A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 0-9
Analiza i ocena potencjału transportowego niemieckich portów rzecznych usytuowanych na przebiegu drogi wodnej Szczecin-Berlin
Autor: Mańkowska Marta
Źródło: Logistyka 2011 nr 6 (dodatek płyta CD "Logistyka - nauka: Artykuły recenzowane")
Rok wydania: 2011
Streszczenie:

Celem artykułu jest analiza i ocena potencjału transportowego wybranych niemieckich portów rzecznych i przeładowni prywatnych zlokalizowanych na przebiegu szlaku wodnego Szczecin-Berlin. Potencjał transportowy tych portów, w połączeniu z relatywnie dobrej jakości infrastrukturą liniową drogi wodnej Szczecin-Berlin, może stanowić przesłankę dla przejęcia części ładunków z transportu drogowego na drogi wodne a tym samym przyczynić się do aktywizacji szlaku żeglugowego Szczecin-Berlin.

Słowa kluczowe: żegluga śródlądowa, porty śródlądowe, droga wodna Szczecin-Berlin
Analiza możliwości uruchomienia stałego połączenia morskiego między Polską a Hiszpanią
Autor: Mańkowska Marta, Pluciński Michał
Źródło: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 600, Problemy Transportu i Logistyki nr 10
Rok wydania: 2010
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Miejsce wydania: Szczecin
ISBN: 1640-6818
Streszczenie:

W obsłudze transportowej polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej znaczny udział ma transport morski, mimo braku stałego połączenia drogą morską w relacjach Polska – Hiszpania. Od kilku lat zauważa się również systematyczny wzrost przewozów drogowych w tych relacjach, co jest odbiciem przemian w strukturze rodzajowej polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej, przejawiających się we wzroście udziału wyrobów przemysłowych wyżej przetworzonych przy jednoczesnym obniżeniu eksportu towarów masowych, w tym przede wszystkim surowców. Celem artykułu jest dokonanie szczegółowej analizy znaczenia transportu morskiego w obsłudze polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej oraz ocena możliwości utworzenia stałej linii żeglugowej w relacjach pomiędzy polskimi portami morskimi a portami morskimi  zlokalizowanymi w Hiszpanii. Powyższa analiza i ocena została dokonana na podstawie wyników badań przeprowadzonych w ramach polsko-hiszpańskiego projektu SEAMOTRA (Potentiality of short sea shipping as a modality of merchandises traffic between the Atlantic and Polish ports. Viability of a shipping line between Vigo and Gdynia-Szczecin-Gdansk).

Słowa kluczowe: polsko-hiszpańska wymiana handlowa, obsługa transportowa polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej, potencjał transportu morskiego w obsłudze polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej
Analiza porównawcza instrumentów pomiaru wartości klienta w działalności przedsiębiorstw logistycznych
Autor: Januszewski Filip
Źródło: LogForum 2011 nr 4, artykuł 2
Rok wydania: 2011
Streszczenie:

Następujące, najczęściej stosowane metody pomiaru wartości klienta zostały wybrane, opisane oraz ocenione z punktu widzeniu ich przydatności: różnego rodzaju analizy portfelowe (dwustopniowa, trzystopniowa, macierz 9-polowa, itd.), wielowymiarowa analiza klientów, analiza rentowności klientów, model PCV, metoda ABC, metoda RFM oraz CLV.

Słowa kluczowe: wartość klienta, rentowność klienta, wartość życiowa klienta (customer lifetime value), portfel klientów
Analiza potrzeb użytkowników w zakresie wymiany informacji w transporcie intermodalnym
Autor: Foltyński Marcin, Waldmann Marta, Guszczak Bartosz
Źródło: Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport 2016 z. 111, s. 97-113
Rok wydania: 2016
Streszczenie:

