A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 0-9

Zarządzanie procesem przepływu produktów leczniczych w szpitalu

Autor: dr Anna Gawrońska-Błaszczyk
Promotor: dr hab. Maciej Szymczak; prof. nadzw. UEP; dr Justyna Majchrzak-Lepczyk
Rok wydania: 2016
Miejsce wydania: Poznań
Wydawnictwo/Instytucja sprawcza: Uniwersytet Ekonomiczny
Wydział/Instytut/Katedra: Wydział Gospodarki Międzynarodowej/Katedra Logistyki Międzynarodowej
Opis fizyczny: 269 s.
Słowa kluczowe: produkty lecznicze, szpitale, procesy logistyczne, logistyka, standardy GS1, analiza procesowa,
Abstrakt (j. polski):

Mimo wieloletnich działań podejmowanych na rzecz jakości świadczenia usług medycznych, w ramach wewnątrzszpitalnych procesów logistycznych można zidentyfikować określone problemy i ograniczenia, które w sposób istotny rzutują na jakość procesu obsługi pacjenta i bezpieczeństwo pacjenta, jak również racjonalność realizowanych procesów. Na całym świecie od lat prowadzone są badania dotyczące procesu obsługi pacjenta w szpitalu. W wybranych krajach na świecie takich, jak USA, Wielka Brytania, czy Nowa Zelandia [HDMA 2006, s. 3; The National Academies Press 2006, s. 105; Department of Health 2007, s. 5; Jones 2009, s. 1; Metzger et al. 2010 s. 4; GS1 2010, s. 15], badania dotyczące zarządzania przepływem produktów leczniczych w kontekście obsługi pacjenta wykazały, że jego bezpieczeństwo - zarówno w szpitalu, jak i poza nim – bywa bardzo często zagrożone. Rysunek 1 prezentuje wyniki badań amerykańskich w przedmiotowym zakresie. Wprawdzie w polskim piśmiennictwie brak jest szczegółowych danych na ten temat z uwagi na fakt nierejestrowania przez szpitale takich pomyłek, to jednak można szacować, iż ich liczba kształtuje się na analogicznym poziomie. Dodatkowo, w literaturze przedmiotu to terapia produktami leczniczymi jest terapią ocenianą jako najbardziej narażoną na ryzyko wystąpienia pomyłek [Marczewska 2010]. Ma to swoje konsekwencje zarówno na gruncie malejącego bezpieczeństwa pacjenta, jak również na gruncie finansowym. Na podstawie przeprowadzonych obserwacji zasadne było sformułowanie problemu badawczego, polegającego na braku referencyjnego modelu wykorzystującego globalne standardy identyfikacyjne i komunikacyjne GS1 oraz gwarantującego odpowiedni poziom bezpieczeństwa pacjenta i zapewniającego wzrost skuteczności i efektywności procesu przepływu produktów leczniczych, zarówno w kontekście aktualnych, jak i przyszłych uwarunkowań prawnych. Na podstawie zdefiniowanego problemu badawczego, sformułowano następujące cele pracy: dwa cele teoretyczne i jeden cel praktyczny.

Cele teoretyczne były następujące:
- opracowanie referencyjnego modelu zarządzania przepływem produktów leczniczych, zapewniającego skuteczność i efektywność procesu obsługi pacjenta,
- wskazanie kierunków integracji działań podejmowanych w ramach procesu przepływu produktów leczniczych z punktu widzenia tworzonych rozwiązań, wynikających z określonych aktów prawnych.
Cel praktyczny natomiast zakładał, iż opracowany model referencyjny będzie stanowił zarówno wsparcie decyzyjne dla kadry zarządzającej szpitalami, chcącej opracowywać i wdrażać indywidualne rozwiązania w zakresie racjonalizacji procesu przepływu produktów leczniczych w tych jednostkach, jak również sformalizowany i komplementarny zestaw dobrych praktyk.

Typ pracy: doktorska
Publikacja: NIE
Located in: Dysertacja naukowa
Powered by Sigsiu.NET

Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.