A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 0-9

Kierunki zmian w zagospodarowaniu terenów stanowiących rezerwę rozwojową dla działalności portowej w rejonie Basenu Górniczego portu Szczecin

Podmiot zlecający: Bulk Cargo - Port Szczecin Sp. z o.o.
Wykonawca: Akademia Morska w Szczecinie - Izabela Kotowska; Uniwersytet Szczeciński - Marta Mańkowska, Michał Pluciński,
Zasięg terytorialny: krajowy
Czas realizacji projektu: 2013
Główny cel projektu:

Głównym celem projektu było wypracowanie koncepcji pozyskania i zagospodarowania (przeznaczenia) przez Bulk Cargo - Port Szczecin nowych obszarów aktywności portowej w rejonie Basenu Górniczego szczecińskiego portu.

Opis projektu:

Najważniejszym czynnikiem jaki będzie wpływał w przyszłości na pozycję konkurencyjną poszczególnych ośrodków portowych będzie jakość infrastruktury dostępu do portów od strony morza. Praktyka funkcjonowania ośrodków portowych w Europie Zachodniej pokazuje, iż niezagospodarowane tereny portowe oraz tereny sąsiadujące z portami, z uwagi na wysoką wartość powinny być wyłączone z zagospodarowania niezwiązanego z obsługą transportu morskiego. Tereny te rezerwowane są nie tylko w związku z rozwojem podstawowej funkcji portów morskich – funkcji transportowej (przeładunku i składowania), ale również z rozwojem komplementarnych do niej funkcji, w tym funkcji dystrybucyjno – logistycznej oraz nowoczesnych przemysłów portowych. Zmiana systemu gospodarczego Polski rozpoczęta w 1989 r., stowarzyszenie, a następnie członkowstwo w Unii Europejskiej oraz rozwój procesów globalizacyjnych przyczyniły się do zmiany struktury podmiotowej, przedmiotowej, kierunkowej polskiej wymiany handlowej. Zmiany te wymusiły procesy rewitalizacji działalności realizowanej w najważniejszych polskich portach morskich. Szczególnie złożone i trudne przeobrażenia musiały przejść terminale portowe, w który do okresu przemian systemowych dominowała obsługa ładunków masowych. Jeden z takich kompleksów terminali obsługi ładunków masowych (masowo – drobnicowych) zlokalizowany jest w rejonie Basenu Górniczego Portu Szczecin. Ta część portu szczecińskiego przeszła i nadal przechodzi bardzo szeroki proces dywersyfikacji realizowanej działalności gospodarczej. Dywersyfikację tą można odnieść zarówno do struktury przedmiotowej, kierunkowej i podmiotowej obsługiwanego obrotu ładunkowego (nowe ładunki, nowe relacje przeładunkowe, złożona grupa partnerów handlowych), jak i nowych funkcji gospodarczych (handlowej, dystrybucyjno – logistycznej, przemysłowej). Dalszy dynamiczny rozwój rejonu masowo-drobnicowego portu Szczecin uzależniony jest od zabezpieczenia nowych terenów na potrzeby rozwoju funkcji portowych komplementarnych w stosunku do podstawowej funkcji transportowej.

 

Wdrożenie: NIE
Słowa kluczowe: porty morskie, gospodarka gruntami portowymi
Located in: Projekt komercyjny
Powered by Sigsiu.NET

Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.