Artykuł dotyczy wykorzystania transportu kolejowego przez Volswagen Group Polska Sp. z o.o. na odcinku Mlada Boleslav - Swarzędz.
Making decisions concerning the choice of suppliers and procurement contract conditions, material safety and supplies reliability, allocation of material stock and its recovery, connecting supplies with production processes as well as stock and capital limitations cause multidimensional reliance of a ‘trade off’ type between procurement and purchasing processes. This chapter presents the issues of material requirements planning and the proposed system of indicators for evaluation of supply process efficiency.
Rosnące wymagania klientów oraz działania firm konkurencyjnych wymuszają na przedsiębiorstwach poszukiwanie rozwiązań, które zapewniłyby osiągnięcie trwałej przewagi rynkowej. Działania, które w efekcie mają doprowadzić do osiągnięcia przewagi nad konkurentami, rozwoju danego przedsiębiorstwa, względnie stabilizacji sprzedaży i/lub produkcji, mogą być podejmowane i przeprowadzane na wiele sposobów. Niektóre przykłady firm i branż świadczą o wyborze drogi ewolucyjnych zmian. Inne – o zupełnej zmianie kierunku i w efekcie doprowadzeniu do zupełnie nowych koncepcji prowadzenia działalności. Bardzo wyraźnie zmiany takie można zaobserwować w tzw. branżach „zaawansowanych technologii”, gdzie dotychczasowe sposoby działania zostały zastąpione innymi. Działalność firm tego sektora opiera się przede wszystkim na koncepcjach pracy zespołowej i wymianie informacji w czasie rzeczywistym. I choć sam pomysł nie stanowi „złotej recepty”, to może mieć niebagatelny wpływ na sposób prowadzenia biznesu.
Companies are facing problems regarding reduction of their logistics costs. Good organization of transport processes can bring a lot of profits both economical and environmental. Companies participating in transport processes more often prefer to create temporary relations and form virtual cooperation networks than to keep traditional long-term contracts. The paper first defined problems of multimodal transport. The obstacles to development of virtual transport clusters are described. The main problems and requirements of the virtual cooperation in the area of transport processes are identified. The aim of the paper is to present the scope of information needed for the coordination of virtual transport clusters. Author describes approach to information management in virtual cluster based on agent technology.
Przedstawione w artykule interpretacje realizacji procesów logistycznych wewnętrznych (magazyn) czy zewnętrznych (łańcuch dostaw) są rezultatem przemyśleń autora dokonywanych podczas prac nad rozwojem funkcjonalności magazynowego systemu informatycznego MaGS1, realizowanych w Instytucie Logistyki i Magazynowania (ILiM).
Publikacja, przedstawia problemy rozwoju infrastruktury transportu w świetle współczesnych wyzwań, z uwzględnieniem nowych aspektów pojawiających się w rozwoju infrastruktury, w tym zwłaszcza zagadnienia zrównoważonego rozwoju oraz architektury obiektów infrastrukturalnych. Twórczym zamiarem autorów jest propozycja nowoczesnego podręcznika akademickiego spełniającego przede wszystkim takie cele dydaktyczne oraz pragmatyczne.
Artykuł [Innowacyjne podejście do współpracy firm we wspólnej organizacji procesów transportowych] prezentuje innowacyjne podejście do współpracy niezależnych firm produkcyjnych we wspólnej organizacji procesów transportowych w istniejących łańcuchów dostaw. Praca prezentuje rezultaty osiągnięte przez firmy produkcyjne należące do ECR Polska. Przesłanką do podjęcia współpracy pomiędzy firmami była potrzeba poszukiwania nowych modeli organizacji procesów transportowych celem poprawy ich skuteczności i efektywności. Aktualne podejście do organizacji przewozów charakteryzuje się nieefektywnym wykorzystaniem zasobów. Wynika to głównie z faktu współpracy między poszczególnymi usługodawcami i usługobiorcami. Potwierdziły to nadania potwierdzone przez autorów, a także przez Europejską Agencję Ochrony Środowiska.
In dynamic supply networks, based on large degree of outsourcing, risk is increasing. In literature many different sources of risk for supply chain management were discussed. Even though there is a rich stream of literature investigating risk in supply chains, there has been little research applied to the precise risk that exists with inbound supply at manufacturing companies. Manufacturers often outsource portions of their operations as a result of “make-or-buy” decisions, having it based on different reasons. In that case research in risk and its management deals with the level of inter-organizational relationships. External suppliers represent diversified levels of innovations concerning their products and/or technologies; they are often classified as “innovative suppliers”. Certain degree of innovation was clearly identified as a source of risk and uncertainty in supply chains. Also the relationships between manufacturers and their suppliers may be based on partnerships or they may demonstrate more opportunistic behavior of engaged parties. The purpose of the research presented in this paper is to analyze the problem of impact of innovative suppliers on technological and behavioral risk in manufacturers’ supply chains.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.