Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

UDT podsumowuje I kwartał 2025 r. w transporcie kolejowym

Początek 2025 r. nie przyniósł wzrostu w sektorze kolejowych przewozów towarowych – w I kwartale tego roku przewieziono jedynie 52,19 mln ton masy. Dane o strukturze ładunków pozwalają dostrzec sygnały głębszych zmian, które wiążą się zarówno z kondycją krajowej gospodarki, jak i europejskimi trendami w logistyce.

Spadki kolejowych przewozów międzynarodowych

Dla przewoźników towarów, którzy są obecni na polskim rynku i obsługują przewozy w komunikacji międzynarodowej, rok 2024 upłynął pod znakiem spadków – łączna masa obsłużonych ładunków to nieco ponad 79,2 mln ton, czyli mniej o 1,9% w porównaniu z 2023 r. Pozytywnie wyróżniał się jedynie segment tranzytu – ponad 8,1 mln ton przewiezionej masy to wzrost o 4,2% rok do roku.

Magazyny przeładowane problemami finansowymi

Zaległe zadłużenie firm działających w sektorze magazynowania i przechowywania towarów wyniosło na koniec maja 2025 roku około 389 mln zł - wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy BIK. To wzrost o 10,2 proc. rok do roku. Choć sytuacja w branży zajmującej się magazynowaniem nie nosi jeszcze oznak kryzysu, przedsiębiorcy coraz silniej odczuwają skutki dotychczasowego spowolnienia gospodarczego oraz narastającej presji kosztowej. Szansą na poprawę sytuacji sektora są zwiększające się inwestycje, które jak wskazuje BIG InfoMonitor w jednym z najnowszych badań, rozważa coraz więcej firm, ale aż 45 proc. z nich planuje przeznaczyć środki własne a nie finansowanie zewnętrzne na rozwój w nadchodzących miesiącach.

Na wymianę tachografu został już tylko miesiąc

Według najnowszych danych Inelo i Eurowag, nawet 1/4 przewoźników wykonujących transport międzynarodowy ma zainstalowany w pojeździe smart tachograf pierwszej wersji i nadal nie wymieniło go na wymagany model G2V2.[1] Tymczasem czasu na dostosowanie się do nowych przepisów pozostało niewiele, ponieważ po 18 sierpnia 2025 r. firmy bez odpowiednich urządzeń nie będą mogły legalnie wykonywać przewozów międzynarodowych po Unii Europejskiej. Dlaczego firmy transportowe nadal zwlekają z obowiązkiem wymiany tachografów i jakie są za to konsekwencje?

Zaległe zadłużenia w branży kurierskiej

Zamówienia z e-sklepów, dokumenty, a coraz częściej także wakacyjny bagaż, który nie mieści się w limitach tanich linii lotniczych. Zakres tego co wysyłamy i odbieramy w przesyłkach kurierskich staje się coraz bardziej różnorodny i stale rośnie. Podobnie jak ich liczba, która według ostatniego raportu UKE o stanie rynku pocztowego w Polsce przekroczyła aż 1,2 miliarda  nadanych paczek. Jak pokazują dane z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK, mimo rosnącego wolumenu przesyłek, wiele firm wciąż pozostaje w finansowym dołku. Zaległości branży kurierskiej z roku na rok są coraz większe i wynoszą już ponad 106 milionów złotych.

Górny Śląsk pełen perspektyw magazynowych

Według najnowszego raportu firmy doradczej Savills, Górny Śląsk niezmiennie pozostaje jednym z najważniejszych hubów magazynowo-przemysłowych w Polsce. Na koniec pierwszego kwartału 2025 roku całkowite zasoby powierzchni magazynowej w regionie osiągnęły 5,86 mln m kw., co oznacza wzrost o 6% r/r. W okresie od stycznia do marca br. podaż nowej powierzchni wyniosła 118 100 m kw., niemal podwajając wynik z analogicznego okresu 2024 roku.

Rynek magazynowy w Polsce w I połowie 2025

Pierwsza połowa 2025 r. przyniosła wzrost aktywności na polskim rynku nieruchomości komercyjnych, z łącznym wolumenem inwestycyjnym w wysokości ok. 1,7 mld euro. Zrealizowano 63 transakcje, we wszystkich głównych sektorach rynku, przy czym to segment magazynowy przyciągnął największą ilość kapitału i przyniósł najbardziej spektakularną umowę. Żadna z pozostałych transakcji odnotowanych na rynku nie przekroczyła progu 80 mln euro.

Subskrybuj to źródło RSS