Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań dotyczących uwarunkowań innowacyjności przedsiębiorstw. Najważniejszą hipotezą badań jest twierdzenie, że innowacyjna aktywność podmiotów gospodarczych jest uzależniona od wielu uwarunkowań, a reprezentowana przez nie struktura techniczna może mieć wpływ na tę aktywność w wielokierunkowy sposób (pozytywny lub negatywny). Wyniki badań zostały oparte na badaniu przeprowadzonym wśród przedsiębiorstw przemysłowych reprezentujących sektor transportowy w Polsce Wschodniej. Wzięło w nim udział 167 podmiotów należących do tego sektora. W celu określenia wpływu struktury technicznej na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw wykorzystano modele oparte na analizie prawdopodobieństwa - modele probitowe.
W dobie ciągłej konkurencji rynkowej, koncentrującej się na poziomie obsługi klienta, czasie realizacji zamówień oraz elastyczności dostaw, coraz większą rolę odgrywa analiza efektywności procesów logistycznych. Procesy zaopatrzenia są kluczowym procesem zapewniającym fizyczne zasilanie przepływu materiałowego w całym łańcuchu dostaw. W artykule przedstawiono problematykę analizy i oceny efektywności procesów zaopatrzenia. Obserwacje i badania praktyki gospodarczej przeprowadzone przez autorów świadczą o znacznym wpływie standaryzacji procesów na efektywność łańcucha dostaw. W artykule autorzy przedstawiają badania dotyczące zastosowania standardów procesu zaopatrzenia i ich wpływ na efektywność łańcuchów dostaw oraz propozycje standaryzacji wybranych procesów zaopatrzenia.
Kwestia oddziaływania infrastruktury logistycznej na środowisko w zasadzie nie jest poruszana w publikacjach naukowych, choć generowane przez nią emisje szkodliwych substancji (tak zwany ślad węglowy, definiowany jako „całkowita emisja gazów cieplarnianych podczas pełnego cyklu życia produktu, przedsiębiorstwa, wydarzenia lub konkretnej osoby" Kulczycka Wernicka, 2015) są jednymi z bardziej znaczących w sektorze logistyki. Wykorzystanie terminali przeładunkowych, jednego z elementów infrastruktury punktowej w łańcuchach dostaw, umożliwia redukcję wielkości śladu węglowego. Określenie udziału terminali przeładunkowych w emisji gazów cieplarnianych całej logistyki oraz wskazanie możliwości jej redukcji dzięki wykorzystaniu hubów jest efektem opracowania.
Z punktu widzenia głównego celu prowadzonych badań, należy jeszcze raz podkreślić, że czynnikiem, który znacznie przyczynił się do wzrostu PKB, szczególnie w IV kw. ub. r., był wyraźny wzrost zapasów. Wzrost ten znalazł swoje odzwierciedlenie w wynikach badań wskaźnikowych Instytutu Logistyki i Magazynowania. Zjawisko to nie musi być oceniane negatywnie. Wzrost zapasów jest połączony ze spodziewanym wzrostem popytu oraz rosnącą inflacją. Jest bardzo prawdopodobne, że przedsiębiorcy zwiększali zapasy oczekując poprawy koniunktury oraz wzrostu cen na swoje produkty w roku 2017. Istotnym czynnikiem zewnętrznym znacząco wpływającym na zmiany w branży logistycznej w ostatnich latach, pozostaje dynamiczny rozwój handlu elektronicznego. Rozwój e-commerce generuje ogromna liczbę małych i zróżnicowanych zamówień klientów, co z kolei wpływa na zwiększenie liczby i częstotliwości dostaw oraz zmniejszenie ich wielkości. Wraz z rozwojem e-commerce w Polsce zwiększyło się zapotrzebowanie na fachową obsługę logistyczną.
Przeprowadzone badania pozwalają na wyciągnięcie optymistycznych wniosków. W badanych przedsiębiorstwach nastąpił wzrost efektywności zarządzania procesami logistycznym. Wyższa wartość wskaźnika pokrycia, wynikająca ze wzrostu zapasów, ma prawdopodobnie charakter sezonowy. Niepokojący jest relatywnie wysoki udział zapasów uznawanych za nierotujące.
