Celem głównym rozprawy dra Michała Plucińskiego było opracowanie kompleksowej koncepcji dostosowania polskich portów morskich do zmian zachodzących w otoczeniu zewnętrznym. Zakres przedmiotowy badań podjętych w rozprawie habilitacyjnej objął cztery porty o podstawowym znaczeniu dla polskiej gospodarki (tj. w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu). Podstawowym okresem ujętym w badaniach był przedział czasowy 1989-2012. W okresie tym obok transformacji systemowej polskie porty morskie znalazły się pod wpływem uwarunkowań zewnętrznych o charakterze międzynarodowym, w tym przede wszystkim globalizacji gospodarki światowej oraz międzynarodowej regionalnej integracji gospodarczej. Wymienione uwarunkowania oddziaływały na porty morskie zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni, w tym przede wszystkim za pośrednictwem powiązanych z funkcjonowaniem portów rynków towarowych i innych rynków usługowych. W pierwszym rozdziale pracy przedstawiono teoretyczne aspekty dotyczące portów morskich jako obiektów badań ekonomicznych. Wskazano główne uwarunkowania rozwoju współczesnych portów morskich oraz zidentyfikowano najważniejsze atrybuty portów morskich, realizowane przez nie funkcje oraz struktury w ramach których można je rozpatrywać. Drugi, trzeci i czwarty rozdział pracy poświęcono problematyce wpływu zmieniającego się otoczenia zewnętrznego na atrybuty polskich portów morskich (pozycję konkurencyjną, innowacyjność, skłonność do współdziałania, atrakcyjność inwestycyjną oraz społeczne i środowiskowe aspekty społecznej odpowiedzialności), na realizację ich najważniejszych funkcji gospodarczych (funkcji transportowej, handlowej i przemysłowej) oraz na struktury polskich portów morskich. Najważniejszy element monografii stanowi jej rozdział piąty, w ramach, którego zostały przedstawione dwa ujęcia. Pierwsze, odrębne dla każdej z analizowanych płaszczyzn (ewolucja atrybutów, rozszerzenie funkcji, zmiany w strukturach portów morskich). Drugie z zastosowanych podejść ma charakter kompleksowy, co pozwoliło na hierarchizację wpływu uwarunkowań zewnętrznych na rozpatrywane płaszczyzny oraz identyfikację relacji łączących atrybuty, struktury i funkcje polskich portów morskich.
Publikacja poświęcona pomiarom efektywności procesów logistycznych w humanitarnych łańcuchach dostaw.
Artykuł dotyczy nowatorskiej koncepcji dystrybucji w Pomorskim Centrum Logistycznym. Realizacja tego projektu wpłynie znacznie na rozwój terminalu w Gdańsku oraz umocni jego konkurencyjną pozycję wobec największych portów w regionie Morza Bałtyckiego.
Artykuł dotyczy projektu EMPIRIC (ang. Enhancing Multimodal Platforms, Inland wciterways and Railways services Integration in Central Europe). Celem tego rojektu jest dostarczenie operatorom transportu oraz dostawcom usług logistycznych instrumentów oraz warunków ramowych w celu wsparcia procesu uruchamiania i udoskonalania multimodalnych połączeń integrujących porty Północnego Adriatyku z terytorium Europy Centralnej.
Książka zawiera bardzo obszerny i szczegółowy opis problemów związanych z klasyfikacją, oznakowaniem, pakowaniem, transportem i magazynowaniem substancji i/lub mieszanin stwarzających zagrożenie (niebezpiecznych). Autor podjął się trudnego zadania skonsolidowania przepisów WE z przepisami krajowymi i dostarczenia pracownikom magazynów skondensowanej wiedzy na temat przechowywania i obchodzenia się z substancjami i mieszaninami chemicznymi. Ważne jest zwrócenie uwagi na nową rolę pracowników magazynów, którzy zgodnie z rozporządzeniem REACH stają się aktywnymi uczestnikami w łańcuchach dostaw substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie (niebezpiecznych) jako dystrybutorzy lub dalsi użytkownicy.
Problematyka społecznej odpowiedzialności biznesu jest od wielu lat przedmiotem dyskusji teoretyków i praktyków. Oba środowiska zgadzają się co do istoty CSR jednak z różnym natężeniem akcentują poszczególne obszary działań firm i ich istotność. W różny również sposób dochodzi do implementacji tej filozofii w rzeczywistości gospodarczej, a jej zakres jest niejednorodny. W związku z tym istotnym wydaje się być porównanie standardów stosowanych w organizacjach : praktyk i sposobów prowadzących w efekcie do realizacji filozofii CSR.
W artykule zidentyfikowane zostały działania w obszarze CSR wdrożone wśród dwóch usługodawców logistycznych. Celem niniejszej publikacji jest wskazanie tendencji
w obszarze zachowań prospołecznych (podobieństw i różnic) wśród operatorów logistycznych. Podstawą analizy stały się zapisy normy ISO 26000. Analiza dokonana została w oparciu o obserwacje celowo wybranych organizacji: Firmę Raben i Schenker. Podmioty te nie tylko świadczą usługi o podobnym charakterze, działają na podobnym obszarze
i w podobnym zakresie, lecz również jako globalni operatorzy logistyczni realizują w swych organizacjach politykę społecznej odpowiedzialności biznesu.
Wskaźnik POP określający prawdopodobieństwo obsłużenia popytu w cyklu uzupełnienia zapasu, nie pozwala odpowiedzieć na pytanie: „co ile tygodni, dni?”, albo: „ile razy w roku?” wystąpi brak w zapasie. Jego wartość odpowiada bezpośrednio na pytanie: „co ile cykli zdarzy się brak?”. Omówiony w artykule wskaźnik PD (poziom do stępności zapasu) pozwala na odniesienie się przy określeniu prawdopodobieństwa dostępności do określonych jednostek czasu, a nie tylko okresów objętych cyklami dostaw. Jest to ważne z punktu widzenia sterowania zapasami poszczególnych pozycji asortymentowych, szczególnie w przypadku rozwiązywania problemów ich jednoczenej dostępności w dowolnej jednostce czasu. Z przedstawionych rozważań i wzorów widać jednak, że o poziomie tak zdefiniowanego poziomu decyduje nie tylko parametr POP, (determinujący bezpośrednio poziom zapasu za bezpieczającego, a pośrednio sterujący odnawianiem zapasu), ale także liczba (częstotliwość) dostaw, która wynika przecież wprost z przyjętej wielkości dostawy. Oznacza to, że optymalizacja zapasu gwarantującego wymagany poziom dostępności PD (zgodnie z przyjętą w artykule definicją), będzie wymagała jednoczesnego uwzględnienia wielkości dostaw, jak i wskaźnika POP.
Supply chain models (including SCOR) presented in literature do not comprise the 3th and 4th Party Logistics. Consequently, they are treated as passive units, without significant influence on how materials and information flow throughout the chain. Other sources, especially devoted to logistics services, present the role of 3PLs and 4PLs inversely, as flows managing participants. The aim of survey research was to recognise the real 3PLs and 4PLs position in supply chains.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.