Artykuł przedstawia wyniki badań nakierowanych na ustalenie wpływu innowacji usługodawców logistycznych na ich relacje z klientami. W badaniach wyróżniono pięć rodzajów innowacji, tj.: produktowe, procesowe (w tym informatyczne), dotyczące komunikacji marketingowej, organizacyjne oraz CSR i porównano siłę wpływu każdego z nich na wspomniane relacje. Dla zapewnienia wysokiej jakości badań zastosowano metodę triangulacji danych, która polegała na zebraniu opinii obydwu stron relacji, czyli usługodawców oraz ich klientów. Próby badawcze liczyły odpowiednio: 55 usługodawców logistycznych oraz 101 przedsiębiorstw zajmujących się produkcją lub handlem. Uzyskane w toku badań wyniki dowodzą dużego, choć zróżnicowanego znaczenia poszczególnych rodzajów innowacji w budowaniu długotrwałego partnerstwa logistycznego (największe znaczenie mają innowacje produktowe).
Supply chains are now more than ever exposed to the disruptions which may be propagated and amplified, and thus manifest the phenomenon of the “snowball effect”. One of its major drivers are integrated relationships between supply chain partners. This is a very striking observation, as integration determines the supply chain efficiency, and is often promoted as somewhat of a Silver Bullet of supply chains, the essence or pillar of the concept. Yet, it may lead to an excessive mutual dependence of companies in a supply chain. Consequently, over-dependence may cause the “snowball effect” in the transmission of disruptions in part of or in the whole supply chain.
There are two dimensions of supply chain integration considered in the paper. The first one is the intensity while the latter one is the span of supply chain integration. The intensity of supply chain integration reflects the relationship quality between partners and may take a form of non-integrated, through partially, and finally, to fully integrated relationships. The span of supply chain integration refers to the network perspective of supply chains and, regarding the type of supply chain members, one may distinguish between basic, extended and ultimate supply chain structures.
The purpose of the study is to empirically evaluate a model for the “snowball effect” linking intensity and span of supply chain integration to the amplification of transmitted disruptions.
Supply chains are now more than ever exposed to the disruptions which may be propagated and amplified, and thus manifest the phenomenon of the “snowball effect”. One of its major drivers are integrated relationships between supply chain partners. This is a very striking observation, as integration determines the supply chain efficiency, and is often promoted as somewhat of a Silver Bullet of supply chains, the essence or pillar of the concept. Yet, it may lead to an excessive mutual dependence of companies in a supply chain. Consequently, over-dependence may cause the “snowball effect” in the transmission of disruptions in part of or in the whole supply chain. There are two dimensions of supply chain integration considered in the paper. The first one is the intensity while the latter one is the span of supply chain integration. The intensity of supply chain integration reflects the relationship quality between partners and may take a form of non-integrated, through partially, and finally, to fully integrated relationships. The span of supply chain integration refers to the network perspective of supply chains and, regarding the type of supply chain members, one may distinguish between basic, extended and ultimate supply chain structures.
The purpose of the study is to empirically evaluate a model for the “snowball effect” linking intensity and span of supply chain integration to the amplification of transmitted disruptions.
In order to achieve a research goal of the paper, statistical analysis has been performed. The partial least square (PLS) approach for the “snowball effect” in the transmission of disruptions was employed. The PLS Path Model of this study consists of the inner (structural) model and the outer (measurement) model. First, the reliability and validity of the measurement model was assessed, followed by the assessment of the structural model. In order to evaluate the model a survey data obtained from 117 manufacturing and trading companies being major links in their supply chains was used. The general findings show that the intensity of supply chain integration may contribute the ‘snowball effect’ in the transmission of disruptions in the material and information flow, while the span of integration may weaken the strength of disruptions in both types of flow in supply chains.
W dobie ciągłej konkurencji rynkowej, koncentrującej się na poziomie obsługi klienta, czasu realizacji zamówień oraz elastyczności dostaw coraz większą rolę odgrywa analiza efektywności procesów logistycznych. Analiza efektywności w łańcuchu dostaw jest jednym z podstawowych elementów analizy controllingowej. Procesy transportowe są kluczowym procesem zapewniającym fizyczne zasilanie przepływu materiałowego w całym łańcuchu dostaw. Z tego względu w niniejszym artykule Autorzy skupili uwagę na efektywności procesów transportowych.
