W dobie ciągłej konkurencji rynkowej, koncentrującej się na poziomie obsługi klienta, czasu realizacji zamówień oraz elastyczności dostaw coraz większą rolę odgrywa analiza efektywności procesów logistycznych. Procesy transportowe są kluczowym procesem zapewniającym fizyczne zasilanie przepływu materiałowego w całym łańcuchu dostaw. Z tego względu przedstawiono w artykule problematykę analizy i oceny efektywności procesów transportowych.
Celem artykułu jest analiza i ocena potencjału transportowego wybranych niemieckich portów rzecznych i przeładowni prywatnych zlokalizowanych na przebiegu szlaku wodnego Szczecin-Berlin. Potencjał transportowy tych portów, w połączeniu z relatywnie dobrej jakości infrastrukturą liniową drogi wodnej Szczecin-Berlin, może stanowić przesłankę dla przejęcia części ładunków z transportu drogowego na drogi wodne a tym samym przyczynić się do aktywizacji szlaku żeglugowego Szczecin-Berlin.
W obsłudze transportowej polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej znaczny udział ma transport morski, mimo braku stałego połączenia drogą morską w relacjach Polska – Hiszpania. Od kilku lat zauważa się również systematyczny wzrost przewozów drogowych w tych relacjach, co jest odbiciem przemian w strukturze rodzajowej polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej, przejawiających się we wzroście udziału wyrobów przemysłowych wyżej przetworzonych przy jednoczesnym obniżeniu eksportu towarów masowych, w tym przede wszystkim surowców. Celem artykułu jest dokonanie szczegółowej analizy znaczenia transportu morskiego w obsłudze polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej oraz ocena możliwości utworzenia stałej linii żeglugowej w relacjach pomiędzy polskimi portami morskimi a portami morskimi zlokalizowanymi w Hiszpanii. Powyższa analiza i ocena została dokonana na podstawie wyników badań przeprowadzonych w ramach polsko-hiszpańskiego projektu SEAMOTRA (Potentiality of short sea shipping as a modality of merchandises traffic between the Atlantic and Polish ports. Viability of a shipping line between Vigo and Gdynia-Szczecin-Gdansk).
Następujące, najczęściej stosowane metody pomiaru wartości klienta zostały wybrane, opisane oraz ocenione z punktu widzeniu ich przydatności: różnego rodzaju analizy portfelowe (dwustopniowa, trzystopniowa, macierz 9-polowa, itd.), wielowymiarowa analiza klientów, analiza rentowności klientów, model PCV, metoda ABC, metoda RFM oraz CLV.
Polskie porty morskie oraz działające w ramach nich terminale kontenerowe odgrywają istotną rolę w międzykontynentalnym przepływie ładunków kontenerowych łącząc morskie i lądowe łańcuchy dostaw ładunków. Dynamiczny wzrost obrotu towarowego w polskich portach rejestrowany w ciągu ostatnich lat, a także narastające wymagania eksporterów i importerów dotyczące sprawności, czasu i obniżenia kosztów obsługi ładunku oraz koordynacji logistycznych procesów portowych tworzą szereg wymagań dla szybkiego i nowoczesnego obiegu informacji. Do tej pory wymiana informacji pomiędzy uczestnikami transportu intermiodalnego odbywała się w chaotyczny i nieefektywny sposób najrozmaitszymi drogami: za pomocą faksów, telefonów, dokumentów papierowych czy poczty elektronicznej. Taka organizacja obiegu informacji ewidentnie nie spełniała już wyzwań jakie stawia rynek oraz nowoczesne łańcuchy dostaw i to spowodowało, że Bałtycki Terminal Kontenerowy zdecydował się na przystąpienie w 2013 roku do europejskiego projektu badawczego LogiCon, który miał na celu rozwój dedykowanych rozwiązań dla przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynku logistycznym, które wspierają elektroniczną wymianę dokumentów, ograniczają błędy i zwiększają wiarygodność wymienianych informacji.
W artykule przedstawiono analizę procesów magazynowania z wykorzystaniem notacji BPMN w środowisku informatycznym iGrafx. Autorzy w artykule przedstawili opracowany model procesu magazynowania w magazynie dystrybucyjnym. Model jest wynikiem prac optymalizacyjnych na rzecz przedsiębiorstw, realizowanych w ramach działalności Instytutu Logistyki i Magazynowania oraz prac badawczych w Wyższej Szkole Logistyki. Przedstawiono również wyniki przeprowadzonych badań symulacyjnych dla następujących zmiennych: wariantowości w zmianowości pracy, rozdziału godzin pracy w zakresie obsługi dostaw i wydań oraz odpowiedniego przydziału niezbędnych zasobów do realizacji procesów. Weryfikacja symulacyjna tych wariantów pozwala stwierdzić, że opracowany model procesu magazynowania jest uniwersalny i możliwy do implementacji w praktyce biznesowej w celach przeprowadzenia analiz efektywności procesów magazynowych.
W Polsce, nieustannie od lat przeważającą gałęzią transportu jest transport drogowy. W roku 2013 udział transportu drogowego w przewozach ładunków wynosił 84%. Natomiast, drugą gałęzią, pod względem przewozów jest transport kolejowy, którego wielkość wyniosła 12,6%. Pozostałe gałęzie: transport rurociągowy, żegluga śródlądowa oraz morska stanowią niewielki udział przewozów w Polsce. Autor w niniejszej pracy korzystał z danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Urzędu Transportu Kolejowego.
Krajowy rynek usług TSL, będący elementem otwartego systemu gospodarczego, siłą rzeczy jest podatny na wszelkie zjawiska zachodzące w tym systemie. Jednym z tych zjawisk jest ogólnoświatowy kryzys gospodarczy, który ze zmienną siłą wydaje się być obecny w różnym czasie i miejscu. Trudno jednoznacznie stwierdzić, że globalny kryzys na rynkach finansowych spowodował głęboką recesję na polskim rynku usług TSL. Z uwagi na dynamikę i złożoność krajowego rynku usług oraz jego wpływu albo braku tego wpływu na ogólną sytuację gospodarczą Polski, w tym rynku usług TSL, uzasadnione jest przeprowadzenie postępowania badawczego mającego na celu wypracowanie aktualnej oceny stanu rynku usług TSL. Cel ten realizuje się drogą przeprowadzenia analizy stanu badanego rynku na tle wskaźników makroekonomicznych Polski w okresie kryzysu gospodarczego. Przedmiotem artykułu jest zaprezentowanie wyników tej analizy.
Na podstawie przyjętych założeń badawczych i przeprowadzonej analizy rozwoju rynku usług TSL na tle wskaźników makroekonomicznych Polski w dobie kryzysu gospodarczego formułuje się następujące wnioski:
– o sytuacji kryzysowej na badanym rynku traktowanym jako całość można mówić jedynie w odniesieniu do okresu od IV kwartału 2008 r. (kolejny kwarta ł po umownej dacie wybuchu kryzysu 15 września 2008 r.) do II kwartału 2009 r.;
– analiza segmentów badanego rynku dowodzi, że kryzys może występować na różnych jego segmentach, czego przykładem jest segment przewozu pasa żerów;
– osiągnięty rozwój badanego rynku mierzony jego konkurencyjnością pozwala zajmować mu 30 miejsce na 150 krajów, co zasługuje na pozytywną ocenę. Podsumowując, przeprowadzone postępowanie badawcze dowodzi, że krajowy rynek usług TSL nie zmniejsza się, lecz nadal rozwija.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.