Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

Przewozy grup ładunków w II kwartale 2023 r.

W II kwartale 2023 r. przewieziono 54,8 mln ton ładunków i wykonano pracę przewozową na poziomie 14,8 mld tonokilometrów. Te wyniki są mniejsze odpowiednio o 5,8 mln ton i 1,3 mld tonokilometrów w porównaniu do I kwartału 2023 r. Przyczyną jest przede wszystkim znaczny spadek w przewozach węgla kamiennego z 22,5 mln ton w I kwartale 2023 r. do 17,1 mln w II kwartale 2023 r (mniej o 23,9%).

Spadki popytu na magazyny

Widoczne spadki po stronie popytu na powierzchnię magazynową bezpośrednio przekładają się na niższą aktywność deweloperów. W pierwszej połowie 2023 roku do użytku oddano łącznie 2,6 mln m² nowoczesnej powierzchni magazynowej, przy czym za tak okazały wolumen odpowiada głównie I kw. 2023 roku. W II kw. zrealizowano niespełna 700.000 m² powierzchni magazynowej, co jest poziomem niespotykanym od dwóch lat.

Wyniki Raportu Panattoni - zaangażowanie europejskiej logistyki w zrównoważony rozwój

Najnowszy „Raport na temat zrównoważonego rozwoju w europejskiej logistyce i łańcuchach dostaw 2023” podkreśla wzrost zainteresowania stacjami ładowania pojazdów elektrycznych, oszczędnością zasobów wodnych oraz magazynami energii odnawialnej, pozwalającymi przechowywać ją na miejscu.

Pierwsza połowa 2023 r. na rynku magazynowym okiem ekspertów JLL

Wyniki dotyczącego sektora magazynowego obserwowane w I połowie roku w Polsce odzwierciedlały kondycję rynku europejskiego. Całkowity popyt osiągnął łącznie 1,95 miliona m², z czego 73% stanowiły nowe umowy i ekspansje.  Na koniec II kwartału 2023 r. w budowie pozostawało 2,5 miliona m², podzielone niemal po połowie na powierzchnię zabezpieczoną i spekulacyjną. Pierwszą połowę 2023 roku na rynku magazynowym podsumowują eksperci JLL, lidera doradztwa na rynku nieruchomości.

Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2022 r.

Układ i długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie, a wielkość ładunków przewiezionych przez polskich armatorów żeglugą śródlądową ulega zmniejszaniu. Wśród czynników, które mają bezpośredni wpływ na spadek przewozów ładunków i pracy przewozowej w żegludze śródlądowej, należy wymienić niedostateczne zagospodarowanie dróg wodnych oraz niekorzystne warunki nawigacyjne determinujące podstawowe parametry konstrukcyjne taboru, tj. stosunkowo małą ładowność barek. Przekłada się to bezpośrednio na wolumen przewożonych ładunków. Przy niewielkiej skali przewozów żeglugą śródlądową, wolumen przewiezionych ładunków mierzony w tonach podlega dużym wahaniom wynikającym z charakteru tych przewozów.

Sytuacja na rynku powierzchni magazynowo-przemysłowych w I półroczu 2023. Nowy raport Newark

Według najnowszego raportu pt. „Occupier Insight – Rynek magazynowo-przemysłowy w I poł. 2023 r.”, opublikowanego przez firmę doradczą Newmark Polska, w drugim kwartale 2023 r. całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowo-przemysłowej w Polsce przekroczyły 30 mln mkw. Zarówno najemcy, jak i deweloperzy zachowują ostrożność przy podejmowaniu decyzji, co przekłada się na spadek popytu oraz wolumenu powierzchni w budowie. Jednocześnie rośnie ilość powierzchni dostępnej w już istniejących obiektach magazynowych.

Jak recesja wpływa na stabilność finansową firmy z branży TSL?

Do tej pory branża TSL stosunkowo dobrze znosiła kryzysy ostatnich lat, jednak najnowsze dane pokazują, że widmo recesji dotarło nad Europę. Raport Upply x Ti x IRU „European road freight rates index Q1 2023” pokazał spadki stawek za fracht, w tym pierwszą od 2020 roku obniżkę kwartał po kwartale. W tych realiach polscy przewoźnicy muszą liczyć się ze spadkiem przychodów i znaleźć sposoby na optymalizację swoich budżetów z pomocą zewnętrznego finansowania.

Subskrybuj to źródło RSS