Zaloguj się

WIEDZA

Systemy bezpieczeństwa, Czujki, Transport

W artykule przedstawiono zagadnienia związane z elektronicznymi systemami bezpieczeństwa. Zwrócono przy tym szczególna uwagę na Systemy Sygnalizacji Włamania i Napadu stosowane w obiektach transportowych. Dokonano podziału czujek z przyjęciem różnorodnych kryteriów. Zaprezentowano także wpływ zakłóceń na działanie wybranych czujek.

Systemy eksperckie w diagnostyce środków transportu system ekspercki, diagnostyka, układ hamulcowy

Istotnym problemem w diagnostyce środków transportu jest wiedza eksperta. Zdarza się często, że wynajęcie eksperta jest bardzo drogie. Z tego też powodu, na przykładzie układu hamulcowego, w pracy przedstawiono zastosowanie systemu eksperckiego w diagnostyce środków transportu. System ten może mieć również zastosowanie w innych, nie omawianych tutaj układach.

Prognozowanie wartości wskaźników poziomu motoryzacji dla wybranych miast w Polsce

W pracy rozpatrzono przydatność klasycznej metody tendencji rozwojowej do prognozowania wartości wskaźników motoryzacji. Zastosowano metodę bazującą na minimalizacji błędu prognozy ex ante. Zmieniając liczbę ostatnich L lat uwzględnionych w procesie predykcji, poszukuje się minimum wartości błędu ex ante. Dla optymalnej liczby lat wyznacza się wartość prognozy. Metoda została omówiona na przykładzie predykcji wartości wybranych wskaźników poziomu motoryzacji: liczby zarejestrowanych pojazdów mechanicznych oraz samochodów osobowych dla wybranych miast w Polsce: Gdańsk, Gliwice, Kraków oraz Szczecin. Obliczenia wykonano dla danych za lata 2000-2009, natomiast dane dotyczące 2010r. posłużyły do wyznaczenia błędu prognozy ex post.

Problematyka naukowo-badawcza w procesie integracji systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce bezpieczeństwo transportu, integracja systemu, badania naukowe

Potrzeby integrowania systemów bezpieczeństwa transportu wynikają ze współczesnych wymagań cywilizacyjnych i systemowych. Warunkiem realizacji tych potrzeb jest silne wsparcie procesów integracyjnych wiedzą ukierunkowaną na typowe dla systemu transportu zjawiska powstawania wypadków i awarii, techniki badań czy potrzeby komunikowania o uzyskanych wynikach tych badań. Szczególnym wymaganiem prowadzenia badań wypadków transportowych jest ich niezależność, multidyscyplinarność i innowacyjność. W Polsce, wskutek niezwykle skromnego finansowania a także rozproszenia badań nad bezpieczeństwem transportu, tworzenie naukowych podstaw integracji systemów bezpieczeństwa transportu staje się niezwykle trudnym zadaniem, zwłaszcza w zakresie integrowania funkcji i struktur organizacyjnych transportu lotniczego, wodnego i kolejowego z transportem drogowym.

Zintegrowane systemy awioniczne, systemy zobrazowania nahełmowego

W referacie przedstawiono jedną z ciekawszych i utylitarnych aplikacji nahełmowych systemów celowniczych, która może być wykorzystana do wizualizacji danych o parametrach lotu oraz obrazów pozyskiwanych z lotniczych głowic obserwacyjno-celowniczych (w wydaniu zaawansowanym na śmigłowcach wojskowych), czy też układów uproszczonych w postaci zestawu kamer umożliwiających obserwacje w zakresie telewizyjnym i podczerwieni (dla śmigłowców cywilnych). Dokonano analizy zobrazowania otrzymywanego z kamery wizyjnej głowicy obserwcyjno-celowniczej na wyświetlaczu miniaturowym (jako przykładu zobrazowania tzw. wirtualnej rzeczywistości stosowanej w systemach nahełmowej prezentacji danych). Systemy takie przeznaczone być mogą do wspomagania działania wybranych służb państwowych, takich jak straż pożarna, policja, służba graniczna, czy w końcu służba ochrony środowiska (np. patrole ekologiczne w zakresie zanieczyszczenia Zatoki Gdańskiej).

Miary podobieństwa w wyznaczaniu dysparycji obrazu stereowizyjnego stereowizja, dysparycja, miary podobieństwa

Przedmiot artykułu stanowi test ośmiu metod obliczania miary podobieństwa zaimplementowanych w postaci algorytmu porównującego blokami dla potrzeb obliczania mapy dysparycji ze wzorcowej stereopary. Przyjęte przez autorów kryteria oceny uzyskanych wyników pod względem ich przydatności w głównej mierze uwzględniają zarówno kryteria jakościowe wygenerowanej mapy dysparycji oraz kryteria ilościowe uwzględniające czas przetwarzania przyjętej za wzorzec stereopary.

Analiza konstrukcji oraz metod zabezpieczeń antykorozyjnych pojazdów kolejowych

W artykule przedstawiono wybrane konstrukcje pasażerskich wagonów kolejowych, spotykanych w kraju oraz w sąsiadujących krajach Unii Europejskiej. Dokonano analizy pod kątem materiałowym produkowanych pojazdów szynowych w Polsce oraz przedstawiono wpływ możliwych stosowanych materiałów konstrukcyjnych na aspekty związane zarówno z komfortem jazdy, jak i bezpieczeństwem podróżnych. Ukazano także technologię przygotowania powierzchni elementów konstrukcyjnych wagonu pasażerskiego w trakcie procesu modernizacji.

Przepięcia, sieć trakcyjna, tłumienność

W artykule opisano problematykę tłumienności przepięć w sieci trakcyjnej 3KV DC. Badania przeprowadzono na okręgu doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie i poległy one na wprowadzaniu przy pomocy generatora impulsów udarowych bezpośrednio w sieć trakcyjną. Zarejestrowane przebiegi amplitud impulsów napięcia oraz prądu przedstawiono, a następnie przeanalizowano w tej publikacji.

Analiza intensywności użytkowania pojazdów (Część I)

Intensywność użytkowania jest ważnym parametrem opisującym proces eksploatacji samochodu. Miarą tego parametru jest liczba kilometrów przejechanych przez pojazd w określonym czasie (dzień, miesiąc, rok).
Analizy intensywności użytkowania są przeprowadzane w celu oceny efektywności i innowacyjności danego systemu transportu. Artykuł przedstawia wyniki podstawowych analiz statystycznych intensywności użytkowania floty samochodów dostawczych Centrum Logistycznego Poczty Polskiej eksploatowanych w Oddziale Regionalnym w Lublinie w latach

Optymalizacja techniki użycia systemu sonarowego do realizacji pomiarów w basenie portowym optymalizacja, sonar boczny, basen portowy,

Artykuł przedstawia techniczne aspekty optymalizacji hydroakustycznego poszukiwania obiektów podwodnych za pomocą sonaru bocznego. Zwrócono w nim uwagę na możliwości mocowania sonaru do jednostki portowej. Przedstawiono przykłady platform pomiarowych przeznaczonych do wykonywania badań na akwenach portowych.
Subskrybuj to źródło RSS