Celem rozważań było przedstawienie istoty i znaczenia zoptymalizowanego portfela klienta dla efektywnego działania przedsiębiorstwa. Wskazano na zróżnicowaną wartość klientów dla przedsiębiorstwa oraz na fakt, że kształtowanie portfela nabywców wymaga nie tylko uwzględnienia czynników atrakcyjności klienta, ale również pozycji danego dostawcy w organizacji klienta. Popularnym sposobem dwuwymiarowej analizy portfela klientów jest macierz identyfikacji i selekcji. Jest ona specyficzną segmentacją klientów w zależności od ich znaczenia dla firmy. Przedsiębiorstwo powinno posiadać portfel zbudowany z klientów pochodzących z różnych grup macierzy. Analiza opłacalności klientów pozwala przedsiębiorstwu na efektywne zarządzanie portfelem przy wykorzystaniu dostępnego zestawu instrumentów. Realna ocena wartości klienta oraz własnej pozycji przedsiębiorstwa u klienta zwykle chroni je przed stratami związanych z inwestycjami w klientów nie mających dla firmy większego znaczenia.
Celem artykułu jest prezentacja koncepcji klastrowych łańcuchów dostaw oraz jej znaczenia w zwiększaniu międzynarodowej konkurencyjności regionalnych sieci kooperacyjnych. W celu zobrazowania tematyki przedstawiony został przykład Holenderskiego Klastra Kwiatowego.
Obsługa klienta odgrywa kluczowe znaczenie w łańcuchach dostaw. Należy pamiętać o uwarunkowaniach obsługi klienta w łańcuchu dostaw.
Zainteresowanie autorki tematyką rozdziału wyniknęło z obserwacji zmian zachodzących obecnie na rynku. Celem pracy było wykazanie znaczenia zarządzania logistycznego transportem dla osiągania celów biznesowych przedsiębiorstw dystrybucyjnych, wzrostu znaczenia oczekiwań klienta dla planowania długookresowych strategii, wpływu podwyższenia poziomu konkurencji dla wyznaczania celów operacyjnych oraz istoty zarządzania logistycznego w zdobywaniu przewagi i nowych udziałów na rynku. Wszystko to składa się na potrzebę wzrostu efektywności realizowanych procesów i zmianę podejścia przedsiębiorstw z postrzegania procesów transportowych, jako działań operacyjnych, do traktowania tych procesów, jako środka do realizacji wyższych celów strategicznych.
W artykule przedstawiono wybrane grupy błędów, jakie mogą występować na etapie projektowania i wydruku kodów kreskowych. Omawiane w artykule zasady znakowania opakowań zbiorczych odnoszą się również do znakowania opakowań jednostkowych. Co istotne, wyeliminowanie tego typu uchybień jest możliwe jeszcze przed wydrukiem kodów, co może przyczynić się do znacznego ograniczenia strat finansowych. We właściwym wydruku i stosowaniu kodów niezwykle istotna jest ciągła komunikacja między pracownikami odpowiedzialnymi za projektowanie opakowań a pracownikami działu logistyki wykorzystującego naniesione kody. Wymiana doświadczeń między tymi działami pozwoli na wypracowanie optymalnego sposobu znakowania produktów na każdym opakowaniu.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.