Zmieniające się dynamicznie otoczenie wymusza na organizacjach konieczność szybkiego reagowania i skłania je do elastyczności w prowadzonych przez nie działaniach. Podmioty poszukując rozwiązań w budowaniu swej pozycji i osiąganiu przewagi konkurencyjnej dostrzegają potrzebę zarówno angażowania się w działania społecznie odpowiedzialne, jak i łączenia się z innymi podmiotami w celu realizacji określonego zadania. Przedmiotem artykułu jest identyfikacja podejścia podmiotów branży budowlanej do problematyki społecznej odpowiedzialności biznesu w tworzonych przez nie wirtualnych łańcuchach dostaw. W artykule przedstawione zostały wyniki badań zrealizowanych wśród podmiotów, które tworzą wirtualny łańcuch dostaw powołany do realizacji inwestycji budowlanej na rzecz podmiotu instytucjonalnego.
Potencjał związany z zastosowaniem standardów GS1, a zwłaszcza etykiety logistycznej, do usprawnienia procesów w przedsiębiorstwach jest wciąż niewykorzystywany na polskim rynku. Artykuł przedstawia możliwości i korzyści, jakie niesie ze sobą pełniejsze wykorzystanie standardów identyfikacyjnych w działach magazynowo-dystrybucyjnych. W procesach logistycznych przedsiębiorstw, a także w całym łańcuchu dostaw, bardzo ważnym narzędziem służącym do identyfikacji i gromadzenia danych jest etykieta logistyczna. Etykieta logistyczna GS1 służy do oznaczenia jednostki logistycznej w standardowy sposób wg zasad systemu GS1, na potrzeby wszystkich uczestników łańcucha dostaw.
Automatyczna identyfikacja i gromadzenie danych (tak zwane techniki ADC) polega na zastosowaniu kodów kreskowych, tagów radiowych (RFID) lub innych nośników odczytywanych maszynowo do bezbłędnej identyfikacji i zapisu jednostki lub procesu. Dotychczas przeprowadzone badania wykazały bardzo dużo korzyści wynikających z wdrożenia technik ADC w ochronie zdrowia.
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań przeprowadzonych wśród firm z branży TSL będących uczestnikami systemu GS1 w Polsce. Badanie dotyczy wykorzystywanych kanałów komunikacyjnych, typów oraz standardów komunikatów stosowanych przez firmy TSL w komunikacji elektronicznej. Artykuł opisuje kierunki rozwoju oraz trendy zaobserwowane w tym obszarze, z uwzględnieniem podziału na rodzaje usług oraz wielkość przedsiębiorstw. Raport zawiera również informacje o najczęściej występujących problemach w komunikacji elektronicznej i rekomendacje mające na celu minimalizację tych problemów.
Strategie łańcuchów dostaw mają swoje podstawy teoretyczne. Należy pamiętać o czynnikach kształtujących strategie łańcuchów dostaw.
Logistyczna obsługa klienta w łańcuchu dostaw zasadniczo różni się od opisywanej w literaturze binarnej relacji, w której jeden dostawca obsługuje rozproszonych odbiorców. Różnica ta wyraża się w tym, że klient instytucjonalny w łańcuchu dostaw ma znacznie większe i często inne wymagania od finalnego konsumenta, występuje równocześnie w podwójnej roli - dostawcy i klienta, a przede wszystkim winien aktywnie uczestniczyć w tworzeniu i realizacji strategii łańcucha dostaw. Strategia ta, jeżeli ma się przyczynić do sukcesu, musi być oparta na współpracy uczestników łańcucha dostaw zorientowanej na tworzenie wartości dla końcowego odbiorcy. Uczestnicy łańcucha dostaw powinni tworzyć relacje partnerskie wyrażające się w takiej obsłudze swoich odbiorców, która uwzględniałaby maksimum ich rozbudowanych kryteriów oceny dostawców. Nade wszystko jednak winni mieć na uwadze maksymalizację swojego wkładu w efekt finalny łańcucha dostaw. Dlatego każdy łańcuch dostaw powinien opracować jasną strategię określającą rolę poszczególnych firm w tworzeniu najkorzystniejszej oferty dla ostatecznego odbiorcy.
Efektywne dokonywanie zakupów i zapatrzenie w dobra jest jednym z elementów tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Zakupy i zaopatrzenie zapewniają właściwą jakość wytwarzanych dóbr organizacji gospodarczej oraz stanowią dużą część kosztów całkowitych przedsiębiorstwa. Koszty te kształtują przychody przedsiębiorstwa. Dlatego też efektywne dokonywanie zakupów i zaopatrzenie powinno skupić uwagę menedżerów. Aby obszar zakupów i zaopatrzenia w przedsiębiorstwie był skuteczny, konieczne jest podjęcie działań w kierunku organizacji strategii zakupów. Powyższe stało się impulsem do poruszenia zagadnień związanych ze strategią zakupów. Przygotowany materiał jest skierowany do studentów studiów technicznych i ekonomicznych oraz do pracowników naukowo-dydaktycznych i praktyków poszukujących usystematyzowanej wiedzy. W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe pojęcia związane z obszarem zakupów i zaopatrzenia. Rozdział drugi prezentuje typowy proces zakupów. W części tej omówiono również zadania i rolę jaką pełni dział zakupów i zaopatrzenia w przedsiębiorstwie. Porusza również kwestie związane z ogólnym pojmowaniem strategii zakupów. Kolejny rozdział (trzeci) prezentuje rodzaje strategii zakupów podzielone ze względu na różne kryteria. Wyszczególnione są więc stosowane strategie zakupów ze względu na liczbę źródeł zaopatrzenia, przedmiot zakupu, obszar geograficzny, podmiot zakupów oraz relacje, które występują między partnerami biznesowymi. W rozdziale czwartym omówiono typy zakupów przemysłowych. Wyszczególniono tu zakupy strategiczne i bieżące, a w ramach tych zakupy „nowe”, zmodyfikowane oraz rutynowe. Przedstawiono również zakupy wiązane. Przedstawiono także typ zakupów przyjaznych dla środowiska. Rozdział piąty został poświęcony podstawowym narzędziom analitycznym stosowanym przy budowie strategii zakupowych. Ostatni rozdział prezentuje technologie informatyczne wspierające proces zakupów. Omówione zostały podstawowe sposoby organizacji rynków elektronicznych oraz coraz bardziej popularne elektroniczne aukcje zakupowe.
Badania wykazują, że „lojalność” klientów wobec marki produktu została zastąpiona „preferencją marki”. Wśród głównych przyczyn tego zjawiska można wymienić m. in. rosnącą świadomość klientów w zakresie możliwości porównania oferty produktowej oraz dokonywania wyborów zakupu o nieograniczonym zasięgu geograficznym (sieć Internet). Powoduje to poszukiwanie możliwości zwiększenia przewagi konkurencyjnej. Jednym z kierunków działań może być zapewnienie elastycznej, niezawodnej i szybkiej reakcji na złożone zamówienia klienta (sfera organizacji działań, w tym logistycznych). Zastosowanie tej koncepcji w praktyce, przy wsparciu narzędziami takimi, jak strony WWW umożliwia firmom uzyskiwanie bieżącej informacji na temat ścieżki realizacji zamówień, i ich statusu, co stanowi podstawę podejmowania decyzji w sferze logistyki.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.