W tym rozdziale monografii wskazuje się na relacje pomiędzy logistyką, a opakowaniami. Logistyka w działalności gospodarczej jest realizowana na dwóch poziomach: wewnętrznym, dotyczącym działań logistycznych wewnątrz przedsiębiorstwa i zewnętrznym, dotyczącym współpracy logistycznej pomiędzy przedsiębiorstwami realizującymi wspólny cel biznesowy. Z punktu widzenia logistyki taki łańcuch przedsiębiorstw jest łańcuchem logistycznym, który podlega różnym podziałom z punktu widzenia celu dla którego został utworzony. W ramach zasadniczego podziału wyróżnia się łańcuchy dostaw, serwisu i usuwania. W łańcuchach logistycznych zorientowanych na efektywny przepływ dóbr i osób jednym z kluczowych przepływów jest przepływ opakowań towarzyszący przepływowi produktów w ramach różnych poziomów pakowania oraz przepływ pustych opakowań wielokrotnego użytku i odpadów opakowaniowych. Wzajemne relacje pomiędzy logistyką a zaopatrzeniem, produkcją i dystrybucją dóbr ilustruje logistyczny łańcuch opakowań obejmujący proces produkcji opakowań począwszy od zaopatrzenia materiałowego, proces ich użytkowania w sposób jednorazowy lub wielokrotny proces naprawy opakowań oraz proces utylizacji opakowań i odpadów opakowaniowych zgodnie z zasadami ochrony środowiska oraz oszczędnego korzystania z dóbr i energii.
Istniejące modele współpracy w łańcuchach dostaw charakteryzują się mało wydajnym wykorzystaniem dostępnych zasobów transportowych, wysokimi kosztami transportu, rosnącym natężeniem ruchu na drogach oraz emisją CO2. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Europejską Agencję Ochrony Środowiska jak i samych autorów. Aby zmienić istniejącą sytuację przedsiębiorstwa potrzebują skutecznie, bezpiecznie i efektywnie kosztowo wymieniać informacje pomiędzy uczestnikami łańcucha dostaw. Celem artykułu jest zaprezentowanie praktycznego przykładu globalnego zarządzania łańcuchem dostaw przy wykorzystaniu platformy komunikacyjnej TTraco.
Metody: W pracy wykorzystano badania ankietowe, przegląd literatury jak i rezultaty z praktycznego wdrożenia platformy T-Traco.
Wyniki i wnioski: Wymiana informacji w czasie rzeczywistym w ramach globalnych łańcuchów dostaw (włączając w to komunikację ze środkami transportu oraz jednostkami ładunkowymi) jest podstawą realizacji wiarygodnych i wydajnych procesów w ramach cyfrowych łańcuchów dostaw.
This paper concerns the problem of localisation of distribution centre and regional depots, under the dynamic development of clients requirements, in particular delivery time. The proposed methodology of distribution network design is taking into account the joint movement of goods in the network, associated with both classical and modern way of sale. The research carried out in the paper is based on simulation model that reflects the operation of this type of distribution system. Based on the generic model different way of distribution processes were simulated and as a result the cost of distribution processes have been calculated. Constructing different variants of distribution processes the following changes have been taken into account: picking processes, the place of their implementation in the structure of the distribution network (central warehouse, regional warehouses or hybrid solution), the method of delivery (by regular routes or courier services). As a result several distribution network parameters have been defined, including the number and warehouses at different levels of the distribution network, the stock of goods dispersed through the network, the time of delivery to the customer, the scope of delivery, etc. Based on this information the final decisions about the shape of the distribution network and distribution processes was made.
Materiały konferencyjne z Polskiego Kongresu Logistycznego LOGISTICS 2010.
W artykule poddane zostały analizie zagadnienia problematyki zarządzania logistycznego zagrożeniami (Disaster-Management), w zakresie ataków terrorystycznych typu CBRN (C - atak chemiczny, B - atak biologiczny, dla R - atak radiologiczny i dla N - atak nuklearny) w portach lotniczych. Każda z tych form działalności terrorystycznej stanowi na całym świecie problem o najwyższym, priorytetowym znaczeniu w komunikacji lotniczej.
Publikacja poświęcona logistycznym centrom obsługi pasażerów w Polsce.
Książka pt. Logistyczne determinanty kształtowania struktur rynku związana jest z tematyką szeroko rozumianych problemów funkcjonowania rynku i logistyki. Teoretyczną podstawę rozważań stanowi nurt ekonomii określany „teorią struktury branży” (teorią organizacji branży, ekonomią branży - industrial economics, industrial organization). Autor, odwołując się do paradygmatu, będącego „sercem” teorii struktury branży (structure–conduct–performance paradigm) dąży do określenia płaszczyzny współzależności pomiędzy strukturą rynku a logistyką, a umiejscowienie działalności logistycznej w strategiach przedsiębiorstw, czy ogólniej: w szeroko rozumianym zachowaniu podmiotów rynku, stanowi przedmiot rozważań nad zagadnieniami logistyki jako czynnika strukturotwórczego rynku.
W ostatnich latach zwraca uwagę rosnąca popularność różnego rodzaju powiązań kooperacyjnych przedsiębiorstw. Wraz z wzrostem tej popularności zwiększa się także zapotrzebowanie na rozwiązania biznesowe wspierające działania firm zrzeszonych w takich powiązaniach. Celem artykułu jest prezentacja wyników analiz logistycznych e-usług dla firm działających w powiązaniach kooperacyjnych oraz krótkie scharakteryzowanie najatrakcyjniejszych z e-usług, wskazanych w projekcie ESSENCE przez zaangażowane przedsiębiorstwa i klastry.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.