A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 0-9

Strategie zakupowe

Autor: Grzybowska Katarzyna
Rok wydania: 2011
Wydawnictwo: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej
Miejsce wydania: Poznań
Streszczenie:

Efektywne dokonywanie zakupów i zapatrzenie w dobra jest jednym z elementów tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Zakupy i zaopatrzenie zapewniają właściwą jakość wytwarzanych dóbr organizacji gospodarczej oraz stanowią dużą część kosztów całkowitych przedsiębiorstwa. Koszty te kształtują przychody przedsiębiorstwa. Dlatego też efektywne dokonywanie zakupów i zaopatrzenie powinno skupić uwagę menedżerów. Aby obszar zakupów i zaopatrzenia w przedsiębiorstwie był skuteczny, konieczne jest podjęcie działań w kierunku organizacji strategii zakupów. Powyższe stało się impulsem do poruszenia zagadnień związanych ze strategią zakupów. Przygotowany materiał jest skierowany do studentów studiów technicznych i ekonomicznych oraz do pracowników naukowo-dydaktycznych i praktyków poszukujących usystematyzowanej wiedzy. W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe pojęcia związane z obszarem zakupów i zaopatrzenia. Rozdział drugi prezentuje typowy proces zakupów. W części tej omówiono również zadania i rolę jaką pełni dział zakupów i zaopatrzenia w przedsiębiorstwie. Porusza również kwestie związane z ogólnym pojmowaniem strategii zakupów. Kolejny rozdział (trzeci) prezentuje rodzaje strategii zakupów podzielone ze względu na różne kryteria. Wyszczególnione są więc stosowane strategie zakupów ze względu na liczbę źródeł zaopatrzenia, przedmiot zakupu, obszar geograficzny, podmiot zakupów oraz relacje, które występują między partnerami biznesowymi. W rozdziale czwartym omówiono typy zakupów przemysłowych. Wyszczególniono tu zakupy strategiczne i bieżące, a w ramach tych zakupy „nowe”, zmodyfikowane oraz rutynowe. Przedstawiono również zakupy wiązane. Przedstawiono także typ zakupów przyjaznych dla środowiska. Rozdział piąty został poświęcony podstawowym narzędziom analitycznym  stosowanym przy budowie strategii zakupowych. Ostatni rozdział prezentuje technologie informatyczne wspierające proces zakupów. Omówione zostały podstawowe sposoby organizacji rynków elektronicznych oraz coraz bardziej popularne elektroniczne aukcje zakupowe.

Słowa kluczowe: zakupy, zaopatrzenie, strategie zakupowe, budowa strategii zakupowych
Located in: Publikacja
Powered by Sigsiu.NET

Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.