Analiza efektywności procesów transportowych jest istotnym elementem ich racjonalizacji nie tylko w przedsiębiorstwach realizujących usługi przewozowe, lecz również produkcyjnych i dystrybucyjnych, dla których wspomniane procesy nie stanowią podstawowej działalności. Niniejszy artykuł prezentuje cele podejścia procesowego, możliwe do wykorzystania techniki mapowania procesów, jak również konieczność połączenia analizy procesowej z kontrolingiem w przedsiębiorstwach.
W artykule na temat wpływu technologii mobilnych na rozwój logistyki i handlu.
Artykuł prezentuje aplikację opracowaną w Instytucie Logistyki i Magzaynowania MOBIT, wykorzystującą intuicyjną w użyciu bazę danych o produktach.
Artykuł dotyczy referencyjnej aplikacji MOBIT-GS1, opracowanej przez Instytut Logistyki i Magazynowania. Aplikacja dostępna jest dla wszystkich konsumentów korzystających z telefonów z systemem Android. MOBIT-GS1 to podręczny skaner kodów kreskowych w telefonie komórkowym, który umożliwia konsumentom dotarcie do informacji oraz różnorodnych usług dotyczących konkretnego produktu. twórcy aplikacji wspólnie z firmą KAMIS SA uruchomili komponent pilotażowy. Dla wybranych produktów firmy KAMIS udostępniono dodatkową bazę wideoprzepisów kulinarnych.
Rozwój rynku usługodawców logistycznych spowodował również ewolucje samych operatorów logistycznych. Poniżej przedstawiono dwa podstawowe schematy ewolucji operatorów logistycznych 4PL. W dalszej części tekstu skupiono się jednak na autorskim modelu funkcjonowania operatora 4PL, zbudowanym na podstawie obserwacji sposobów funkcjonowania takich operatorów na polskim rynku.
Inicjatywy klastrowe z samej definicji powinny określać aktywne organizacje przedsiębiorstw poszukujące szerszych powiązań rynkowych, w tym dostępu do rynków globalnych. Zapewnienie mobilności inicjatyw klastrowych, a tym samym zwiększenie ich siły oddziaływania jest możliwe w ramach zintegrowanych łańcuchów dostaw. Działanie to jest obopólnie korzystne, a osiągany w ten sposób efekt synergii umożliwia zdobycie istotnej przewagi konkurencyjnej. Jednocześnie temat ten jest stosunkowo mało zauważany przez autorów publikacji na temat problematyki klastrów. Zaprezentowany model funkcjonowania inicjatywy klastrowej koncentruje się głównie na wewnętrznej organizacji klastra, ujmuje oddziaływanie środowiska zewnętrznego, ale nie uwzględnia w swoim podejściu konieczności podejmowania aktywnych działań na rzecz zwiększenia dostępności do rynków zewnętrznych (jedynie pewne działania marketingowe). Podsumowując, problematyka klastrowych łańcuchów dostaw to nowe zagadnienie zarówno w teorii klastrów, jak i teorii łańcuchów dostaw, przez co jest interesującym obszarem do dalszych badań. (fragment tekstu)
Utrzymywanie zapasu (w tym jego części zabezpieczającej) wciąż stanowi w wielu przypadkach główny czynnik gwarantujący wymagany poziomo dostępności dóbr. Istnieje szereg systemów uzupełniania zapasu w takich warunkach, przy czym stanowią one najczęściej rozwinięcie dwóch podstawowych: systemu opartego na punkcie ponownego zamówienia oraz opartego na przeglądzie okresowym. Artykuł odnosi się do systemu BS (min-max), w którym zamówienie składane jest po osiągnięciu przez dostępny zapas poziomu B (poziomu informacyjnego, punktu ponownego zamówienia), w wielkości stanowiącej uzupełnienie do poziomu S. System ten jest bardzo często stosowany w praktyce gospodarczej. Prowadzone badania wskazują na konieczność uwzględniania specyficznych zjawisk towarzyszących odnawianiu zapasu w tym systemie. Wynika to m. in. z tego, że rzeczywisty poziom dostępnego zapasu w chwili rozpoczęcia cyklu uzupełnienia może być znacząco niższy od poziomu B, co skutkuje niższymi od oczekiwanych poziomami obsługi (dostępności zapasu). W artykule skoncentrowano się na modelu kosztów całkowitych związanych z realizacją tego systemu. Model obejmuje zmienne koszty uzupełnienia i utrzymania zapasu oraz koszty związane z wystąpieniem braku w zapasie. W modelu wykorzystano opracowany wcześniej model matematyczny pozwalający na wyznaczanie poziomu informacyjnego B, uwzględniający różnicę A pomiędzy wyznaczonym poziomem B, a rzeczywistym poziomem zapasu w chwili rozpoczęcia cyklu uzupełnienia. Wyniki oparte na modelu zostały zweryfikowane drogą symulacji, przy wykorzystaniu dedykowanego narzędzia (symulator w arkuszu kalkulacyjnym EXCEL).
W pracy przedstawiono model służący obliczaniu kosztów związanych z odnawianiem i utrzymywaniem zapasu w systemie zamawiania sS. System ten (zwany także systemem MIN-MAX) opiera się na okresowym przeglądzie stanu zapasów, przy czym decyzja o złożeniu zamówienia zależy od tego, czy w chwili przeglądu dostępny zapas jest równy lub mniejszy od przyjętego poziomu decyzyjnego s. W takim przypadku składane jest zamówienie uzupełniające aktualny zapas do poziomu S. W przypadku przeciwnym (w chwili przeglądu zapas jest większy od poziomu s), odstępuje się od składania zamówienia. Przedstawiono wyniki dalszych prac nad modelem matematycznym tego systemu (określającym relacje pomiędzy parametrami sterującymi, a poziomem obsługi) oraz - w oparciu o ten model - określono model kosztów obejmujących koszty uzupełniania, utrzymania oraz braku zapasu, z uwzględnieniem ewentualnych dodatkowych kosztów wynikających z istniejących uwarunkowań realizacji systemu. Wyniki uzyskane na podstawie modelu porównano z wynikami badań symulacyjnych.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.