W obsłudze transportowej polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej znaczny udział ma transport morski, mimo braku stałego połączenia drogą morską w relacjach Polska – Hiszpania. Od kilku lat zauważa się również systematyczny wzrost przewozów drogowych w tych relacjach, co jest odbiciem przemian w strukturze rodzajowej polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej, przejawiających się we wzroście udziału wyrobów przemysłowych wyżej przetworzonych przy jednoczesnym obniżeniu eksportu towarów masowych, w tym przede wszystkim surowców. Celem artykułu jest dokonanie szczegółowej analizy znaczenia transportu morskiego w obsłudze polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej oraz ocena możliwości utworzenia stałej linii żeglugowej w relacjach pomiędzy polskimi portami morskimi a portami morskimi zlokalizowanymi w Hiszpanii. Powyższa analiza i ocena została dokonana na podstawie wyników badań przeprowadzonych w ramach polsko-hiszpańskiego projektu SEAMOTRA (Potentiality of short sea shipping as a modality of merchandises traffic between the Atlantic and Polish ports. Viability of a shipping line between Vigo and Gdynia-Szczecin-Gdansk).
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.