Zaloguj się

WIEDZA

Znaczenie logistyki w marketingowym zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym

Przedsiębiorstwo jest złożonym tworem, funkcjonującym zarówno w systemie wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Jego nadrzędnym celem jest generowanie zysku, co powoduje duże i ciągle rosnące znaczenie logistyki w obu systemach. Szczególnym rodzajem przedsiębiorstwa jest przedsiębiorstwo handlowe. Zakres jego działalności jest związany z zawodowym pośredniczeniem w wymianie towarowo-pieniężnej między oferentami masy handlowej reprezentującymi podaż a jej nabywcami reprezentującymi popyt.

Mapowanie strumienia wartości jako narzędzie diagnozy procesów zarządzania miejską infrastrukturą transportową

Wśród problemów, które mogą decydować o możliwościach ściślejszej współpracy, a tym samym o lepszym niż dotąd zaspokajaniu potrzeb użytkowników miejskiej infrastruktury transportowej bardzo istotne miejsce zajmuje sprawny przepływ informacji między wszystkimi uczestnikami procesów transportu i komunikacji w ramach miasta. Porządkowanie logistyczne bardzo różnych natężeniowo i rodzajowo przepływów osobowych i materiałowych w granicach miastach wymaga stosowania rozwiązań, które muszą koordynować procesy realizowane w różnych ośrodkach zarządczych.

Chmura obliczeniowa jako możliwość tworzenia zintegrowanych łańcuchów dostaw przez przedsiębiorstwa z sektora MŚP

Łańcuch dostaw jest systemem składającym się z przedsiębiorstw zaangażowanych pośrednio lub bezpośrednio w zaspokajanie potrzeb klienta. Obejmuje on producenta, dostawców, uczestników kanałów dystrybucji, usługodawców logistycznych i inne podmioty zaangażowane w spełnianie potrzeb końcowych użytkowników. Zarządzanie łańcuchem dostaw polega na koordynacji działań jego elementów w celu optymalizacji działania całego systemu i wymaga od przedsiębiorstw dużego poziomu wewnętrznej i zewnętrznej integracji.

Interoperacyjność logistyczna morskich terminali przeładunkowych jako kluczowa determinanta konkurencyjności polskich portów morskich

Kluczowym czynnikiem warunkującym rozwój gospodarki morskiej w Polsce jest konkurencyjność morskich portów handlowych (MPH) na szeroko rozumianym rynku usług portowych. Konkurencyjność MPH stanowi pewną cechę, jak i wynik do których dochodzi się poprzez realizację określonych procesów w skali makro, mezzo i mikroekonomicznej. Wpływa na nią bezpośrednio potencjał logistyczny MPH, który warunkuje wydajność przeładunkową portu, uzależnioną m.in. od zdolności portu do współdziałania z integrowanymi, w jego ramach, gałęziami transportu w obsługiwanych morsko-lądowych łańcuchach dostaw.

Rewolucja w wymianie danych z dostawcami sieci - GDSN

Magiczny skrót stał się popularniejszy odkąd Carrefour wdrożył to rozwiązanie do współpracy ze swoimi dostawcami. GDSN (Global Data Synchronisation Network) to sieć certyfikowanych katalogów pozwalająca na szybką i precyzyjną wymianę danych produktowych u wszystkich uczestników łańcucha dostaw - od producentów i dostawców, przez magazyny, transport, logistykę, aż po sklepy offline i online. GDSN opiera się na standardach GS1, zapewniając bezpieczną i ciągłą synchronizację danych podstawowych w czasie rzeczywistym. Jest to jeden z najważniejszych standardów GS1 wpływających na sposób gromadzenia, przetwarzania i ekspozycji informacji, do których powinni mieć dostęp nie tylko dostawcy, ale pośrednicy, sieci handlowe, sklepy internetowe, ale także konsumenci końcowi. GDSN to również środowisko 39 certyfikowanych katalogów działających na różnych kontynentach naszego globu, które taką właśnie wymianę danych zapewniają.

Czynniki wpływające na efektywność zautomatyzowanych magazynów

Magazyn jest ogniwem systemu logistycznego, w którym towary są tymczasowo przechowywane i kierowane do kolejnych ogniw sieci dostaw. Magazyny mogą być jednocześnie punktami dostaw i odbioru, a także koncentracji lub rozdziału strumieni towarów w systemie logistycznym. W magazynie zachodzą procesy związane z gromadzeniem zapasów dóbr materialnych, ich składowaniem we właściwych warunkach oraz przekazywaniem odbiorcom. Konieczność magazynowania wynika m.in. z faktu, że czas produkcji poszczególnych dóbr nie pokrywa się z czasem ich konsumpcji. Różnice te są łagodzone przez odpowiednie gromadzenie zapasów w konkretnych magazynach.

Wyposażenie techniczne kolejowych środków transportu stosowane do zabezpieczenia ładunków

Stosowanie przez przewoźników właściwych metod załadunku i zabezpieczenia towarów na wagonach towarowych gwarantuje bezpieczeństwo ruchu i zapobiega powstawaniu uszkodzeń ładunku i wagonów. Według [2] znaczna liczba uszkodzeń ładunków powstaje podczas wykonywania czynności przewozowych. Niefachowe i niedbałe wykonanie tych czynności powoduje powstawanie uszkodzeń lub całkowite zniszczenie ładunku. Sposób zabezpieczenia ładunków w transporcie zależy od wielu czynników, a przede wszystkim od: rodzaju ładunku, sposobu jego opakowania, rodzaju środków transportowych oraz techniki przewozu [6-10].

Kluczowe wskaźniki efektywności w zarządzaniu procesami logistycznymi

Skuteczność funkcjonowania przedsiębiorstw zależy od umiejętności zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku, czyli szybszego niż konkurenci identyfikowania i wykorzystywania pojawiających się okazji biznesowych. Silna konkurencja i globalizacja rynków wymuszają innowacyjność, która przejawia się przede wszystkim krótkim czasem realizacji procesów, doskonałą jakością obsługi klienta oraz oferowaniem dodatkowych usług.

Sieci społeczne w kształtowaniu decyzji logistyki społecznej

Wyodrębnienie logistyki społecznej, związane ze zmianą priorytetów (zysk vs. jakość życia czy bezpieczeństwo) i zasad (ekonomiczność vs. korzystność czy skuteczność) podejmowania decyzji w zakresie kształtowania przepływów materialnych i informacyjnych, w stosunku do ustalonych już priorytetów i zasad w logistyce działań militarnych czy gospodarczych, nasuwa szereg pytań w zakresie zmiany źródeł inspiracji dla formowania wiązki celów w zastosowaniach społecznych logistyki.

Subskrybuj to źródło RSS