W przypadku wskaźników opisujących jakość obsługi klienta, zdecydowanie najwyższy poziom wskaźników wystąpił w firmach z sektora TSL oraz w dużych firmach produkcyjnych. Świadczy to o dalszej profesjonalizacji logistyki w Polsce. Przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe coraz częściej zlecają realizacje niektórych zadań logistycznych firmom z rynku TSL. Producenci koncentrują swoje działania na optymalizacji produkcji, dystrybutorzy koncentrują się na zapewnieniu odpowiedniego poziomu dostępności towarów handlowych dla klientów. Obsługa logistyczna zamówień klientów coraz częściej zlecana zostaje operatorom, którzy oferują kompleksową obsługę w tym zakresie.
Przedsiębiorstwa logistyczne stale poszerzają asortyment oferowanych usług opartych na zaawansowanych technologiach telekomunikacyjnych i informatycznych. Usługi te umożliwiają monitorowanie zdarzeń i zasobów w czasie rzeczywistym oraz dynamiczne planowanie operacji logistycznych. Według ekspertów ILiM, w kolejnych latach na rynku logistycznym w Polsce nastąpi dalszy wzrost udziału logistyki kontraktowej, pogłębi się specjalizacja usług logistycznych, a operatorzy logistyczni będą się koncentrować na budowaniu unikalnych systemów logistycznych.
Zeszyt zawiera 8 artykułów z zakresu funkcjonowania i ekonomiki transportu. Autorami tekstów są pracownicy naukowi Katedry Polityki Transportowej UG oraz praktycy-specjaliści działający w branży transportowej. Poruszane tematy to: rozwój zrównoważony, żegluga morska bliskiego zasięgu, popyt na przewozy drogami wodnymi śródlądowymi, bezpieczeństwo we współczesnych łańcuchach logistycznych, piractwo morskie, LNG jako paliwo alternatywne dla komunikacji miejskiej, polityka transportowa w dobie globalizacji.
Problematyka projektowania systemów produkcyjnej była przedmiotem zainteresowania inżynierii produkcji niemal od początku rozwoju tej dyscypliny. Długi okres rozwoju tej tematyki doprowadził do ukształtowaniu się znacznego dorobku teoretycznego, praktycznego i obszernej literatury przedmiotu. Przeobrażenia, jakie zachodziły w światowym przemyśle od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, spowodowały istotne zmiany w podejściu do projektowania systemów produkcyjnych. Powstały nowe formy jednostek produkcyjnych. Opracowane zostały nowe metody projektowania. Te zmiany doprowadziły do ukształtowania się obszaru tematycznego nazywanego w skrócie „współczesne systemy produkcyjne”. Podręcznik niniejszy jest poświęcony tej właśnie problematyce. Przeznaczony jest dla studentów drugiego stopnia kierunku „Zarządzanie” prowadzonego na Politechnice Poznańskiej. Został opracowany w ramach projektu „Wiedza dla gospodarki”, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Zawiera treści przydatne dla zajęć wykładowych i projektowych.
W artykule przedstawiono kwestie bezpieczeństwa żywności i wybrane problemy, z którymi można się spotkać w procesach związanych z transportem tych produktów. W artykule opisano aspekt identyfikowalności produktów żywnościowych transportowanych w łańcuchu dostaw. W szczególności scharakteryzowano problemy zdefiniowane w obszarze przyjęć do centrum dystrybucyjnego (CD) sieci handlowej i wydawania towarów z CD do sklepów, identyfikowainość to zdolność śledzenia (odtworzenia historii) przepływu dóbr w łańcuchach dostaw wraz z rejestracją parametrów identyfikujących te dobra oraz wszystkie lokalizacje objęte tym przepływem.
W artykule omówiono ideę zrównoważonego rozwoju oraz przedstawiono wybrane wskaźniki społeczno-ekonomiczne w świetle idei zrównoważonego rozwoju.
Projekt BiLog jest realizowany w ramach Programu „Kreator innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”
i uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.