Polskie porty morskie oraz działające w ramach nich terminale kontenerowe odgrywają istotną rolę w międzykontynentalnym przepływie ładunków kontenerowych łącząc morskie i lądowe łańcuchy dostaw ładunków. Dynamiczny wzrost obrotu towarowego w polskich portach rejestrowany w ciągu ostatnich lat, a także narastające wymagania eksporterów i importerów dotyczące sprawności, czasu i obniżenia kosztów obsługi ładunku oraz koordynacji logistycznych procesów portowych tworzą szereg wymagań dla szybkiego i nowoczesnego obiegu informacji. Do tej pory wymiana informacji pomiędzy uczestnikami transportu intermiodalnego odbywała się w chaotyczny i nieefektywny sposób najrozmaitszymi drogami: za pomocą faksów, telefonów, dokumentów papierowych czy poczty elektronicznej. Taka organizacja obiegu informacji ewidentnie nie spełniała już wyzwań jakie stawia rynek oraz nowoczesne łańcuchy dostaw i to spowodowało, że Bałtycki Terminal Kontenerowy zdecydował się na przystąpienie w 2013 roku do europejskiego projektu badawczego LogiCon, który miał na celu rozwój dedykowanych rozwiązań dla przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynku logistycznym, które wspierają elektroniczną wymianę dokumentów, ograniczają błędy i zwiększają wiarygodność wymienianych informacji.

Słowa kluczowe: transport, platformy elektroniczne, technologie informatyczne, porty morskie, terminale kontenerowe, łańcuchy dostaw, transport intermodalny
Analiza procesów magazynowania z wykorzystaniem notacji BPMN
Autor: Koliński Adam, Zając Jacek
Źródło: Gospodarka Materiałowa & Logistyka 2018 nr 8, s. 11-24
Rok wydania: 2018
Streszczenie:

W artykule przedstawiono analizę procesów magazynowania z wykorzystaniem notacji BPMN  w środowisku informatycznym iGrafx. Autorzy w artykule przedstawili opracowany model procesu magazynowania w magazynie dystrybucyjnym. Model jest wynikiem prac optymalizacyjnych na rzecz przedsiębiorstw, realizowanych w ramach działalności Instytutu Logistyki i Magazynowania oraz prac badawczych w Wyższej Szkole Logistyki. Przedstawiono również wyniki przeprowadzonych badań symulacyjnych dla następujących zmiennych: wariantowości w zmianowości pracy, rozdziału godzin pracy w zakresie obsługi  dostaw i wydań  oraz odpowiedniego przydziału niezbędnych zasobów do realizacji procesów. Weryfikacja symulacyjna tych wariantów pozwala stwierdzić, że opracowany model procesu magazynowania jest uniwersalny i możliwy do implementacji w praktyce biznesowej w celach przeprowadzenia analiz efektywności procesów magazynowych.

Słowa kluczowe: procesy magazynowe, BPMN, optymalizacja
Analiza rynku transportu kolejowego oraz drogowego w Polsce
Autor: Guszczak Bartosz
Źródło: Logistyka 2015 nr 3 (dodatek CD 1 "Logistyka - nauka. Artykuły recenzowane" s. 1722-1729)
Rok wydania: 2015
Streszczenie:

W Polsce, nieustannie od lat przeważającą gałęzią transportu jest transport drogowy. W roku 2013 udział transportu drogowego w przewozach ładunków wynosił 84%. Natomiast, drugą gałęzią, pod względem przewozów jest transport kolejowy, którego wielkość wyniosła 12,6%. Pozostałe gałęzie: transport rurociągowy, żegluga śródlądowa oraz morska stanowią niewielki udział przewozów w Polsce. Autor w niniejszej pracy korzystał z danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Urzędu Transportu Kolejowego.

Słowa kluczowe: transport kolejowy, transport drogowy
Analiza stanu krajowego rynku usług TSL na tle wskaźników makroekonomicznych Polski w dobie kryzysu gospodarczego
Autor: Mańkowski Cezary
Źródło: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka "Modelowanie Procesów i Systemów Logistycznych" 2013 nr 46, cz. 12, s. 171-182
Rok wydania: 2013
Streszczenie:

