A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 0-9

Wskaźniki logistyczne w przedsiębiorstwach działających w Polsce - wyniki badań panelowych

Autor: Strojny Szymon
Źródło: Logistyka 2017 nr 4, s. 21-25
Rok wydania: 2017
Streszczenie:

Z punktu widzenia głównego celu prowadzonych badań, należy jeszcze raz podkreślić, że czynnikiem, który znacznie przyczynił się do wzrostu PKB, szczególnie w IV kw. ub. r., był wyraźny wzrost zapasów. Wzrost ten znalazł swoje odzwierciedlenie w wynikach badań wskaźnikowych Instytutu Logistyki i Magazynowania. Zjawisko to nie musi być oceniane negatywnie. Wzrost zapasów jest połączony ze spodziewanym wzrostem popytu oraz rosnącą inflacją. Jest bardzo prawdopodobne, że przedsiębiorcy zwiększali zapasy oczekując poprawy koniunktury oraz wzrostu cen na swoje produkty w roku 2017. Istotnym czynnikiem zewnętrznym znacząco wpływającym na zmiany w branży logistycznej w ostatnich latach, pozostaje dynamiczny rozwój handlu elektronicznego. Rozwój e-commerce generuje ogromna liczbę małych i zróżnicowanych zamówień klientów, co z kolei wpływa na zwiększenie liczby i częstotliwości dostaw oraz zmniejszenie ich wielkości. Wraz z rozwojem e-commerce w Polsce zwiększyło się zapotrzebowanie na fachową obsługę logistyczną.
Przeprowadzone badania pozwalają na wyciągnięcie optymistycznych wniosków. W badanych przedsiębiorstwach nastąpił wzrost efektywności zarządzania procesami logistycznym. Wyższa wartość wskaźnika pokrycia, wynikająca ze wzrostu zapasów, ma prawdopodobnie charakter sezonowy. Niepokojący jest relatywnie wysoki udział zapasów uznawanych za nierotujące.
W przypadku wskaźników opisujących jakość obsługi klienta, zdecydowanie najwyższy poziom wskaźników wystąpił w firmach z sektora TSL oraz w dużych firmach produkcyjnych. Świadczy to o dalszej profesjonalizacji logistyki w Polsce. Przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe coraz częściej zlecają realizacje niektórych zadań logistycznych firmom z rynku TSL. Producenci koncentrują swoje działania na optymalizacji produkcji, dystrybutorzy koncentrują się na zapewnieniu odpowiedniego poziomu dostępności towarów handlowych dla klientów. Obsługa logistyczna zamówień klientów coraz częściej zlecana zostaje operatorom, którzy oferują kompleksową obsługę w tym zakresie.
Przedsiębiorstwa logistyczne stale poszerzają asortyment oferowanych usług opartych na zaawansowanych technologiach telekomunikacyjnych i informatycznych. Usługi te umożliwiają monitorowanie zdarzeń i zasobów w czasie rzeczywistym oraz dynamiczne planowanie operacji logistycznych. Według ekspertów ILiM, w kolejnych latach na rynku logistycznym w Polsce nastąpi dalszy wzrost udziału logistyki kontraktowej, pogłębi się specjalizacja usług logistycznych, a operatorzy logistyczni będą się koncentrować na budowaniu unikalnych systemów logistycznych.

Słowa kluczowe: wskaźniki logistyczne, Instytut Logistyki i Magazynowania, badania, logistyka, gospodarka
Located in: Publikacja
Powered by Sigsiu.NET

Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.