Celem przeprowadzonych badań było zidentyfikowanie podstawowych zjawisk związanych z coraz szerszym zakresem wprowadzania postaw prospołecznych w skali indywidualnej i organizacyjnej w firmach funkcjonujących w ramach łańcuchów dostaw. Badania dotyczyły następujących celów teoriopoznawczych:
• Sformułowanie teoretycznych podstaw zachowań prospołecznych w łańcuchach dostaw
• Skonkretyzowanie zasad prospołecznych zachowań w łańcuchach dostaw w zakresie rozwoju zrównoważonego oraz społecznej odpowiedzialności biznesu
• Nakreślenie podstawowych tendencji postaw prospołecznych w firmach krajowych i zagranicznych.
Zrealizowany projekt badawczy ukierunkowany był także na określone cele utylitarne, takie jak:
• Wskazanie sposobów oddziaływania na prospołeczne zachowania przedsiębiorstw w łańcuchach dostaw
• Wskazanie konkretnych praktyk w dziedzinie społecznej odpowiedzialności firm w łańcuchach dostaw
Koncepcja łańcucha dostaw rozumianego jako tzw. „rozszerzone przedsiębiorstwo” zakłada takie wzajemne relacje członków, które są typowe dla wewnętrznych relacji w przedsiębiorstwach, wobec czego rodzi się coraz większa wzajemna odpowiedzialność za działania poszczególnych podmiotów. Stąd niezwykle istotnym elementem funkcjonowania łańcuchów dostaw są prospołeczne postawy firm, które w nim się znajdują oraz ich pracowników, współpracujących ze sobą w procesach przepływu produktów. Wydaje się więc, że zachowania prospołeczne powinny być immanentną cechą koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw tak, aby skutecznie realizowana była strategia „win-win-win” umożliwiająca korzystanie z wyników współpracy wszystkim uczestnikom łańcucha dostaw.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.