Model wyznaczania wzrostu kosztów transportu dla firmy Schenker z tytułu wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat za użytkowanie dróg w Polsce oraz algorytm i tabela rozliczeń opłat drogowych z klientami
Podmiot zlecający: Schenker Sp. z o.o
Wykonawca: Politechnika Warszawska
Wydział/Katedra/Zakład: Wydział Transportu / Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Zasięg terytorialny: krajowy
Czas realizacji projektu: 2011
Główny cel projektu:
- Wyliczenie wzrostu kosztów transportowych Schenkera obliczone na podstawie zbudowanego modelu (algorytmu) rozliczeń Schenkera z przewoźnikami;
- Zaproponowanie tabeli opłat (kilogramowo – odległościowej) dla klientów Schenkera opracowanej w oparciu o zbudowany model (algorytm) rozliczeń z klientami Schenkera;
- Zbudowanie modelu (algorytmu) umożliwiającego indywidualnym klientom wyliczenie prognozowanych kosztów z tytułu użytkowania płatnych dróg w systemie dystrybucji Schenkera po wprowadzeniu danych o przesyłkach tj. wagi i danych adresowych punktu nadania i odbioru przesyłki.
Opis projektu: W ramach opracowania dokonano:
- Przedstawienia założeń elektronicznego systemu opłat drogowych w Polsce obejmujących identyfikację dokumentów wprowadzających system elektronicznego poboru opłat drogowych, charakterystykę dróg krajowych objętych opłatą elektroniczną oraz wielkość stawek za przejazd płatnymi odcinkami dróg.
- Opracowania modeli wyznaczania zmian opłat drogowych po wprowadzeniu elektronicznego systemu opłat drogowych w Polsce w systemie logistycznym firmy Schenker. W zakresie opracowania przygotowano:
- Model wyznaczania całkowitego wzrostu opłat drogowych w systemie logistycznym firmy Schenker;
- Modele wyznaczenia rekompensat wzrostu opłat drogowych dla przewoźników;
- Model alokacji wzrostu opłat drogowych do przesyłek obsługiwanych przez firmę Schenker;
- Kalkulator kosztów z tytułu opłat drogowych dla klientów firmy Schenker.
- Wyniki uzyskane z modeli wyznaczania zmian opłat drogowych po wprowadzeniu elektronicznego systemu opłat drogowych w Polsce w systemie logistycznym firmy Schenker. Wyniki dotyczyły:
- wzrostu opłat drogowych dla samochodowych przewozów krajowych obsługiwanych przez firmę Schenker;
- wysokości rekompensat wzrostu opłat drogowych dla przewoźników obsługujących przewozy między terminalami firmy Schenker;
- wysokości rekompensat wzrostu opłat drogowych dla przewoźników realizujących przewozy dowozowo-odwozowe w systemie logistycznym firmy Schenker;
- wariantów zmian stawek przewozowych firmy Schenker rekompensujących wzrost kosztów korzystania z dróg krajowych.
Wdrożenie: TAK
Schenker Sp. z o.o
Słowa kluczowe: eloktroniczny system poboru opłat, Schenker, koszty transportu, algorytmy, rekompensata wzrostu opłat drogowych