Zaloguj się

WIEDZA

Dylematy bezpieczeństwa w transporcie lotniczym

Wzrastający ruch lotniczy oraz potrzeby związane z zapewnieniem bezpiecznej żeglugi powietrznej wymuszają badania nad problematyką bezpieczeństwa w transporcie lotniczym. Jeszcze kilka lat temu badania w zakresie bezpieczeństwa dotyczyły analizy zdarzeń, wypadków i poważnych incydentów oraz realizacji wniosków i zaleceń z nich płynących. Działania te miały charakter reaktywny - zapobiegawczy i były one podejmowane po wystąpieniu zdarzeń, aby ograniczyć ich powtórzenie w przyszłości.

Kompendium do umowy przechowania

Pierwsze regulacje umowy przechowania odnajdziemy już w prawodawstwie starożytnego Rzymu. Umowa taka (depositum) była kontraktem realnym, na podstawie której osoba zwana "deponens" oddawała drugiej osobie - zwanej "depositarius" - określoną rzecz w celu jej przechowania, z obowiązkiem jej zwrotu na każde żądanie. Umowa wywoływała skutki prawne w momencie pozostawienia rzeczy, a nie w chwili zawarcia umowy. Co ciekawe, przechowanie to było z założenia bezpłatne! Dopiero zawarcie odpowiednich dodatkowych klauzul, na przykład najem usług lub dzieła, pozwalało na pobranie wynagrodzenia. 

Analiza dynamiki ruchu drogowego z uwzględnieniem transportu ładunków ponadnormatywnych

Przez lata niezawodność, terminowość i dostępność pozostaje główną przyczyną rozwoju nowych segmentów usług przewozowych świadczonych transportem drogowym. Na przełomie XX i XXI w. zanotowano szybki wzrost zainteresowania przewozami ładunków ponadnormatywnych AIL (ang. Abnormal Indivisible Loads). Zgodnie z Europejską Dyrektywą jest to ładunek, który nie może być przewożony w całości pojazdem samochodowym ze względu na jego wymiary lub masę, ani nie może być podzielony na dwa lub więcej ładunków bez ponoszenia nadmiernych kosztów lub ryzyka uszkodzenia.

Zastosowanie diagramu Ishikawy do identyfikacji zagrożeń procesu obsługi ładunków w intermodalnym węźle przeładunkowym

Prawidłowe funkcjonowanie łańcucha transportu intermodalnego zależy od właściwego funkcjonowania terminali, a w tym przede wszystkim od ich zdolności infrastrukturalnej do wykonywania przeładunków, kosztowej efektywności i zakresu oferowanych usług, ich jakości oraz niezawodności. Nowoczesny terminal transportu kombinowanego jest więcej niż prostym punktem przeładunkowym. Rozwija się w kierunku tworzenia centrów obsługi przewozu ładunków o szerokim zakresie oferowanych usług.

Model optymalizacyjny planu dostaw ładunków na obszarach zurbanizowanych w wieloszczeblowym systemie dystrybucji

Modelowanie i rozwiązywanie zadań optymalizacji w transporcie jest ważnym elementem w projektowaniu i eksploatacji systemów transportowych oraz ich efektywnego wykorzystania. Jednakże należy rozróżnić badania prowadzone w dziedzinie transportu ładunków czy pasażerów; obszaru, na jakim transport jest realizowany; a w szczególności rodzaju środka transportowego. W niniejszej pracy poświęcono uwagę przewozom ładunków transportem drogowym w obszarach miejskich.

Innowacyjne rozwiązania w logistyce magazynowej

Postępująca globalizacja gospodarki, znoszenie barier ekonomicznych, politycznych oraz handlowych generują konieczność szybkich, efektywnych działań, które skutkują dostosowaniem przedsiębiorstwa do nowych warunków. Logistyka to jeden z podstawowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstw. Jest ona szczególnie podatna na wdrażanie wszelkiego typu nowych idei, innowacji, co przekłada się na finansowanie kolejnych badań nad nowymi technologiami oraz stanowi samonapędzający się mechanizm poszukiwania nowych rozwiązań.

Blockchain - korzyści dla logistyki

Obecne rozwiązania logistyczne, bez względu na zasięg operacyjny, czy to będzie logistyka wewnętrzna, czy też globalna, bazują na scentralizowanych systemach zapewniających płynność sterowania procesami. Nowoczesne rozwiązania teleinformatyczne wspierają działalność poszczególnych uczestników procesu logistycznego poprzez stosowanie systemów klasy CIM czy ERP. W ujęciu szerszym, gdzie chcemy mieć spójny i optymalny kosztowo system łączący w sobie wielu różnych interesariuszy procesu logistyki, trzeba sięgnąć do najbardziej zaawansowanych systemów wsparcia klasy SCM czy też e-SCM.

Zarządzanie ryzykiem w systemach logistycznych

Systemy logistyczne zapewniają użyteczność miejsca i czasu przemieszczanego strumienia rzeczowego oraz towarzyszących informacji. W praktyce oznacza to, że materiały, wyroby oraz usługi są dostarczane tam, gdzie jest na nie popyt, zgodnie z zasadą 4W (odpowiednia ilość, czas, miejsce, jakość) i popularną koncepcją zarządzania JiT (Just in Time). Tym działaniom zawsze towarzyszy niepewność, która może mieć wpływ korzystny lub niekorzystny na realizowane procesy biznesowe. Ta niepewność, to nic innego jak ryzyko wewnętrzne (ściśle związane bezpośrednio z procesami logistycznymi realizowanymi w systemach logistycznych) oraz zewnętrzne (wynikające z otoczenia mającego wpływ na wynik procesów logistycznych).

Możliwości usprawnień procesu produkcji akcesoriów do elektronarzędzi - case study

Celem badań była identyfikacja najważniejszych uwarunkowań efektywności i rozwoju procesu produkcyjnego na przykładzie przedsiębiorstwa wytwarzającego akcesoria do elektronarzędzi.
Na zakres celów szczegółowych składają się:
- identyfikacja zasobów niezbędnych w zakresie realizacji procesu produkcji,
- charakterystyka przebiegu procesu produkcji, w tym identyfikacja działań generujących wartość dodaną,
- identyfikacja miejsc problemowych,
- propozycja usprawnień.

Subskrybuj to źródło RSS