Dokument ma charakter operacyjno – wdrożeniowy i został opracowany w celu realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz Strategii rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) w odniesieniu do problematyki rozwoju portów morskich. Program ma stanowić ramy dla finansowania inwestycji infrastrukturalnych w polskich portach morskich oraz w zakresie dostępu do portów morskich od strony morza i lądu w unijnej perspektywie finansowej na lata 2014 - 2020.
Program stanowi dokument wykonawczy do rządowej Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) w obszarze problematyki portów morskich. W dokumencie zawarto diagnozę aktualnej sytuacji w zakresie realizacji działalności gospodarczej polskich portów morskich, przygotowano prognozy obrotu ładunkowego oraz ruchu pasażerskiego polskich portów morskich do 2020 r. i perspektywy dalszych zmian na wspomnianych rynkach do roku 2030. Najważniejszy element opracowania - cele i priorytety rozwoju portów morskich, stanowią ramy dla ubiegania się przez podmioty zarządzające portami morskimi, urzędy morskie, gminy miast portowych oraz Polskie Linie Kolejowe S.A., o środki finansowe UE na realizację inwestycji infrastrukturalnych w portach morskich i bezpośrednim dostępie do portów od strony morza i lądu w nowej perspektywie finansowej UE. W Programie sformułowano także zadania inwestycyjne oraz organizacyjno – legislacyjne służące realizacji zidentyfikowanych celów i priorytetów. Opracowano również wskaźniki i efekty realizacji Programu oraz zasady jego finansowania, monitorowania i ewaluacji. Dokument ten stanowi również podstawę dla strategii przygotowywanych przez podmioty zarządzające portami morskimi na poziomie poszczególnych portów (zespołów portowych).
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.