W artykule przedstawiono analizę dynamiki przepływów ludności w korytarzach transportowych obszaru metropolitalnego, na przykładzie Poznania. Wykonane badania miały na celu określenie mobilnych preferencji ludności a także możliwości polepszenia efektywności działania transportu miejskiego, głównie w aspektach związanych i prowadzących do zmniejszenia kongestii drogowej - przy pomocy lepszego wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej obszaru a także innych instrumentów polityki transportowej. Uzyskane poprzez analizę multimetodyczną rezultaty wykazały, że takie rozwiązanie ma szansę odnieść sukces jako alternatywa dla transportu drogowego a różne strategie i rozwiązania zaprojektowane zgodnie z wyartykułowanymi preferencjami ludności, mogą być bardziej efektywne, niż wielkoskalowe inicjatywy o charakterze odgórnym. Występujące często w wielu obszarach zurbanizowanych "trudne" dziedzictwo słabo lub wcale niewykorzystywanej infrastruktury transportu kolejowego, może zostać niejednokrotnie z pełnym powodzeniem zaadaptowane dla rozwiązania potrzeb transportowych ludności.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.