Metody: Prace badawcze prowadzono w drugim półroczu 2014 roku w 210 przedsiębiorstwach z terenów województwa wielkopolskiego. Obserwacje i badania praktyki gospodarczej przeprowadzone przez autorów świadczą o znacznym wpływie standaryzacji procesów na efektywność łańcucha dostaw. Opierając się na wynikach badań zostały opracowane standardy tych procesów, które zostały ocenione jako konieczne do ustandaryzowania w praktyce gospodarczej. Wyniki: Na podstawie uzyskanych wyników i obserwacji, autorzy opracowali standardy procesów transportowych wg notacji BPMN, która umożliwi Autorom przeprowadzenie wielowariantowych symulacji tych procesów w dalszych etapach prowadzonych badań naukowych. Wnioski: Opracowane standardy stanowią wstępny etap badań naukowych realizowanych przez Autorów w ramach oceny efektywności procesów transportowych. Kierunkiem dalszych badań jest analiza efektywności zastosowania standardów procesów transportowych w praktyce gospodarczej oraz ich wpływ na skuteczność całego łańcucha dostaw.
Various supply chain stakeholders show an increasing interest in environmental and social issues related to business, since it has become a crucial factor in creating competitive advantage. Among the concepts that have been used – apart from CSR – are sustainable development, corporate citizenship, sustainable entrepreneurship, the triple bottom line, and business ethics. The need for CSR in supply chains should particularly be seen in light of the fact that a large part of their operations is conducted through systems of governance, which link firms together in various sourcing and contracting arrangements. Corporate social responsibility (CSR) is a concept of large relevance for business in general and within logistics specifically. Responsibility of businesses involved in supply chains can increasingly be found high on the CSR-agenda of European companies and governments. However, despite all these efforts and standards, a number of CSR issues connected to logistics issues still remain unsolved. One of these areas is the relationship between risk situations and social and environmental issues, which companies in the supply chain try to manage. In literature many different sources of logistic risks for supply chain management were discussed. Even though there is a stream of literature investigating risk in supply chains, there has been little research applied to the precise analysis of logistics risk within the framework of the CSR concept. The purpose of the research presented in this paper is to provide insight into the role of different types of risk connected to logistics processes while implementing the main areas of the CSR concept.
W pracy zostały postawione pytania dotyczące przeprowadzania oceny ilościowe efektu byczego bicza występującego w obrębie łańcucha dostaw. Wykonano przeglądu literatury, na podstawie którego stwierdzono, że nie ma jednorodnego podejścia do ujęcia ilościowego efektu byczego bicza. W związku z tym, zaproponowano bardziej precyzyjne podejście do tego efektu. W celu oceny ilościowej efektu byczego bicza stworzono metodę współczynnika regresji liniowej, charakteryzującą się zależnością między lokalizacjami ogniw w łańcuchu dostaw i która może być użyta do poprawy jego działania operacyjnego. Stabilność proponowanych modeli jest potwierdzona w postaci wyników ich wdrożenia do produkcji w różnych obszarach gospodarczych, różniących się liczbą jednostek oraz liczbą okresów poddanych badaniu, które dowodzą możliwości ich użycia w praktycznych działaniach firmy w obrębie systemu dystrybucyjnego. Głównym powodem występowania efektu byczego bicza jest brak trafności estymacji, która to wpływa na obniżenie efektywności zarządzania zapasem w obrębie łańcucha dostaw oraz dużych systemów logistycznych. Redukcję negatywnego wpływu efektu byczego bicza można osiągnąć przez zastosowanie bardziej zaawansowanych metod prognostycznych oraz metody oceny ilościowej, użytej w tej pracy w celu bardziej optymalnego zarządzania zapasami w obrębie łańcucha dostaw.
The aim of the article is to show practical possibilities of LabView application in an EPC/EMC/RFID laboratory. This paper presents advantages and disadvantages of LabView graphical development environment for controlling of test equipment in case of electromagnetic compatibility of RFID systems. As an example the applications for pulse/burst generator verification, radiated immunity test controlling and intermediate frequency analyzing for assessment of Radio Frequency Identification Technology used in logistics applications are shown.
Modern supply chains focus on an ultimate consumer satisfaction and often require essential dynamic reconfiguration. Manufacturing companies constitute important central nodes in supply chains, where almost all physical flows are concentrated.
Postponement is the operating concept, which aims at delaying activities until a customer’s order has been received. The growth of interest in the postponement concept partially results from the increased demand for customized products.
Data for the analysis has been collected through the survey carried out by researchers in several countries. The main research instrument used for this research was a questionnaire developed by the Global Manufacturing Research Group (GMRG). The conclusions formulated on the basis of data analysis proved that market and demand characteristics do not seem to be important for the choice between postponement and speculation strategy. The research showed that assembly postponement depends mostly on managerial decisions about the goals of company and the level of acceptance of an assembly postponement strategy on the market. Full postponement strategy is dictated mainly by the level of product customization and capacities of manufacturing and logistics systems. Production postponement has to be accepted on the market and should be associated with excellent forecasting techniques.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.