Jednym z wyzwań, z jakimi boryka się branża farmaceutyczna, jest zjawisko związane z fałszowaniem produktów leczniczych na szeroką skalę. Konsekwencji tego zjawiska jest bardzo wiele, a kluczowym jest zagrożenie bezpieczeństwa produktów i w - rezultacie - zagrożenie zdrowia i życia pacjentów. Problemy związane z fałszowaniem produktów leczniczych stanowią genezę Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/62/UE z dnia 8 czerwca 2011 roku, zmieniającej dyrektywę 2001/83/WE w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi - w zakresie zapobiegania wprowadzaniu sfałszowanych produktów leczniczych do legalnego łańcucha dystrybucji. Artykuł dotyczy wymogów tej dyrektywy i standardów GS1.
Artykuł jest prezentacją demograficznych i gospodarczych parametrów rozwoju w logistycznym korytarzu FLAVIA, jak również identyfikacją potrzeb uczestników rynku logistyki w zaangażowanych regionach. Każdy kraj korytarza FLAVIA ma swoją specyfikę, którą należy przestrzegać, ale głównym celem tego artykułu jest przedstawienie typowych wspólnych problemów oraz słabych punktów, które muszą być niwelowane dla rozwoju transportu towarowego oraz całych łańcuchów logistycznych.
Zeszyt zawiera 14 artykułów autorstwa pracowników Katedry Polityki Transportowej UG oraz Katedry Badań Porównawczych Systemtów Transportowych UG. Teksty dotyczą problemów funkcjonowania transportu w Polsce, wpływu otoczenia prawno-instytucjonalnego na warunki rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce, kosztów projektów infrastrukturalnych, funkcjonowania europejskich portów lotniczych, szans i zagrożeń transportu drogowego w Polsce, planowania transportu miejskiego, systemu elektronicznej opłaty za korzystanie z infrastruktury drogowej, problemów rozwoju infrastruktury dróg wodnych śródlądowych w Polsce, integracji transportu pasażerskiego kolejowego z miejskim, logistycznych uwarunkowań działalności transportowej.
Rozwój małych i średnich firm produkcyjnych (MSP) jest coraz większy i stale zwiększa się liczba osób znajdujących w nich zatrudnienie. Małe i średnie firmy uzupełniają rynek w zakresie produkcji wyrobów i świadczenia usług, a także ożywiają lokalną gospodarkę. Te przesłanki oraz rezultaty procesów transformacji polskiej gospodarki sprawiają, że małe i średnie firmy produkcyjne wymagają nowego spojrzenia, a także bardziej profesjonalnego zarządzania tym sektorem przedsiębiorstw. Przedmiotem zainteresowania niniejszej pracy są małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne funkcjonujące w ramach zintegrowanych łańcuchów dostaw. Jeżeli firma produkcyjna ma odnieść sukces, musi uwzględniać zagadnienia zarządzania łańcuchem dostaw we wszystkich swoich aspektach zarządzania operacjami. Polega ono na planowaniu, ustalaniu harmonogramów oraz kontrolowaniu czynności pozwalających na przekształcenie nakładów w gotowe produkty. Dobrze rozwinięta wewnętrzna funkcja operacyjna firm produkcyjnych jest bardzo ważna dla ich istnienia, ale nie jest dla nich wystarczająca. Menedżerowie firm produkcyjnych, zwłaszcza tych z sektora MSP, muszą zrozumieć, w jaki sposób połączyć swoje operacje z partnerami z łańcucha dostaw.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.