Artykuł obejmuje treściowo problematykę racjonalizacji przepływów osób i towarów w obszarach aglomeracji miejskich. W warunkach wzrastającej kongestii ruchu drogowego stanowi to jeden z ważniejszych problemów efektywnego zarządzania miastami, zgodnego zwłaszcza z zasadami zrównoważonego rozwoju. W poszczególnych częściach artykułu przedstawiono lokalne uwarunkowania logistyczne dla aglomeracji miejskiej Poznania, ze szczególnym uwzględnieniem utrudnień związanych z miejską dystrybucją towarów. Ponadto wskazano na możliwe źródła pozyskania dobrych praktyk dla władz lokalnych, jakimi są m.in. projekty europejskie, np. projekt SUGAR. (Sustainable Urban Goods logistics Achieved by Regional and local policies).
Praca obejuje zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i badawcze, prezentując szerokie spektrum analizy procesów transportowych w sferze zaopatrzenia i dystrybucji. Takie podejście wynika z potrzeb przedsiębiorstw w zakresie nowoczesnych narzędzi informatycznych do planowania i realizacji procesów przewozowych, z którymi Autor spotykał się w trakcie realizacji różnych projektów konsultingowych oraz działalności doradczej i szkoleniowej.
Pięć rozdziałów książki jest poświęconych odpowiednio: założeniom teoretycznym badań procesów w logistyce przedsiębiorstw; transportowi w logistycznych łańcuchach dostaw; systemom informacyjnym w transporcie; mapowaniu i modelowaniu procesów logistycznych oraz BPMN jako notacji do symulacji procesów logistycznych. Zawarte w nich treści mogą być przydatne szczególnie dla tej części praktyków, którzy pragną zwiększyć możliwości podnoszenia efektywności realizowanych procesów w przedsiębiorstwach.
Artykuł dotyczy, zatwierdzona przez CEN (Comitee Europeen de Normalisation - Europejski Komitet Normalizacyjny) normy EN-15635 „Stalowe statyczne konstrukcje do składowania - Zastosowanie i utrzymanie urządzeń do składowania".
W artykule przedstawiono podział centrów logistycznych według różnych kryteriów oraz wskazano ich rolę w krajowym systemie logistycznym. Sklasyfikowano główne węzły sieci logistycznych. Wskazano także na cechy centrów logistycznych, które oddziaływają na rozwój przestrzenny miast i regionów. Na tle rozważań teoretycznych przedstawiono aktualną sytuację w krajowym systemie logistycznym oraz sformułowano diagnozę rozwoju sieci centrów logistycznych w Polsce.
Rozdział w monografii "Przewozy intermodalne" pod. red. Włodzimierza Rydzkowskiego poświęcony roli centrów logistycznych w przewozach intermodalnych.
Artykuł dotyczy wykorzystania systemu GS1. System standardów GS1 jest dobrze znany i rozpowszechniony w branży TSL. Wykorzystując globalne identyfikatory GS1 jako podstawę swoich działań i usług przedsiębiorstwa transportowe mogą standaryzować informacje i zautomatyzować ich odbiór. Uzyskują w ten sposób więcej czasu na wykorzystywanie informacji niż na jej otrzymywanie.
Artykuł dotyczy wykorzystania systemu GS1. System standardów GS1 jest dobrze znany i rozpowszechniony w branży TSL. Wykorzystując globalne identyfikatory GS1, jako podstawę swoi ch działań i usług, przedsiębiorstwa transportowe mogą standaryzować informacje i zautomatyzować ich odbiór. Uzyskują w ten sposób więcej czasu na wykorzystywanie informacji, niż na jej otrzymywanie.
Artykuł podejmuje problem związany z określeniem roli, jaką odgrywają klienci rynku TSL w rozwoju innowacyjności przedsiębiorstw świadczących usługi logistyczne. Celem artykułu jest próba dokonania klasyfikacji klientów rynku TSL ze względu na ich postawę wobec inicjowania innowacji wdrażanych przez usługodawców logistycznych. Aby zrealizować założony cel badawczy dokonano analizy wyników badań empirycznych przeprowadzonych na grupie klientów usługodawców logistycznych z wykorzystaniem analizy korelacji oraz metody drzew klasyfikacyjnych. W wyniku przeprowadzonej analizy ustalono, iż szczególną rolę w zakresie rozwoju innowacyjności usługodawców logistycznych pełni niewielka grupa klientów, którzy aktywnie inicjują innowacje usługo-dawców logistycznych w zakresie oferowanej obsługi logistycznej.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.