Modernizacja logistyki gospodarki cywilnej i wojskowej wymaga wdrażania nowych narzędzi elektronicznej gospodarki. Są nimi systemy automatycznej identyfikacji (ADC) i Elektronicznej Wymiany Danych (EDI) według standardów i rozwiązań GS1, których efektywność w znacznym stopniu zależy od jakości danych biznesowych, zarówno wprowadzanych do baz danych uczestników łańcucha dostaw oraz do ich systemów informatycznych. Jednym z podstawowych źródeł danych o jednostkach handlowych są tak zwane Karty wyrobu, wdrażane obecnie w Siłach Zbrojnych RP, które wzorowane są na kartach produktu, stosowanych powszechnie w gospodarce cywilnej. Identyfikacja i właściwy opis wszystkich zasobów i dostaw do wojska, według wypracowanych i nadal usprawnianych w tym zakresie rozwiązań, decyduje o jakości danych i wpływa na sprawność systemów ADC i EDI, usprawniających logistykę.
Identyfikacja i opis zasobów oraz dostaw do wojska, według globalnych, międzynarodowych i krajowych branżowych „kodów” z ich danymi logistycznymi, poprzez odpowiednio sformułowane dokumenty / formularze kart wyrobów, na rzecz wprowadzenia wysokiej jakości danych do baz danych i na rzecz fizycznego oznaczania kodami kreskowymi, jest wynikiem prowadzonych od kilku lat prac i badań. Artykuł prezentuje wypracowane rozwiązanie, które w wyniku konfrontacji z praktyką i ze identyfikowanymi problemami wymaga weryfikacji pierwotnego rozwiązania, na podstawie realizowanych przez ostatnie 4 lata prac, na rzecz usprawniania logistyki wojska i firm - jego dostawców.
Publikacja dotyczy m-biznesu w logistyce, technologiom mobilnym stosowanym w magazynowaniu oraz logistycznym zastosowaniom identyfikacji geograficznej.
W ostatnim czasie zauważyć można wzrost popularności transportu intermodalnego w Polsce. Według danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym wg przewiezionej masy w 2015 roku wyniósł 4,77%, w roku 2014 było to natomiast 4,20%. Do najważniejszych czynników wpływających na wzrost tego wskaźnika, wymienić można większą dostępność do coraz nowocześniejszej sieci terminali kontenerowych. Jako drugi element przedstawić należy coraz większą świadomość managerów przedsiębiorstw odnośnie korzyści płynących z transportu intermodalnego. Po trzecie, zaobserwować można swoistą „modę” na transport intermodalny. Niejednokrotnie w przedsiębiorstwach, transport intermodalny wykorzystywany jest jako element w działaniach PR, w celu zaprezentowania firmy jako odpowiedzialnej społecznie. Należy jednak zwrócić uwagę, że 4,77% udziału przewozów intermodalnych w rynku kolejowym, nie jest satysfakcjonującym wynikiem. Wpływ na niski wskaźnik ma nie zawsze konkurencyjna cena, wynikająca ze zbyt dużej liczby pośredników w usłudze intermodalnej. Dużym problemem jest również mały dostęp do wagonów platform kontenerowych, a także długi czas przewozu kontenerów drogą kolejową w porównaniu do transportu drogowego.
Artykuł dotyczy transportu kolejowego realizowanego w firmie Pfeifer&Langen Polska - z zakładów produkcyjnych w Gostyniu, Miejskiej Górce, Środzie Wielkopolskiej i Glinojecku do portów w Gdyni lub Gdańsku.
Kompendium terminologiczne z zakresu szeroko rozumianej logistyki zawiera ponad 1700 pojęć i ich definicji. Kolejna edycja Słownika, podobnie jak poprzednie, ujmuje kompleksowo hasła odnoszące się do organizacyjno-techniczno-strategicznych aspektów współczesnej logistyki. Obecne wydanie rejestruje dodatkowo nowe terminy odzwierciedlające zmiany, jakie w ostatnich latach zaszły w gospodarce. Zmiany te dotyczą poszczególnych systemów logistycznych. Autorzy wprowadzili wiele nowych terminów, m.in. z dziedziny techniki i technologii procesów logistycznych, wskaźników logistycznych czy nowoczesnych usług dystrybucyjnych, w tym rynku przesyłek kurierskich. Na dobór haseł miało także wpływ opublikowanie w latach 2013-2014 aktualnych norm europejskich, określających standardy w wielu obszarach logistyki. Dotyczą one zarówno projektowania, wykonawstwa, jak i eksploatacji urządzeń (m.in. palet i regałów magazynowych). Słownik, opracowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Logistycznym (PTL), będzie wyjątkową pozycją w biblioteczce każdego logistyka. Zawarte w nim terminy i definicje wzbogacą także wiedzę wszystkich zainteresowanych nowoczesnym zarządzaniem. Do korzystania z kompendium zachęcamy również dziennikarzy, tłumaczy i przedstawicieli innych środowisk zawodowych, którzy w swojej pracy spotykają się z terminami logistycznymi.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.