Artykuł ukazuje transport intermodalny jako skuteczny środek transportu. Autor przedstawił przykłady dobrych praktyk - udane projekty dotyczące wykorzystania transportu kolejowego, metody efektywnego, oszczędnego korzystania z zasobów integracji transportu kolejowego z innymi procesami logistycznymi. Z artykułu wynika, że transport kolejowy może być wartością dodaną dla firm i społeczeństwa.
Publikacja poświęcona e-logistyce. Przedstawia ją jako silnie osadzoną w e-biznesie i posiada wiele zalet. E-logistyka bazuje na podzbiorze relacji biznesowych i wykorzystuje automatyczną komunikację.
The aim of the research was to gather information about the activities and use of information systems by logistics service providers. This was to lead to revision of four guesses.
1. the first one was that the current offer of manufacturers and distributors of integrated information systems meets the needs of logistics operators, and even surpasses/anticipates these needs,
2. the second one was that the offer of manufacturers and distributors of specialized information systems meets the needs of operators and other logistics service providers,
3. the third one was that there is a group of missed information systems, enjoying little or very limited interest from logistics operators,
4. the four one was that offers of domestic producers in the field of computer applications do not differ significantly from the proposals of the foreign producers.
An attempt to determine the pathways of these solutions has also been taken (forecast). The study assumes (results from the analysis of material from secondary sources) that the logistics information systems and solutions used by logistics service providers are largely associated with using of the systemic approach and analysis of processes, regardless of the type of industry. This assumption made possible searching and identifying the characteristics of solutions that may be adopted as standard patterns. As it is clear from the analyzed content they are both: tools related to creating value for the customers of the service providers and for the service providers. This value is associated primarily with the full application of system approach, integration and coordination activities within supply chains and thus involves the ability to optimize operations, reduce costs and allows for implementation of the principles of quick response. It also helps with monitoring logistics activities in terms of customer’s orders. This statement can be connected in details with optimizing transportation costs (due to better planning, consolidation of sup-ply, transportation related to the exchange of goods on the Commodity Exchange and/or Transportation Exchange), the costs of maintaining inventories (inventory optimization through the use of automatic identification, tracking shipments, the exchange of information between entities within supply chain - based on computing platforms).
Artykuł pochodzi z publikacji "Innowacje w logistyce. Współczesne i przyszłościowe trendy rozwoju" pod red. Macieja Stajniaka i Adama Kolińskiego, Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”, Radom 2015.
W rozdziale przedstawione zostały wdrożenia Inteligentnych Systemów Transportowych w Polsce jako działania wspierające wykorzystanie transportu publicznego w podróżach. Wiadomo, że w ostatnich latach zaufanie do transportu publicznego nie było zbyt duże, a rosnąca kongestia na polskich drogach przyczyniła się do braku punktualności środków komunikacji publicznej. Problem ten nabiera jeszcze większego znaczenia, jeśli mamy do czynienia z komunikacją podmiejską lub gminną, która nie jest wspierana przez systemy informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Rozwiązaniem tej patowej sytuacji może być stworzenie odpowiednich dla mniejszych miejscowości systemów zarządczych i informacji pasażerskiej, standardów wymiany informacji w transporcie publicznym oraz krajowego multimodalnego planera podróży.
Artykuł dotyczy, prowadzonego przez organizację GS1 Polska, Programu Poprawy Jakości Kodów Kreskowych (PPJKK). Projekt adresowany jest głównie do sieci handlowych i pozwala, w krótkim okresie czasu, ograniczyć straty powstałe w całym łańcuchu logistycznym, wynikające z błędnego oznakowania kodami kreskowymi produktów.
Wykorzystanie globalnych rozwiązań między partnerami handlowymi w łańcuchu dostaw gwarantuje większą przejrzystość wszystkich etapów łańcucha dostaw i daje możliwość weryfikacji źródła pochodzenia konkretnego produktu. Ze względu na złożoność łańcucha dostaw produktów farmaceutycznych wewnętrzne systemy identyfikacji leków w Europie prowadzą do zmniejszenia bezpieczeństwa pacjenta, ponieważ uniemożliwiają efektywne śledzenie ruchu i pochodzenia produktów w łańcuchu dostaw. Dodatkowo prywatne systemy przyczyniają się do zwiększenia prawdopodobieństwa wystąpienia produktów sfałszowanych w łańcuchu dostaw. Niespójne ze sobą systemy identyfikacji podnoszą koszty funkcjonowania przedsiębiorstw, zwiększają złożoność procesu produkcyjnego oraz obniżają efektywność działań, mających na celu ochronę granic Europy przed podróbkami. Przewagę standardów globalnych stanowi ich długoletnia, ponad 40-letnia, obecność w większości branż na całym świecie. Standardy GS1 są zgodne z ISO i komunikują się z innymi standardami w zakresie ochrony zdrowia, jak i e-zdrowia, a także wpisują się w trendy panujące w UE w obszarze świadczenia usług transgranicznych.
Artykuł na temat traceability - zdolności śledzenia przepływu produktów i ładunków w łańcuchach i sieciach dostaw; wraz z rejestracją parametrów je identyfikujących i lokalizacji, w których ten przepływ miał miejsce.
W dobie niewystarczających nakładów finansowych na branżę ochrony zdrowia oraz wzrastających oczekiwań w sferze związanej z obsługą pacjenta kluczowe staje się poszukiwanie metod zwiększenia efektywności funkcjonowania podmiotów leczniczych oraz ich rozwoju. Służy temu m.in. usprawnienie wewnątrzszpitalnych procesów logistycznych.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.