Artykuł prezentuje wyniki analiz przeprowadzonych w ramach projektu EMPIRIC w zakresie identyfikacji zachęt dla rozwoju transportu intermodalnego, stosowanych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
W artykule zaprezentowano wyniki badań literaturowych nad dotychczasowymi sposobami definiowania pojęcia zakłóceń w kontekście łańcucha dostaw i pojęć pokrewnych. Następnie wskazano na przykładowe klasyfikacje zakłóceń w łańcuchu dostaw. Przede wszystkim wyszczególniono atrybuty zakłóceń jako podstawę do dalszych analiz i badań empirycznych.
W drugiej połowie 2015 roku firma LARA Edyta Pawluśkiewicz, będąca właścicielem marki Seboradin, uzyskała dofinansowanie na realizację Bonu na Innowacje. Bon dotyczył ulepszenia procesu produkcyjnego firmy poprzez zastosowanie innowacyjnej identyfikacji produktów, a realizację projektu wsparł Instytut Logistyki i Magazynowania. Celem projektu było przede wszystkim opracowanie koncepcji zarządzania identyfikowalnością od produkcji aż po dystrybucję wyrobów gotowych, przy uwzględnieniu zastosowania standardów GS1 i automatycznej identyfikacji.
O wymogu identyfikowalności (z ang. traceability) i sposobach realizacji w przedsiębiorstwach napisano już wiele artykułów, również na łamach „Logistyki”. Jednak identyfikowalność jest zazwyczaj rozpatrywana pod względem zgodności z procedurami, normami czy gromadzeniem odpowiednich zapisów w bazach danych. W artykule opisano, w jaki sposób firma produkująca żywność może zarządzać identyfikowalnością w kontekście procesu produkcyjnego.
Celem artykułu jest identyfikacja podstawowych problemów pojawiających się przy włączaniu materiałów i komponentów wtórnych w procesy produkcyjne. Zostały omówione wybrane przykłady rozwiązań tego typu w obszarze logistyki produkcji w przemyśle samochodowym i elektronicznym. Przeanalizowano podstawowe charakterystyki pierwotnych i wtórnych strumieni materiałowych oraz wyjaśniono problemy związane z synchronizacją obu tych strumieni w systemie produkcyjnym.
W przeciwieństwie do zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa (ERM), które z pewnością jest nieźle zakorzenione w praktyce biznesu, zarządzanie ryzykiem łańcucha dostaw (SCRM) będąc przedmiotem dynamicznie rozwijających się badań akademickich, znajduje ciągle jeszcze raczej niewiele praktycznych zastosowań.Artykuł pokazuje pewne - interesujące z punktu widzenia m. in. wyników i konkurencyjności przedsiębiorstwa - dodatkowe korzyści potencjalnie możliwe do uzyskania z proaktywnego, konsekwentnego i skutecznego wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw.
Rozdział monografii "Przewozy intermodalne" pod red. Włodzimierza Rydzkowskiego poświęcony zarządzaniu taborem kolejowym i przewozom kontenerowym.
Podręcznik jest cenną i przydatną pomocą dydaktyczną dla studentów studiujących m.in. na kierunkach: Logistyka, Zarządzanie i Inżynieria produkcji oraz Transport. Problematyka w nim zawarta jest bardzo aktualnai ważna w całym procesie Podręcznik jest niezwykle cenną i przydatną pomocą dydaktyczną dla studentów studiujących m.in. na kierunkach: Logistyka, Zarządzanie i Inżynieria produkcji oraz Transport. Problematyka w nim zawarta jest bardzo aktualnai ważna w całym procesie zaspokajania potrzeb indywidualnych i zbiorowych konsumentów w zakresie nabywania i użytkowania produktów. Duże walory upatruję w nim również jako podręczniku dla kadry kierowniczej w zakresie procesów produkcyjnych i usług logistycznych. Książka zawiera poprawne treści merytoryczne, a jej układ ułatwia zgłębianie trudnych tajników wiedzy z zakresu zarządzania łańcuchami dostaw. (z recenzji prof. dr hab. Krzysztofa Chwesiuka) zaspokajania potrzeb indywidualnych i zbiorowych konsumentów w zakresie nabywania i użytkowania produktów. Duże walory upatruję w nim również jako podręczniku dla kadry kierowniczej w zakresie procesów produkcyjnych i usług logistycznych. Książka zawiera poprawne treści merytoryczne, a jej układ ułatwia zgłębianie trudnych tajników wiedzy z zakresu zarządzania łańcuchami dostaw. (z recenzji prof. dr hab. Krzysztofa Chwesiuka).
Książka podzielona jest na cztery części.
1) Pierwsza stanowi wprowadzenie do zarządzania łańcuchem dostaw.
2) Część druga obejmuje spektrum zagadnień związanych z funkcjonowaniem łańcucha dostaw w aspekcie konkurencyjności.
3) W trzeciej części zostały omówione czynniki mające istotny wpływ na poziom integracji łańcucha dostaw, a więc określające relacje pomiędzy jego ogniwami z punktu widzenia możliwości tworzenia wartości w procesie wytwarzania i dostarczania produktów końcowemu odbiorcy.
4) Czwarta część książki obejmuje zagadnienia obsługi logistycznej jako czynnika determinującego sprawność funkcjonowania łańcucha dostaw w aspekcie logistycznym i umożliwiającego zwiększanie efektywności jego działania.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.