Współczesna agrologistyka, w ujęciu ogólnym, ma charakter dualny. Jej podstawowym zadaniem jest wspieranie (zabezpieczenie) procesów podstawowych realizowanych na rzecz podmiotu gospodarczego, indywidualnego gospodarstwa rolnego w agrobiznesie. Z jednej strony musi ona być rozpatrywana jako logistyka silnie powiązana z zarządzaniem - w tym przypadku można mówić o agrologistyce mającej charakter menedżerski. Z drugiej strony należy agrologistykę rozpatrywać jako systemy wsparcia tworzącego zabezpieczenie w siły i środki niezbędne do wspierania procesów podstawowych i logistycznych. W tym kontekście agrologistyka zajmuje się wsparciem eksploatacji taboru w części zamienne, oleje smary itd. Przyjmuje ona tu charakter logistyki technicznej.
Publikacja zawiera 6 artykułów autorstwa pracowników Katedry Polityki Transportowej UG. Teksty dotyczą: transportu kombinowanego, legislacji transportu kolejowego w UE (czwarty pakiet kolejowy), funduszy unijnych w rozwoju transportu w Polsce, porażek w biznesie w sektorze TSL w Polsce, ryzyka w logistyce i rozwoju zrównoważonego.
Rozwijająca się gospodarka oraz rosnące wymagania klientów i konkurencja dyktują nieustanne podnoszenie jakości obsługi z zachowaniem najwyższego priorytetu jakim jest termin dostawy, dlatego system zaopatrzenia to m.in. sprawne procesy przewozowe zsynchronizowane z przepływem towarów i dokumentów zapewniające odpowiednią elastyczność i kompleksowość usługi. Artykuł prezentuje założenia modelu obsługi transportowej ładunków w procesach zaopatrzenia.
Artykuł [Alternatywne połączenie transportu kontenerów pomiędzy terytorium Polski oraz krajami Dalekiego/Środkowego Wschodu] jest poświęcony alternatywnemu połączeniu transportu kontenerów pomiędzy terytorium Polski oraz krajami Dalekiego/Środkowego Wschodu.
Nowa dostępna na polskim rynku cykliczna usługa, związana z kolejowym połączeniem portu w Koprze z terminalem na Śląsku, umożliwia dostarczenie kontenerów z pominięciem polskich i niemieckich portów. Wobec otwarcia bezpośredniego połączenia z Morzem Adriatyckim powstaje dylemat, wymagający identyfikacji zrównoważonego w sensie ekonomicznym i ekologicznym kierunku transportu kontenerów na tereny Polski. Klucz do tego problemu to rozwiązanie równania z kilkoma niewiadomymi, do których należy zaliczyć koszt i czas transportu, procedury operatorów frachtów morskich, ograniczenia infrastruktury, a także interesy lokalnych i regionalnych społeczności. W ramach realizacji projektu Empiric przeprowadzona została analiza wpływu kolejowego połączenie Koper - Sławków, której założenia i wyniki zostały opisane poniżej.
Na podstawie doświadczenie operatora połączenia Koper-Sławków oraz analizy dystansów, kosztów, czasu trwania frachtów i transportu kolejowego kontenerów, powstało badanie, mająca na celu oszacowanie obszaru wpływu poszczególnych portów, zlokalizowanych u wybrzeży czterech mórz, otaczających obszar środkowej Europy: Adriatyckiego, Bałtyckiego, Czarnego i Północnego, ze szczególnym uwzględnieniem Portu Koper. Do badań wykorzystane zostały ogólnodostępne informacje, kalkulatory oraz upowszechniony plany inwestycyjne.
Analiza czynników możliwych do kalkulowania, zwłaszcza kosztu transportu kontenerów, przy przyjętych założeniach, pozwoliła oszacować teoretyczny obszar wpływu Portu Koper, który obejmuje znaczną część naszego kraju, na południe od linii Szczecin- Brześć. Poza aspektem kosztowym obszar oddziaływania został poszerzony w związku z różnicą rozstawu torów wzdłuż wschodniej granicy Polski. Także aspekty ekologiczne wskazują na południowy kierunek transportu kontenerów, jako korzystniejszy dla środowiska naturalnego.
Jako czynniki ograniczające rozwój połączenia należy wskazać politykę finansową operatorów frachtu morskiego oraz ograniczenia infrastruktury portów północnego Adriatyku.
Na podstawie wyników badań należy stwierdzić, że "południowe" połączenie terenu Polski z Dalekim Wschodem w przypadku transportu kontenerów jest rozwiązaniem opłacalnym i korzystnym, z zastrzeżeniem interesów społeczności związanych z polskimi portami bałtyckimi. Jest tylko kwestią czasu, związanego z planowanymi terminami modernizacji portów adriatyckich, żeby południowy kierunek transportu stał się kierunkiem z powodzeniem konkurującym z "tradycyjnymi" kierunkami. Istotnym czynnikiem będzie zmiana stanowiska (i cenników) operatorów frachtów morskich.
W artykule na temat przewozów kolejowych firmy Baltic Rail AS. na trasie Koper (SLO) - Graz (AT) - Wiedeń (AT) – Dąbrowa Górnicza (PL).
An analysis of dynamics of demand-inventory model formulated with a system of three first order difference equations with three parameters. The origin, rules, assumptions and example of application are presented. The numerical analysis is performed using bifurcation diagrams and phase portraits. Graphical observation of evolution of trajectories suggests chaotic behaviour occurrence.
W artykule dokonano analizy zagadnienia dotyczącego standaryzacji w wybranych obszarach ochrony zdrowia. Przedmiotową problematykę przedstawiono zarówno z punktu widzenia prawnego, jak również praktycznego. Przede wszystkim przedstawiono podstawowe wymogi prawne w zakresie właściwej identyfikacji produktów leczniczych oraz obszarów ochrony zdrowia, w której ta identyfikacja odgrywa istotną rolę. Z punktu widzenia praktycznego przedstawiono sposoby wykorzystania globalnych standardów GS1, pozostających w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz potencjalne korzyści wynikające z powszechnego zastosowania tych standardów w obszarze ochrony zdrowia.
W dobie dynamicznie zmieniającego się rynku i potrzeb klienta, przedsiębiorstwa poszukują nowych sposób poprawy efektywności. Jednym z powszechnie stosowanych metod oszczędności jest stosowanie usług outsourcingowych. Outsourcing umożliwia przedsiębiorstwom nie tylko oszczędność kosztów, ale również poprawę realizacji procesów logistycznych i wzrost poziomu obsługi klienta. Celem artykułu jest analiza tendencji zastosowania outsourcingu w praktyce oraz wpływu zastosowania outsourcingu na efektywność przedsiębiorstwa, dokonana na praktycznym przykładzie.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.