Celem opracowania jest zidentyfikowanie korzystnych, potencjalnie obojętntych lub niekorzystnych skutków realizacji linii kolejowej Rail Baltica na rozwój gospodarczy i przedsiębiorczość województwa mazowieckiego oraz realizację społecznych celów tego regionu, wynikających zwłaszcza z idei zrównoważonego rozwoju oraz zidentyfikowanie wynikających z omawianego projektu pożądanych inwestycji towarzyszących, warunkujacych pełniejsze wykorzystanie Rail Baltica jako środka rozwoju systemu logistycznego województwa.
Publikacja z serii "Mazowsze Analizy i Studia" (2013 nr 2).
Miejska dystrybucja towarów w czasach gwałtownie wzrastającej kongestii ruchu na ograniczonym obszarze dużych aglomeracji stanowi olbrzymi problem dla władz lokalnych. Artykuł przedstawia lokalne uwarunkowania logistyczne miasta Poznania oraz stanowi podsumowanie utrudnień związanych z miejską dystrybucją towarów. Ponadto wskazuje możliwe źródła pozyskania dobrych praktyk dla władz lokalnych, jakimi są m.in. projekty europejskie, np. projekt SUGAR.
„Suchy port” jest koncepcją przeniesienia części funkcji morskiego terminalu kontenerowego do lądowego zaplecza portu, jakim jest terminal kontenerowy dysponujący połączeniem kolejowym z terminalem morskim i przyjmujący z niego intermodalne jednostki logistyczne, głównie kontenery. Zadaniem "suchego portu” jest odciążenie terminalu morskiego od grupowania kontenerów i formowania pociągów blokowych według określonych kierunków wysyłki. Koncepcja zakłada, że kontenery są przewożone na terminal lądowy, w którym odbywa się ich sortowanie, grupowanie i wysyłka do docelowych terminali kontenerowych, skąd rozwożone są przy pomocy transportu samochodowego do magazynów usługodawców logistycznych lub bezpośrednio do końcowych odbiorców. Węzeł logistyczny pełniący rolę „suchego portu” musi dysponować określoną liniową i punktową infrastrukturą logistyczną. W artykule rozpatruje się potencjał logistyczny aglomeracji poznańskiej jako możliwego miejsca lokalizacji „suchego portu”.
Artykuł prezentuje modelową koncepcję wspierającą zarządzanie łańcuchem dostaw w oparciu o zidentyfikowane korelacje pomiędzy wskaźnikami opisującymi procesy logistyczne oraz procesy makroekonomiczne w regionie, w którym dana firma działa. Artykuł prezentuje przykładowy zestaw wskaźników logistycznych na poszczególnych poziomach zarządzania oraz zestaw wskaźników statystycznych w podziale na poziom makroekonomiczny i mikroekonomiczny, które mogą zostać wykorzystane w usprawnieniu zarządzania łańcuchem dostaw. Dodatkowo przedstawione zostały współczynniki korelacji służące do oceny powiązań pomiędzy poszczególnymi wskaźnikami.
W celu przedstawienia relacji pomiędzy poszczególnymi wskaźnikami zastosowane zostały elementy statystyki tj. współczynniki korelacji Rho Spearmana i tau-b Kendalla.
W wyniku przeprowadzonych prac uzyskano zestaw wskaźników logistycznych jak i statystycznych, które mogą być wykorzystane podczas podejmowania decyzji w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw. Uzyskano również stopień powiązań poszczególnych wskaźników pomiędzy sobą wyznaczając wartości wskaźników korelacji.
Racjonalne zarządzanie łańcuchem dostaw wymaga nie tylko odpowiedniego doboru wskaźników zarówno logistycznych jak i statystycznych wspomagających podejmowania decyzji. Istotnym elementem jest również zidentyfikowanie korelacji pomiędzy poszczególnymi wskaźnikami, aby w poprawny sposób wyciągać wnioski z raportów i podejmować działania naprawcze.
Praca dotyczy zarządzania ryzykiem łańcucha dostaw i przedstawia wyniki badań empirycznych otrzymanych w ramach jednego z projektów badawczych Narodowego Centrum Nauki, realizowanego pod kierunkiem dra hab. Artura Świerczka, prof. UE.
The book mainly presents articles, which were prepared for the research project entitled “Sutainable Production Logistics” (Nachhaltige Produktionslogistik). The aim of our studies was to find a basic and simple way to assist the idea of the United Nations to install a worldwide processes of sustainability. Our approach logically starts with an analysis of the production processes of enterprises. So the team consisting of researchers of both, the University of Applied Sciences of Osnabruck, Campus Lingen, and the University of Szczecin, first tried to develop an adequate production function to depict the production processes. Second it was necessary to set up special conditions for this function to ensure sustainability.
Artykuł dotyczy wdrożenia pakietu edukacyjnego opracowanego przez Instytut Logistyki i Magazynowania na potrzeby edukacyjne w laboratoriach magazynowych.
Mocno zakorzenione poczucie własności we właścicielach firm, kredyty zaciągane na potrzeby inwestycyjne wynikające z chęci sprostania wymaganiom stawianym przez rynek, rozdrobnione zakłady mięsne, niska siła przetargowa dostawców, coraz częściej występujące na rynku polskim przypadki ptasiej grypy, afrykańskiego pomoru świń (ASF), wycofania produktów z rynku, coraz silniejsza presja cenowa, coraz wyższe kary nakładane przez Sanepid i PIH, powodują, że coraz więcej podmiotów branży mięsnej jest skorych do negocjacji, rozpoczyna bądź rozważa w najbliższym czasie proces konsolidacji, poszukuje innowacyjnych rozwiązań, które pomogą zoptymalizować koszty. Organizacja GS1 Polska, we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, wyszła naprzeciw wyzwaniom branży mięsnej, tworząc dedykowane, innowacyjne narzędzie pod nazwą „Broker mięsny", którego zadaniem jest ułatwienie przekazywania danych o produktach do odbiorców - sklepów i sieci handlowych.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.