Zaloguj się

WIEDZA

Analiza zależności między przyjętym algorytmem sterowania na pojedynczym skrzyżowaniu a efektami sterowania obszarowego

W artykule przedstawione zostaną rozważania wzajemnej zależności między algorytmami sterowania na pojedynczym skrzyżowaniu a algorytmami sterowania obszarowego, oraz ich wpływ na efektywność sterowania w systemie obejmującym ciąg bądź sieć skrzyżowań ulic. Problem podziału funkcji decyzyjnych między poziomami lokalnym i centralnym w systemach sterowania ruchem drogowym (srd), towarzyszy tym systemom od momentu ich powstawania. Analizując historię rozwoju systemów srd, w tym również tych uznanych współcześnie za zaawansowane, widać wręcz niechętne podejście do struktur zcentralizowanych, natomiast podkreślane są zalety pewnego rozproszenia i podziału funkcjonalnego kilkuwarstwowych, często hierarchicznych, lecz wyraźnie już zdecentralizowanych, systemów (np.: UTOPIA, ASTRUD). Na przykładzie synchronizacji liniowej (koordynacji) na ciągu skrzyżowań, zaprezentowane zostaną dylematy związane z pogodzeniem lokalnej adaptacji sygnalizacji świetlnej dla poszczególnych skrzyżowań, z wymaganiami, ograniczeniami i zaleceniami dotyczącymi efektywności sterowania na koordynowanym ciągu.

Modelowanie zachowań podróżnych w warunkach zamknięć ulic w gęstych sieciach miejskich

W gęstych sieciach miejskich charakteryzujących się wysokim stopniem obciążenia ruchem zmiany w strukturze sieci mogą w pewnych warunkach powodować wzrost czasu podróży użytkowników, co w konsekwencji prowadzi do spadku jakości funkcjonowania całego systemu. W artykule przedstawiono model zachowania podróżnych w sytuacji zamknięcia ulicy w przypadku możliwości przeniesienia ruchu na drogi alternatywne. W modelu uwzględniono oszacowanie poziomu wiedzy użytkowników o aktualnych zakłóceniach występujących w sieci miejskiej.

Zagadnienie zapewnienia ciągłości zasilania w logistycznych systemach teleinformatycznych

W artykule zaprezentowano zagadnienia związane z logistycznymi systemami teleinformatycznymi. Ich zastosowanie w przedsiębiorstwie zwiększa efektywność funkcjonowania i optymalizuje operacje logistyczne. Zastosowane urządzenia teleinformatyczne wymagają odpowiedniego zasilania. Dlatego tak istotne jest zapewnienie ciągłości ich działania poprzez zastosowanie odpowiednich typów zasilania.

Koncepcja wykorzystania inteligentnych kamer IP do wspomagania nadzoru wizyjnego ITS

W artykule zwrócono uwagę na możliwości wykorzystania inteligentnych kamer IP dla potrzeb nadzoru wizyjnego stosowanego w ITS. W kolejnych częściach przedstawiono zakres korzyści wynikających z odejścia od dotychczas promowanej techniki analogowego przekazu obrazów z kamer w systemach CCTV, możliwości funkcjonalne współczesnych kamer IP, wymieniono i scharakteryzowano cyfrowe filtry obrazu bazujące na detekcji ruchu (motion detection) oraz przedstawiono możliwości ich wykorzystania na potrzeby ITS w miastach. W ostatniej części artykułu dokonano krótkiego podsumowania omówionych treści.

Ocena efektywności kanałów dystrybucji w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym - część I

W artykule przedstawiono metodę oceny kanałów dystrybucji wybranego przedsiębiorstwa produkcyjnego, pod kątem ich użyteczności, która pojmowana jest w kategorii jakości usług dystrybucyjnych oraz efektywności związanej z wielkością efektów i kosztów w zmiennych i trudnych do przewidzenia warunkach rynkowego otoczenia przedsiębiorstwa. Z uwagi na rozpiętość zagadnienia artykuł podzielono na dwie części. W pierwszej części przedstawiono charakterystykę 28 kanałów dystrybucji badanego przedsiębiorstwa oraz przedstawiono metodykę ustalenia kosztów dystrybucji niezbędnych do przeprowadzenia oceny efektywności badanych kanałów.

