Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw sektora TSL w Polsce - diagnoza i przyszłe wyzwania
Wykonawca: Uniwersytet Szczeciński - Katedra Logistyki Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług - dr Izabela Dembińska
Program/Priorytet: Narodowe Centrum Nauki
Rodzaj: grant badawczy
Czas realizacji badania: 2011, 2013
Główny cel badania: Celem głównym projektu jest opracowanie modelu społecznej odpowiedzialności dla przedsiębiorstw sektora TSL wspomagającego ich działalność w rzeczywistości kreowanej przez zasady zrównoważonego rozwoju.
Opis: Przedmiotem badań projektu są teoretyczne i praktyczne aspekty społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR), w szczególności - poziom i obszary społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw sektora TSL w Polsce, uwarunkowania, metody i instrumenty jej kształtowania oraz przyszłe kierunki jej doskonalenia. Poszukuje się odpowiedzi na pytania:
- jaki jest obecnie stopień rozwoju koncepcji społecznej odpowiedzialności w Polsce i na świecie?
- jakie są typowe obszary CSR?
- jakie metody i narzędzia są stosowane w realizacji założeń CSR?
- jakie są doświadczenia polskich przedsiębiorstwach TSL w zakresie realizacji koncepcji CSR?
- jak doskonalić metody i narzędzia CSR w polskich przedsiębiorstwach TSL, czyli jaki przyjąć model CSR, skutkujący wyższą efektywnością działalności?
Celem głównym projektu jest opracowanie modelu społecznej odpowiedzialności dla przedsiębiorstw sektora TSL wspomagającego ich działalność w rzeczywistości kreowanej przez zasady zrównoważonego rozwoju. Tak określonemu celowi głównemu zostały przyporządkowane następujące cele cząstkowe:
- usystematyzowanie dostępnych definicji CSR,
- wskazanie relacji między CSR a zrównoważonym rozwojem,
- klasyfikacja z zastosowaniem różnych kryteriów obszarów CSR,
- opracowanie siatki korelacji między wyodrębnionymi obszarami CSR,
- wskazanie typowych metod i narzędzi CSR,
- wskazanie kosztów związanych ze stosowaniem CSR,
- określenie ograniczeń w realizacji koncepcji CSR,
- identyfikacja obszarów CSR w przedsiębiorstwach TSL,
- określenie pól i siły oddziaływania CSR w przedsiębiorstwach TSL,
- identyfikacja metod i narzędzi CSR w przedsiębiorstwach TSL,
- analiza kosztów CSR w przedsiębiorstwach TSL,
- wskazanie ograniczeń w realizacji koncepcji CSR w przedsiębiorstwach TSL,
określenie, czy występuje specyfika realizacji koncepcji CSR w przedsiębiorstwach TSL i na czym ona polega,
- identyfikacja korelacji między CSR a efektywnością działalności przedsiębiorstw TSL,
konceptualizacja modelowych metod i narzędzi CSR wspomagających funkcjonowanie przedsiębiorstw TSL,
- opracowanie ścieżki i warunków wdrożenia modelu CSR dla przedsiębiorstw TSL.
Słowa kluczowe: społeczna odpowiedzialność, zrównoważony rozwój, sektor TSL, usługi logistyczne, ISO 26000, ład korporacyjny, ekologia, interesariusze