Celem artykułu jest przedstawienie analizy mechanizmów wpierania innowacji w logistyce w Europie, w tym barier i wyzwań związanych z wdrażaniem innowacji w firmach. We wnioskach przedstawiono rekomendację usprawnień tego mechanizmu. Analiza opiera się głównie na wynikach badania firm przeprowadzonego w ramach projektu WiNN.
Podręcznik stanowi celowo dobrany zbiór tekstów źródłowych, uzupełniony o odpowiednie ćwiczenia leksykalne, jak również odniesione do tych ćwiczeń zadania. Materiał ćwiczeniowy ma służyć w przede wszystkim rozwijaniu przez uczniów średnich szkół zawodowych zdolności pisemnego i ustnego wyrażania treści logistycznych oraz zdobywaniu wymaganych w pracy zawodowej kompetencji językowych. Opanowanie materiału zawartego w książce pozwala na uzupełnienie ogólnej wiedzy językowej i odpowiedni wzrost poziomu posługiwania się językiem niemieckim, szczególnie pod względem adekwatnego stosowania fachowej terminologii logistycznej. Załączony materiał dokumentacyjny zawiera m. in. wzory wybranych dokumentów (w języku niemieckim) stosowanych w logistyce. Podręcznik został napisany z myślą o polskich i polskojęzycznych adeptach logistyki, kształcących się w zawodach technik logistyk i technik spedytor (autorzy uwzględnili treści podstawy programowej dla tych zawodów). Po książkę powinni sięgnąć także studenci uczelni logistycznych, słuchacze lektoratów języka niemieckiego, jak również wszyscy, którzy przygotowują się do pracy w branży logistycznej.
Wiele globalnych przedsiębiorstw produkujących zaawansowane technicznie produkty, dysponuje złożonymi łańcuchami dostaw. Przedsiębiorstwa te realizując projekty reorganizacji ww. łańcuchów osiągają często rezultaty prowadzonej rekonfiguracji daleko gorsze od planowanych. Przyczyn tego stanu rzeczy należy upatrywać między innymi w: 1. Zróżnicowaniu pod względem wielkości łańcuchów dostaw. 2. Jego elastyczności i złożoności. 3. Nieprzewidywalności skutków zmian w złożonych łańcuchach dostaw. 4. Szybkości zmian w otoczeniu i w samym przedsiębiorstwie. Dlatego naturalną konsekwencją wydaje się sięgniecie po metodyki agile przy realizacji projektów rekonfiguracji łańcucha dostaw. W artykule, przedstawiono założenia metodyki ASPM, która została stworzona do planowania i realizacji projektów reorganizacji złożonych łańcuchów dostaw. Metodyka ta, jako metodyka agile, zakłada realizację projektu w wielu iteracjach oraz każdorazową analizę powstającego w wyniku reorganizacji systemu logistycznego łańcucha dostaw. Daje to podstawę do kolejnej reorganizacji. Takie podejście eliminuje opisane wcześniej problemy wynikające ze złożoności łańcucha dostaw i zmienności otoczenia, w którym on funkcjonuje.
Analiza efektywności procesów transportowych jest istotnym elementem ich racjonalizacji nie tylko w przedsiębiorstwach realizujących usługi przewozowe, lecz również produkcyjnych i dystrybucyjnych, dla których wspomniane procesy nie stanowią podstawowej działalności. Niniejszy artykuł prezentuje cele podejścia procesowego, możliwe do wykorzystania techniki mapowania procesów, jak również konieczność połączenia analizy procesowej z kontrolingiem w przedsiębiorstwach.
W artykule na temat wpływu technologii mobilnych na rozwój logistyki i handlu.
Artykuł prezentuje aplikację opracowaną w Instytucie Logistyki i Magzaynowania MOBIT, wykorzystującą intuicyjną w użyciu bazę danych o produktach.
Artykuł dotyczy referencyjnej aplikacji MOBIT-GS1, opracowanej przez Instytut Logistyki i Magazynowania. Aplikacja dostępna jest dla wszystkich konsumentów korzystających z telefonów z systemem Android. MOBIT-GS1 to podręczny skaner kodów kreskowych w telefonie komórkowym, który umożliwia konsumentom dotarcie do informacji oraz różnorodnych usług dotyczących konkretnego produktu. twórcy aplikacji wspólnie z firmą KAMIS SA uruchomili komponent pilotażowy. Dla wybranych produktów firmy KAMIS udostępniono dodatkową bazę wideoprzepisów kulinarnych.
Rozwój rynku usługodawców logistycznych spowodował również ewolucje samych operatorów logistycznych. Poniżej przedstawiono dwa podstawowe schematy ewolucji operatorów logistycznych 4PL. W dalszej części tekstu skupiono się jednak na autorskim modelu funkcjonowania operatora 4PL, zbudowanym na podstawie obserwacji sposobów funkcjonowania takich operatorów na polskim rynku.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.