Hybrydowy model do szybkiej oceny bezpieczeństwa statku w czasie katastrofy na morzu

W pracy przedstawiono podstawowe elementy hybrydowego modelu do oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym. Model ma charakter hybrydowy z uwagi na fakt, że ukierunkowany jest na ocenę zachowania się statku z hydromechanicznego punktu widzenia, ocenę ryzyka wypadku i zarządzanie bezpieczeństwem. Zastosowano całościowe podejście do bezpieczeństwa.

Prototyp ekonomicznego, uniwersalnego pokładowego rejestratora - czarnej skrzynki dla wszystkich typów pojazdów samochodowych

Artykuł dotyczy rejestratora zdarzeń - czarnej skrzynki dla wszystkich typów pojazdów samochodowych. Urządzenie będzie rejestrować wiele danych nt. stanu technicznego pojazdu, sposobu jego prowadzenia oraz BRD. Rejestrator może być wykorzystany w samochodach osobowych, służbowych i uprzywilejowanych, taksówkach i autobusach, samochodach ciężarowych. Rejestrator może pełnić rolę neutralnego świadka dla policji, sądów i firm ubezpieczeniowych, którym ułatwi rekonstrukcję przebiegu wypadków drogowych i dostarczy dowodów na temat jego sprawców. Urządzenie przyczyni się do bardziej regulaminowej (zgodnej z przepisami) i ekonomicznej jazdy, co w znaczny sposób ograniczy liczbę wypadków drogowych oraz zanieczyszczenie środowiska.

Kryteria optymalizacji w lokalizacji podmiotów sieci recyklingu pojazdów

W artykule poruszono zagadnienia wyboru funkcji kryterium w modelowaniu lokalizacji przedsiębiorstw sieci recyklingu. Współcześnie coraz częściej wykorzystuje się do projektowania sieci recyklingu jedno i wielokryterialne metody wspomagania decyzji. Jednokryterialne zadania optymalizacyjne najczęściej wykorzystują funkcję minimalizacji kosztów funkcjonowania sieci.

Klasteryzacja punktów obsługi i wyznaczanie tras pojazdów w dwuszczeblowym systemie dystrybucji

Celem artykułu było zaprezentowanie metody wyznaczania tras pojazdów w dwuszczeblowym systemie dystrybucji ze szczególnym uwzględnieniem terminowości dostaw. Szczególnej uwadze poświęcono konieczność wykorzystania heurystycznych metod w celu rozwiązywania problemu wyznaczania tras pojazdów. Sformułowano zadanie optymalizacyjne wyznaczania terminowych przewozów w dwuszczeblowym systemie dystrybucji. Zadanie rozwiązane zostało z wykorzystaniem algorytmów klasteryzacji i genetycznego. Trasy pojazdów wyznaczone zostały dzięki wykorzystaniu autorskiej aplikacji komputerowej.

Analiza drgań pionowych oddziaływujących na dzieci posadowione w fotelikach podczas jazdy w samochodzie

Artykuł dotyczy badań eksperymentalnych związanych z oddziaływaniem drgań pionowych na organizm dziecka siedzącego w foteliku podczas jazdy w samochodzie i porównaniu z oddziaływaniem takich drgań na człowieka dorosłego. Do badań wykorzystano manekiny: dziecka i osoby dorosłej. Manekin dziecka był posadowiony na dwóch typach fotelików: konwencjonalnym i z systemem ISOFIX. Dokonano pomiarów przyśpieszeń w różnych punktach. Przeprowadzono analizę w dziedzinie częstotliwości. Wyniki analizy zawarte są w tej pracy.
Subskrybuj to źródło RSS