Krajowy rynek usług TSL, będący elementem otwartego systemu gospodarczego, siłą rzeczy jest podatny na wszelkie zjawiska zachodzące w tym systemie. Jednym z tych zjawisk jest ogólnoświatowy kryzys gospodarczy, który ze zmienną siłą wydaje się być obecny w różnym czasie i miejscu. Trudno jednoznacznie stwierdzić, że globalny kryzys na rynkach finansowych spowodował głęboką recesję na polskim rynku usług TSL. Z uwagi na dynamikę i złożoność krajowego rynku usług oraz jego wpływu albo braku tego wpływu na ogólną sytuację gospodarczą Polski, w tym rynku usług TSL, uzasadnione jest przeprowadzenie postępowania badawczego mającego na celu wypracowanie aktualnej oceny stanu rynku usług TSL. Cel ten realizuje się drogą przeprowadzenia analizy stanu badanego rynku na tle wskaźników makroekonomicznych Polski w okresie kryzysu gospodarczego. Przedmiotem artykułu jest zaprezentowanie wyników tej analizy.
Na podstawie przyjętych założeń badawczych i przeprowadzonej analizy rozwoju rynku usług TSL na tle wskaźników makroekonomicznych Polski w dobie kryzysu gospodarczego formułuje się następujące wnioski:
– o sytuacji kryzysowej na badanym rynku traktowanym jako całość można mówić jedynie w odniesieniu do okresu od IV kwartału 2008 r. (kolejny kwarta ł po umownej dacie wybuchu kryzysu 15 września 2008 r.) do II kwartału 2009 r.;
– analiza segmentów badanego rynku dowodzi, że kryzys może występować na różnych jego segmentach, czego przykładem jest segment przewozu pasa żerów;
– osiągnięty rozwój badanego rynku mierzony jego konkurencyjnością pozwala zajmować mu 30 miejsce na 150 krajów, co zasługuje na pozytywną ocenę. Podsumowując, przeprowadzone postępowanie badawcze dowodzi, że krajowy rynek usług TSL nie zmniejsza się, lecz nadal rozwija.

Słowa kluczowe: procesty logistyczne, systemy logistyczne, usługi logistyczne, rynek TSL, wskaźniki, wskaźniki makroekonomiczne, kryzys gospodarczy, gospodarka
Analysing the efficiency of logistic actions in complex supply chains - conceptual and methodological assumptions of research
Autor: Cudziło Marta, Voronina Roksolana, Dujak Davor, Koliński Adam
Źródło: LogForum 2018 nr 2, s. 171-184
Rok wydania: 2018
Streszczenie:

Zarządzanie rozproszoną i zróżnicowaną strukturą łańcuchów dostaw w sposób efektywny jest procesem skomplikowanym zarówno organizacyjnie, jak również w ujęciu podejmowania decyzji. Połączone firmy, współtworzące zintegrowane kapitałowo grupy, podejmują działania konsolidacyjne w celu uzyskania wewnętrznej spójności między innymi w obszarze logistyki. Pokonanie różnic związanych ze stosowaniem przez poszczególne podmioty różnych zasad działania w realizacji procesów logistycznych oraz ich integracja w jeden wydajny system stanowi wyzwanie dla firm.. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji analizy efektywności działań logistycznych w rozbudowanych łańcuchach dostaw. Metody: Wyniki badań praktyki gospodarczej w latach 2016-2017 oraz badań literaturowych realizowanych w ramach projektów badawczych i optymalizacyjnych, świadczą o niezadowalającym stopniu wykorzystania analiz efektywności działań logistycznych w rozbudowanych łańcuchach dostaw. Na podstawie prowadzonych eksploracji dokonano opracowania metodyki badań nad analizą efektywności działań logistycznych z uwzględnieniem specyfiki rozbudowanych łańcuchów dostaw, która stanowi podstawę koncepcyjną do prowadzenia analiz efektywności w przedsiębiorstwach. Wyniki: Wynikiem prowadzonych badań jest koncepcja prowadzenia analiz efektywności działań logistycznych, której poszczególne elementy zostały zweryfikowane pod kątem przydatności w praktyce gospodarczej. Wnioski: Analiza efektywności działań logistycznych pomimo licznych odniesień literaturowych, wciąż jest niejednoznacznie zdefiniowana. Utrudnia to jej wykorzystanie w praktyce gospodarczej przedsiębiorstw. W niniejszym artykule skoncentrowano się na prezentacji koncepcji zastosowania analizy efektywności działań logistycznych uwzględniających specyfikę rozproszonych łańcuchów dostaw.

Słowa kluczowe: łańcuchy dostaw, logistyka, efektywność
Powered by Sigsiu.NET

Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.