?

Komputerowe wspomaganie controllingu procesów logistycznych

Coraz częściej logistyka jest postrzegana jako zintegrowany system zarządzania strukturą obiegu produktów, towarów i informacji w warunkach poszerzania skali działania przedsiębiorstwa, wydłużania się łańcucha logistycznego, nasilania się konkurencyjności i wzrostu znaczenia obsługi klienta.

Wpływ wybranych niefinansowych wskaźników działalności przedsiębiorstw z branży logistycznej na ich rentowność

Realizacja zadań nakładanych na współczesne organizacje polega zwykle na dążeniu do osiągnięcia ściśle określonego celu. Takim celem jest dla większości przedsiębiorstw maksymalizacja ich wartości dla akcjonariuszy. Tak obrany cel można postrzegać jako maksymalizację wartości bieżącej netto zdyskontowanych przyszłych przepływów pieniężnych dla właścicieli.

Subskrybuj to źródło RSS