Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

Polskie firmy z branży TSL powinny postawić na automatyzację i cyfryzację

Polskie firmy z branży TSL stają się coraz mniej konkurencyjne na europejskim rynku. Wpływ na to mają nie tylko rosnące koszty, ale także fakt, że firmy za mało inwestują w innowację i automatyzację. Jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Branża TSL w obliczu automatyzacji i wojny” wyzwaniem dla branży staje się automatyzacja transportu, która obejmuje m.in. obieg dokumentów transportowych, celnych, procesy logistyczne i operacje w magazynach. W wyścigu technologicznym polskie firmy nie są w stanie skutecznie konkurować z podmiotami z zachodniej Europy, np. firmami niemieckimi.

Rynek przemysłowo-logistyczny nad Wisłą bezkonkurencyjny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej

Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni przemysłowo-logistycznych w regionie 13 państw Europy Środkowo-Wschodniej (CEE-131)  wynosi ponad 67 mln mkw. Jak wynika z najnowszego raportu Colliers pt. „ExCEEding Borders: Navigating the Industrial Landscape and Workforce in CEE-13” (Sytuacja w sektorze przemysłowym i na rynku pracy w regionie CEE-13), Polska pozostaje największym rynkiem przemysłowo-logistycznym w całym regionie CEE-13 z podażą całkowitą ponad 31 mln mkw., co stanowi 45% całkowitych zasobów regionu.

Najwyższy wskaźnik optymizmu w logistyce od 5 lat

Poprawiają się perspektywy dla logistyki i łańcucha dostaw w Polsce. Wskaźnik optymizmu w sektorze w 2024 roku wynosi 52,2, co jest najwyższym poziomem od pięciu lat – wynika z raportu Confidence Index 2024, zrealizowanego przez CBRE i P3. Prawie 6 na 10 przedstawicieli branży ocenia obecne warunki biznesowe jako lepsze lub takie same jak rok temu, podczas gdy w 2023 roku wskazało na to 44 proc. Wzrosło znaczenie m.in. umiejętności pracowników w Polsce na tle UE – 62 proc. respondentów oceniło je jako lepsze niż przeciętne. Rok temu było to 42 proc. Z kolei pozytywna ocena szybkości prowadzenia operacji w łańcuchu dostaw urosła do 46 proc.

Raport EY i Eurelectric: do 2030 r. w Europie będzie ponad 75 mln pojazdów elektrycznych

Sprzedaż samochodów elektrycznych przewyższy sprzedaż wszystkich innych pojazdów do 2030 r. a do końca dekady po europejskich drogach będzie jeździć ponad 75 mln aut elektrycznych – przewidują eksperci EY. Rośnie też liczba punktów ładowania na Starym Kontynencie i obecnie sięga niemal 745 tys. Raport EY i Eurelectric How do we solve the challenge of data interoperability in e-mobility? pokazuje, że w ekosystemie pojazdów elektrycznych interoperacyjność i wymiana informacji będą odgrywać kluczową rolę w poprawianiu doświadczeń kierowców. Każdy elektryk generuje dane, które stają się podstawą spersonalizowanych rekomendacji i ukierunkowanych usług.

 Sytuacja polskiego transportu w pierwszym półroczu 2024 roku

Wzrost kosztów działalności i różnego rodzaju opłat, mniejsza liczba zleceń, niższe stawki, nieuczciwa konkurencja czy geopolityczne zawirowania – to tylko niektóre z przeciwności tworzących ostatni, skomplikowany krajobraz polskiego sektora transportu. Co wpłynęło na obecne, dramatyczne położenie polskiej branży transportowej?

Eksperci JLL podsumowują I kwartał na rynku magazynowym

Całkowity popyt brutto w pierwszym kwartale na rynku magazynowym w Polsce wyniósł 923 000 m² a ogólna aktywność pozostała umiarkowana. W przeciwieństwie do wyników z poprzedniego roku, pierwsze miesiące 2024 r. były silnie napędzane przez nowe umowy i ekspansje. Na koniec marca 2024 r. wskaźnik powierzchni niewynajętej pozostał stosunkowo stabilny i wyniósł w Polsce średnio 7,8%. Wzrost wskaźnika pustostanów wywierał wpływ na sytuację związaną z czynszami, jednak w nadchodzących miesiącach presja na obniżenie stawek prawdopodobnie osłabnie ze względu na ograniczoną aktywność budowlaną. Eksperci JLL podsumowują I kwartał 2024 roku na rynku magazynowym.

Colliers podsumowuje I kw. 2024 na rynku nieruchomości logistycznych

Po dynamicznym i pełnym wzrostów 2023 roku I kwartał 2024 roku na rynku nieruchomości przemysłowo-logistycznych w Polsce przyniósł lekkie spowolnienie. Całkowite zasoby rynku przekroczyły w tym czasie 32 mln mkw., a do użytku oddano około 850 tys. mkw. nowej powierzchni. W porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku mogliśmy zaobserwować spadek o ok. 30% po stronie popytu brutto. Niższy niż przed rokiem okazał się też wolumen rozpoczętych budów – wyniósł on 350 tys. mkw.

Dynamika wzrostu rynku powierzchni magazynowych w 1 kwartale 2024

Według najnowszego raportu „Rynek magazynowo-przemysłowy w Polsce, 1 kw. 2024 r.”, opublikowanego przez firmę doradczą Newmark Polska, wolumen transakcji najmu zawartych na rynku magazynowo-przemysłowym w Polsce w pierwszym kwartale 2024 r. nie przekroczył 1 mln mkw. Na koniec marca w budowie pozostawało ponad 2,3 mln mkw., a dostępność powierzchni w istniejących magazynach wzrosła po raz kolejny. Według prognoz ożywienie aktywności zarówno deweloperów, jak i najemców mogłyby jednak przynieść wyczekiwane od dłuższego czasu obniżki stóp procentowych.

Subskrybuj to źródło RSS