Zarządzanie zrównoważonym łańcuchem dostaw
Uwzględnienie perspektywy społecznej i środowiskowej oraz postrzeganie biznesu przez pryzmat długookresowych korzyści jest niezbędne dla rozwoju biznesu zrównoważonego, wyrażającego się w idei CSR.
Uwzględnienie perspektywy społecznej i środowiskowej oraz postrzeganie biznesu przez pryzmat długookresowych korzyści jest niezbędne dla rozwoju biznesu zrównoważonego, wyrażającego się w idei CSR.
Utrzymujący się wzrost gospodarczy na świecie wiąże się z ciągłym zwiększaniem zdolności rozwiniętych krajów do produkcji dóbr i usług, zaspokajających potrzeby konsumentów. Inwestycje, postęp techniczny i doskonalenie umiejętności ludzkich, jako główne czynnikami wzrostu gospodarczego, prowadzą do rozwoju wszelkich form biznesu.
W magazynach o dużym asortymencie, czasem nawet sięgającym tysiącom produktów, odpowiednie zaplanowanie rozmieszczenia produktów jest niezbędne, aby zapewnić pożądaną efektywność funkcjonowania magazynu.
Polityka Unii Europejskiej zmierza do zrównoważenia poszczególnych gałęzi transportu i zwiększenia roli kolei w przewozach towarowych poprzez stworzenie do 2030 r. w pełni funkcjonującej intermodalnej sieci transportowej. Dużym utrudnieniem w realizacji tej polityki jest brak w krajach unijnych jednej, scentralizowanej struktury, która pełniłaby rolę organizatora i zarządzającego operacjami transportu intermodalnego, co jest oczywiste z uwagi na konieczność przestrzegania zasad wolnej i uczciwej konkurencji. Efektywny rozwój transportu intermodalnego upatrywany jest w skoordynowanych działaniach państw członkowskich, polegających na rzeczywistym promowaniu przyjaznych dla środowiska gałęzi i technologii transportu, w tym przede wszystkim kolei, transportu intermodalnego i wodnego.
Systemy logistyczne (ang. logistics systems) ze względu na swoją specyfikę i przeznaczenie są zazwyczaj bardzo złożone, gdyż swoim działaniem obejmują wiele różnych podmiotów i procesów takich jak na przykład magazynowanie i przemieszczanie zasobów (części, maszyn, gotowych towarów itd.), wytwarzanie, pakowanie, transport i dostawę produktu do końcowego odbiorcy, raportowanie poszczególnych działań i stanów, opracowywanie zestawień i statystyk, planowanie, organizowanie i kontrolowanie przebiegu procesów biznesowych. Przez proces biznesowy rozumiemy uporządkowany w czasie zestaw czynności, zadań i zdarzeń, realizowanych przez ludzi i systemy informatyczne, z wykorzystaniem określonych zasobów w celu osiągnięcia określonego celu biznesowego (np. wytworzenia produktu lub wykonania usługi).
Zgodnie ze słownikową definicją, centrum dystrybucji (DC - distribution centre) to jednostka organizacyjna zajmująca się magazynowaniem towarów będących własnością dostawców oraz ich rozdzielaniem do odbiorców według określonej dyspozycji właściciela towarów.
Na skutek wzrostu obrotów ładunkowych oraz nasilającej się w ostatnich czasach kongestii na drogach samochodowych, niezbędne stało się wprowadzenie rozwiązań przestrzenno-technologicznych, które z jednej strony pozwalają na obsługę zwiększonej masy ładunkowej, z drugiej zaś minimalizują ryzyko opóźnień w dowozach kontenerów do terminali.
Jak pisze A. Szymonik, logistyka to zarządzanie łańcuchem dostaw, co tym samym wskazuje, że sam łańcuch dostaw jest wybranym elementem, który tworzy wartość dodaną poprzez jego właściwe kształtowanie i zarządzanie nim. Zarządzanie to racjonalne wykorzystanie zasobów pozostających w dyspozycji organizacji i jej relacje, a tym samym skoordynowanych ze sobą narzędzi zarządczych. Pojawia się owa racjonalność jako efektywność, skuteczność, sprawność, jakość i elastyczność procesów podejmowanych decyzji, przy czym najważniejszą z nich pozostają dwie: efektywność i elastyczność decyzji i działań.
Szybki rozwój logistyki spowodowany nowymi uwarunkowaniami powoduje powstawanie nowych obszarów jej zastosowania. Obszary te są również wynikiem dążenia do uzyskania przewagi konkurencyjnej dzięki efektywnemu prowadzeniu procesów biznesowych. Zakres zmian w logistyce rozpatruje się pod kątem rozwoju logistyki lub wzrostu znaczenia logistyki. Istnieje wiele sił napędowych oraz sił hamujących rozwój logistyki. Wpływają one na wszystkie dziedziny gospodarki.
Wystąpienie potrzeby, jej opis oraz wyznaczenie skutku, który ma być osiągnięty działaniem wytworu jest jednocześnie przyczynkiem do pomysłu obiektu technicznego (maszyny) i podstawą do opracowania założeń konstrukcyjnych i koncepcji. Działania te wchodzą w zakres projektowania, które poprzedza fazę konstruowania. Wytwór to układ materialny uzyskany przez zabiegi, którym poddano przedmioty materialne, zgodnie z konstrukcyjnym zamysłem.