An analysis of dynamics of demand-inventory model formulated with a system of three first order difference equations with three parameters. The origin, rules, assumptions and example of application are presented. The numerical analysis is performed using bifurcation diagrams and phase portraits. Graphical observation of evolution of trajectories suggests chaotic behaviour occurrence.
W artykule dokonano analizy zagadnienia dotyczącego standaryzacji w wybranych obszarach ochrony zdrowia. Przedmiotową problematykę przedstawiono zarówno z punktu widzenia prawnego, jak również praktycznego. Przede wszystkim przedstawiono podstawowe wymogi prawne w zakresie właściwej identyfikacji produktów leczniczych oraz obszarów ochrony zdrowia, w której ta identyfikacja odgrywa istotną rolę. Z punktu widzenia praktycznego przedstawiono sposoby wykorzystania globalnych standardów GS1, pozostających w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz potencjalne korzyści wynikające z powszechnego zastosowania tych standardów w obszarze ochrony zdrowia.
W dobie dynamicznie zmieniającego się rynku i potrzeb klienta, przedsiębiorstwa poszukują nowych sposób poprawy efektywności. Jednym z powszechnie stosowanych metod oszczędności jest stosowanie usług outsourcingowych. Outsourcing umożliwia przedsiębiorstwom nie tylko oszczędność kosztów, ale również poprawę realizacji procesów logistycznych i wzrost poziomu obsługi klienta. Celem artykułu jest analiza tendencji zastosowania outsourcingu w praktyce oraz wpływu zastosowania outsourcingu na efektywność przedsiębiorstwa, dokonana na praktycznym przykładzie.
W dobie ciągłej konkurencji rynkowej, koncentrującej się na poziomie obsługi klienta, czasu realizacji zamówień oraz elastyczności dostaw coraz większą rolę odgrywa analiza efektywności procesów logistycznych. Procesy transportowe są kluczowym procesem zapewniającym fizyczne zasilanie przepływu materiałowego w całym łańcuchu dostaw. Z tego względu przedstawiono w artykule problematykę analizy i oceny efektywności procesów transportowych.
Celem artykułu jest analiza i ocena potencjału transportowego wybranych niemieckich portów rzecznych i przeładowni prywatnych zlokalizowanych na przebiegu szlaku wodnego Szczecin-Berlin. Potencjał transportowy tych portów, w połączeniu z relatywnie dobrej jakości infrastrukturą liniową drogi wodnej Szczecin-Berlin, może stanowić przesłankę dla przejęcia części ładunków z transportu drogowego na drogi wodne a tym samym przyczynić się do aktywizacji szlaku żeglugowego Szczecin-Berlin.
W obsłudze transportowej polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej znaczny udział ma transport morski, mimo braku stałego połączenia drogą morską w relacjach Polska – Hiszpania. Od kilku lat zauważa się również systematyczny wzrost przewozów drogowych w tych relacjach, co jest odbiciem przemian w strukturze rodzajowej polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej, przejawiających się we wzroście udziału wyrobów przemysłowych wyżej przetworzonych przy jednoczesnym obniżeniu eksportu towarów masowych, w tym przede wszystkim surowców. Celem artykułu jest dokonanie szczegółowej analizy znaczenia transportu morskiego w obsłudze polsko-hiszpańskiej wymiany handlowej oraz ocena możliwości utworzenia stałej linii żeglugowej w relacjach pomiędzy polskimi portami morskimi a portami morskimi zlokalizowanymi w Hiszpanii. Powyższa analiza i ocena została dokonana na podstawie wyników badań przeprowadzonych w ramach polsko-hiszpańskiego projektu SEAMOTRA (Potentiality of short sea shipping as a modality of merchandises traffic between the Atlantic and Polish ports. Viability of a shipping line between Vigo and Gdynia-Szczecin-Gdansk).
Następujące, najczęściej stosowane metody pomiaru wartości klienta zostały wybrane, opisane oraz ocenione z punktu widzeniu ich przydatności: różnego rodzaju analizy portfelowe (dwustopniowa, trzystopniowa, macierz 9-polowa, itd.), wielowymiarowa analiza klientów, analiza rentowności klientów, model PCV, metoda ABC, metoda RFM oraz CLV.
Polskie porty morskie oraz działające w ramach nich terminale kontenerowe odgrywają istotną rolę w międzykontynentalnym przepływie ładunków kontenerowych łącząc morskie i lądowe łańcuchy dostaw ładunków. Dynamiczny wzrost obrotu towarowego w polskich portach rejestrowany w ciągu ostatnich lat, a także narastające wymagania eksporterów i importerów dotyczące sprawności, czasu i obniżenia kosztów obsługi ładunku oraz koordynacji logistycznych procesów portowych tworzą szereg wymagań dla szybkiego i nowoczesnego obiegu informacji. Do tej pory wymiana informacji pomiędzy uczestnikami transportu intermiodalnego odbywała się w chaotyczny i nieefektywny sposób najrozmaitszymi drogami: za pomocą faksów, telefonów, dokumentów papierowych czy poczty elektronicznej. Taka organizacja obiegu informacji ewidentnie nie spełniała już wyzwań jakie stawia rynek oraz nowoczesne łańcuchy dostaw i to spowodowało, że Bałtycki Terminal Kontenerowy zdecydował się na przystąpienie w 2013 roku do europejskiego projektu badawczego LogiCon, który miał na celu rozwój dedykowanych rozwiązań dla przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynku logistycznym, które wspierają elektroniczną wymianę dokumentów, ograniczają błędy i zwiększają wiarygodność wymienianych informacji.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.