Zespół autorów książki postawił sobie za zadanie przedstawienie możliwie najszerszej i aktualnej informacji dotyczącej najważniejszych zagadnień związanych z unikalną identyfikacją produktów na rynku i problematyką automatycznej rejestracji danych. Stanowi ona kompendium wiedzy na temat dotychczasowych osiągnięć w tej dziedzinie oraz rozwoju międzynarodowych standardów. Monografia koncentruje się na systemie GS1 i wdrożeniach wykorzystujących standardy opracowane w ramach tego systemu. Od momentu wynalezienia kodu kreskowego powstało wiele systemów branżowych czy krajowych, ale to system GS1 jest obecnie jedynym spójnym układem zasad identyfikacyjnych i komunikacyjnych funkcjonujących na całym świecie, niezależnie od branży. Celem książki jest przybliżenie działania nowoczesnych technologii w łańcuchu dostaw oraz pokazanie nowej jakości i korzyści płynących z zastosowanych w nich standardów. Książka składa się czterech części opisujących: zasady stosowania standardów identyfikacyjnych, technologie wykorzystujące standardy identyfikacyjne (kody kreskowe, GDSN, EDI, EPC/RFID), reguły wdrożeniowe w całym łańcuchu dostaw, rozwiązania branżowe, dedykowane określonym obszarom.
Publikacja zawiera przykłady (pochodzące z 7 krajów europejskich) przeniesienia ładunków z transportu drogowego na kolejowy, które zidentyfikowano oraz opublikowano w ramach projektu FLAVIA.
Artykuł poświęcony transportowi kolejowemu i jego sytuacji w porównaniu do innych gałęzi transportu.
W artykule przedstawiono założenia organizacyjne kompletacji jednostopniowej i dwustopniowej mającej wpływ na wydajność. Autor w artykule przedstawił opracowane modele kompletacji, które są częściami składowymi aplikacji KMA stosowanej w ILiM. Zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań symulacyjnych procesu kompletacji jedno i dwustopniowej dla zmiennych parametrów kompletacji: liczby dokumentów oraz pozycji na dokumentach.
W artykule przedstawiono założenia organizacyjne kompletacji jednostopniowej i dwuwymiarowej mające wpływ na wydajność. Autor w artykule przedstawił opracowane modele kompletacji, które są częściami składowymi aplikacji KMA wykorzystywanej w ILiM przy realizacji prac doradczych. Zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań symulacyjnych procesu kompletacji jednostopniowej i dwuwymiarowej dla zmiennych parametrów kompletacji: liczby dokumentów oraz pozycji na dokumentach.
Zarówno nowoczesna logistyka jak i filozofia Lean Management oraz Kazein mają wspólne korzenie – Toyota Production System. Pomimo jednak wspólnych korzeni ich ewolucja w ciągu ostatnich 60. lat przebiegała nieco innymi drogami. Logistyka skupiła się przede wszystkim na otoczeniu przedsiębiorstwa, Lean Management i Kazien na optymalizacji przepływów w jego wnętrzu. Przedstawione w artykule badania mają na celu diagnozę wykorzystania narzędzi Lean Management i Kazien w Polskich przedsiębiorstwach oraz odpowiedź na pytanie czy wykorzystanie powyższych narzędzi poprawiłyby funkcjonowanie logistyki w przedsiębiorstwie.
W 2010 roku wydłużono światowy serwis statków oceanicznych Maersk, dzięki czemu największe kontenerowce świata płynące z Dalekiego Wschodu zawijają bezpośrednio do Gdańska. Wydarzenie to zreorganizowało łańcuch dystrybucyjny kontenerów importowanych z Azji do różnych destynacji w Regionie Morza Bałtyckiego. Spedytorzy mogą wybierać między portami w Rotterdamie, Hamburgu, Bremerhaven i Gdańsku. Kolejne posunięcie mające zwiększyć atrakcyjność logistyczną Pomorza to rozpoczęcie budowy Pomorskiego Centrum Logistycznego na zapleczu DCT. Artykuł omawia te zmiany i ich skutki dla gospodarki Polski.
Popularnymi i dość obszernie opisywanymi w literaturze koncepcjami zarządzania łańcuchem dostaw są koncepcje wyszczuplonego (lean) i elastycznego (agile) zarządzania łańcuchem dostaw, a także ich formy hybrydowe (leagile). Nie ma jednak spójności w rozróżnieniu ich od instrumentów i narzędzi, między innymi takich jak: outsourcing, single sourcing, quick response, reguły standaryzacji i opóźniania (postponement). Koncepcje te są opisywane w pozytywnym świetle, jako narzędzia wspomagające osiąganie przewagi konkurencyjnej łańcuchów dostaw. Od niedawna wprowadzono pojęcie SCRM (Supply Chain Risk Management) - zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw, podkreślając przy tym duże znaczenie zarządzania ryzkiem dla łańcuchów dostaw - również ze względu na możliwość osiągania przez łańcuchy, w których zidentyfikowano, oszacowano, zarządzano i kontrolowano ryzyko przewagi konkurencyjnej. Warto więc zastanowić się co łączy wymienione koncepcje i czy występują między nimi zależności (tu odniesiono się do pewnych wyników badań własnych). Znaczna część opracowań dotyczy identyfikowania ryzyk związanych z wyżej wymienionymi instrumentami zarządzania łańcuchem dostaw. Natomiast koncepcje lean i agile management często rozpatruje się ze względu na podstawowe determinanty funkcjonowania łańcuchów dostaw, takie jak natura popytu, charakter produktu, całkowity czas uzupełniania. Zdaniem autorki wskazane koncepcje można również rozpatrywać w aspekcie możliwości radzenia sobie z ryzykiem przez łańcuch dostaw.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.